جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شاکله دین بدون حکومت قائم به اصل خود نیست، گفت: نماز جمعه یکی از بازوان قدرت حاکمیت دینی است، البته نمازجمعه ای که خطیب آن قدرت تبیین مسائل مختلف را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، در چهارمین جلسه از سلسله نشست های دانش افزایی اساتید و طلاب که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد دایر می‌شود، با بیان این که مطرح کردن ولایت به معنای وکالت در اثر متوجه نبودن به امور فقهی است، تصریح کرد: کسی که این ایراد را به حکومت فقیه وارد کرده است فریب تشابه اسامی وکیل و فقیه را خورده و وکالت را به ولایت تعمیم داده در حالی که کار وکیل در امور جزئی است اما فقیه جامعه و مملکت را هدایت می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه ولی‌فقیه کارهای عمده اجتماع که مطلقا از مردم ساخته نیست را مدیریت می‌کند، ابراز کرد: مردم در امور ولایت تخصص، آگاهی و علم ندارند و نمی توانند کار ولی فقیه را انجام دهند زیرا او در سیاست‌های نظامی، اقتصادی، اجتماعی، تشکیل دولت، تعیین بودجه، جهان‌بینی و سیاست‌های خارجی مدیر است.

دین بدون حاکمیت پیاده‌ نمی شود

آیت الله ممدوحی عنوان کرد: دین در بستر حکومت اجرا می‌شود و بدون حاکمیت قابل پیاده‌شدن نیست، سبک و سیاق دین بدون حکومت معنا ندارد و شاکله دین بدون حکومت قائم به اصل خود نیست.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب به وسیله دین به طور کامل پیروز شد، بیان کرد: پیش از انقلاب ارتش‌ ایران طبلی از درون خالی بود و دو ژاندارم آمریکایی کشور را اداره می‌کردند. در واقع جامعه ای که همه چیزش در اختیار دیگری بود، امروز به جایی رسیده که دنیا روی آن حساب می‌کند.

آیت الله ممدوحی با اشاره به اینکه حاکمیت دینی نیازمند قدرت است، عنوان کرد: نماز جمعه از قدرت‌های دین است از این رو خطیب در خطبه‌ها‌ به مسائل داخلی و خارجی کشور باید بپردازد نه اینکه مانند خطیب نماز جمعه عربستان احکام غسل و طهارت را بیان کند. خطیب عربستان قدرت و جرأت گفتن «کثافت‌کاری های آل‌سعود» را ندارد.

وی با بیان اینکه خطبه‌های نماز جمعه ما سیاست‌های جهانی را در می‌نوردد، تصریح کرد: امام جمعه در حالی که مسلح ایستاده، مسائل معین جهان را تبیین می‌کند و آن قدر توان دارد که مسائل خرد و کلان جامعه را با رعایت جوانب بگوید و نقد کند چنانکه یک خطبه او سیاست های اروپا را به مخاطره می اندازد.

پرهیز از دین التقاطی در حکومت

آیت الله ممدوحی یادآور شد: در پاسخ به کسانی که اظهار می‌کنند اگر همه زنان محجبه شوند یا همه مردم نمازخوان و روزه بگیرند، آیا معضلات حل می‌شود؟ باید گفت: کاری نتیجه‌بخش است که در آن به طور کامل به دین عمل شود و از آنجا که دین در همه امور بشر مداخله و مدیریت اجرای انواع و اقسام برنامه‌ها را دارد، وقتی مشکلات حل می‌شود که به همه ابعاد دین عمل کنیم.

وی بابیان اینکه دین باید در کردار پیاده شود نه گفتار و نوشتار، افزود: برای هر استدلال باید به شرایطی که در منطق گفته عمل کنیم. یعنی جواب یک معادله جبری وقتی مثبت است که بر مبنای تمام قواعد ریاضی حل شود و جواب منفی به نقص و کم‌کاری ما برمی گردد نه اینکه علم ناقص یا غلط باشد.

 تشکیل حکومت به اتفاق‌نظر شیعه و تسنن از اختیارات دین است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تشکیل حکومت به اتفاق‌نظر شیعه و تسنن از اختیارات دین است، عنوان کرد:  عده ای متحجر مسجد هر محله را تنها مرکز تصدی امور دینی می‌دانند، در حالی که دین در مسجد خلاصه نمی‌شود بلکه جنگ، دفاع، قصاص قاتل، مبارزه با ظالم، خمس، زکات، توجه به فقرا، امر به معروف و نهی از منکر نیز جزو دین است که مسجد قابلیت اجرایی همه آنها را ندارد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره اینکه برخی کشورهای اسلامی را عقب‌افتاده و کشورهای غیردینی را مترقی می‌پندارند، ابراز کرد: متأسفانه این گونه مسائل امروز در کشور مطرح است که باید به این موضوعات با دقت توجه کرد.

انتهای پیام 313/28

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha