جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حرم حضرت معصومه

حوزه/ما در زیارتنامه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) عاقبت بخیری و خودسازی را از خداوند متعال بخواهیم، اگرچه زمین قم هم همانند حرم حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) برای خودسازی بهترین مکان است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت‌الاسلام‌ مهدی جعفری امروز در مراسم جشن میلاد بانوی کرامت که با حضور اساتید، طلاب و کارکنان جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: همه ما برای ارتباط با اهل بیت(علیهم‌السلام) باید سه مرحله معرفت، محبت و ولایت اهل بیت(علیهم‌السلام) را پشت سر بگذاریم.

*نسبت به اهل بیت(ع) معرفت، محبت و ولایت داشته باشیم

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: ما درباره اهل بیت(علیهم‌السلام) ابتدا باید معرفت داشته باشیم تا به واسطه معرفت، نسبت به ایشان محبت داشته باشیم و در نهایت، ولایت ایشان را بپذیریم.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به روایاتی درباره زیارت بامعرفت حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) یادآور شدند: امام رضا(عليه‌السلام) در روایتی فرمود: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر که فاطمه معصومه را زيارت کند، در حالي که حق او را بشناسد، بهشت براي او است»؛ این روایت درباره همه اهل بیت(علیهم‌السلام) صدق می‌کند و ما باید در زیارت عارف به حق ایشان باشیم.

وی تصریح کرد: کمترین نوع معرفت این است که بدانیم اهل بیت(علیه‌السلام) واجب الطاعه هستند و اطاعت از ایشان برای ما واجب است، همانطور که اطاعت از خداوند برای ما واجب است.

*معرفت؛ اولین گام برای ارتباط با اهل بیت(ع)

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) افزود: اولین گام برای ارتباط با اهل بیت(علیهم‌السلام) این است که نسبت به ایشان معرفت پیدا کنیم؛ هر چه معرفت ما عمق بیشتری بگیرد، محبت ما نسبت به اهل بیت(علیهم‌السلام) بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام جعفری با تصریح بر اینکه حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) دارای مقام والایی هستند، تأکید کردند: در شناخت و معرفت این بانوی گرامی همین کافی است که در قم بیش از ۴۰۰ امامزاده مدفون هستند، اما روایات زیادی درباره شأن و عظمت حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) بیان شده است.  

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های شناخت حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) از طریق معصومین(علیهم‌السلام) است، گفت: درباره حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) چند زیارت معروف و غیرمعروف ذکر شده است که در یکی از این زیارتنامه‌ها به عالمه بودن حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) اشاره شده است.

*حضرت فاطمه معصومه(س) بانوی عالمه هستند

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) بانوی عالمه هستند، یادآور شد: عده‌ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش‌هایی از امام موسی کاظم(علیه‌السلام) داشتند، حضرت در خانه نبودند و حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) پاسخ سوالات را به صورت کتبی نوشتند و به آنها دادند؛ آنان در بین راه امام موسی کاظم(علیه‌السلام) را زیارت کردند و ماجرا را شرح داند؛ حضرت وقتی پاسخ سوالات را خواندند، فرمودند: «فداها ابوها؛ پدرش به قربانش» و این ماجرا، مقام علمی حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) محدثه هستند، گفت: هر یک از القاب حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به تنهایی کافی است تا احترام ویژه‌ای برای آن حضرت قائل شویم.

*حضرت فاطمه معصومه(س) ملقب به کریمه اهل بیت(ع) هستند

حجت الاسلام جعفری با اشاره به اینکه حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) ملقب به کریمه اهل بیت(علیهم‌السلام) هستند، عنوان کرد: همه اهل بیت(علیهم‌السلام) اهل کرامت هستند، اما حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به این عنوان ملقب شدند.

وی افزود: آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی(ره)، پدر بزرگوار آیت‌الله‌العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی(ره) در پی قبر حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بودند و برای همین ختم مجربی انتخاب کرده و چهل شب در حرم امام علی(علیه‌السلام) بر آن ختم مداومت کردند؛ ایشان در عالم رویا به محضرت امام علی(علیه‌السلام) مشرف شدند و حضرت در پاسخ به سوالات ایشان فرمودند: «علیک بکریمة اهل بیت؛ قبر حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) را در قم زیارت کن».

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: هر آثار و ثوابی که در زیارت قبر حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) وجود دارد، خداوند متعال، آن آثار و ثواب را برای زیارت قبر حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) قرار داده است.

*در زیارتنامه حضرت معصومه(س)، حضور اهل بیت(ع) در حرم ملموس است

حجت الاسلام  جعفری در ادامه به سبک زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و افزود: در زیارت جامعه کبیره، مقاماتی از اهل بیت(علیهم‌السلام) بیان شده است که برای همین قبل از خواندن زیارت جامعه کبیره، خواندن صد مرتبه ذکر «الله اکبر» سفارش شده است؛ در ابتدای زیارتنامه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) نیز تسبیحات حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) آمده است که کمتر زیارتی این گونه است.

وی بیان داشت: در ابتدای زیارت حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)، به انبیای الهی از جمله پیامبران اولوالعظم سلام می‌دهیم که این سلام‌ها به صورت غایب است؛ اما زمانی که به پیامبرگرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌رسیم، آن حضرت و اهل بیت(علیهم‌السلام) را مخاطب قرار می‌دهیم که حاکی از این است که حضور اهل بیت(علیهم‌السلام) در حرم حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) ملموس‌تر است.

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: زمانی که وارد حرم حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) می‌شوید، در محضر معصومین(علیهم‌السلام) هستید و اگر چنین احساسی داشته باشید، این زیارت اثرگذار خواهد بود.

*فرازهای زیارتنامه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) حاکی از مقام والای آن حضرت است

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه فرازهای زیارتنامه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) حاکی از مقام والای آن حضرت است، اظهار داشت: در این زیارتنامه آمده است: «السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ» که این سه سلام در زیارتنامه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در زیارتنامه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) می‌خوانیم: «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ؛ ما را برای بهشت شفاعت کن»؛ امام صادق(علیه‌السلام) قبل از تولد حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) و حتی قبل از تولد امام موسی کاظم(علیه‌السلام) درباره شفاعت این بانوی گرامی سخنانی بیان فرمودند.

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: در روایت آمده است که گروهی از اهل ری به محضر امام جعفر صادق(علیه‌السلام) مشرف می‌شوند؛ حضرت می‌فرمایند: «خوشا به حال اهل قم»؛ دوباره گفتند ما اهل ری هستیم و حضرت نیز دوباره فرمودند: «خوشا به حال اهل قم» و در ادامه فرمودند: «به زودی بانویی از اولاد من به نام فاطمه در آن دفن می‌گردد که هر کس او را زیارت نماید بهشت بر او واجب خواهد شد».

*شفاعت حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) گسترده است

حجت الاسلام  جعفری با بیان اینکه شفاعت حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) گسترده است، یادآور شد: امام جعفر صادق(علیه‌السلام) درباره شأن و مقام حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) می‌فرمایند: «تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باجمعهم؛ با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند»؛ این حدیث، عظمت این بانوی گرامی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شفاعت دنیا و آخرت را از حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) بخواهیم، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم، مقام شفاعت را به پیامبرگرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) داده و این مقام را به حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) نیز عنایت کرده است.  

*شأن حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) شأن ویژه ای است

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: در زیارتنامه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) می‌خوانیم: «فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْنا مِنَ الشَّأْنِ؛ به درستى كه براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است»؛ این فراز نشان می‌دهد که شأن این بانوی گرامی شأن ویژه‌ای است.

وی اضافه کرد: در روایت آمده است که علم از کوفه بیرون می‌آید و در قم ظهور پیدا می‌کند که ظهور علم در قم به خاطر شأن حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) است.

*علمای زیادی میهمان سفره حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) بودند/حرم حضرت معصومه(س) و زمین قم جایگاهی برای خودسازی است

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه علمای زیادی بر سر سفره حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) قرار گرفتند، عنوان کرد: ملاصدرا زمانی که در کهک زندگی می‌کردند، اگر مشکل علمی پیش می‌آمد، به قم می‌آمدند و به حرم حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) مشرف می‌شدند.

وی در پایان تأکید کرد: ما در زیارتنامه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) عاقبت بخیری و خودسازی را از خداوند متعال بخواهیم، اگرچه زمین قم هم همانند حرم حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) برای خودسازی بهترین مکان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha