پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یادواره شهدا

حوزه/ استاد حوزه با تاکید براینکه امروز انقلاب اسلامی نیاز به ایثار دارد، بیان کرد: در برهه ای هستیم که باید انقلاب اسلامی را از گلوگاهی سخت عبور دهیم و این تنها با وحدت حول محور ولایت انجام می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند حجت الاسلام و المسلمین سید حمید میرباقری استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در یادواره شهدا، در حسینیه جماران بیرجند با بیان اینکه شهدا از دری که مخصوص مجاهدان راه خداست وارد بهشت می شوند، افزود: خیلی ها در جهاد در راه خدا برای غنیمت و شهرت می آیند و در میان راه دنبال شهرت می گردند اما شهادت برای خواصی است که تا آخرین مرحله با اخلاص می روند و طلبکاری نمی کنند و خود را بدهکار خدا می دانند.

استاد حوزه با اشاره به سخنان امام علی علیه السلام در خطبه 27 نهج البلاغه، گفت: حضرت در این خطبه در خصوص جهاد سخنان ارزنده ای دارند که می فرمایند " جهاد در راه خدا دری از درهای بهشت است. خدا در جهاد خودش را برای خواص از دوستانش قرار داده است. جهاد در راه خدا زره و سپر جامعه شماست. اگر جامعه ای جهاد را ترک کرد و ترسید خدا لباس ذلت را بر آن جامعه خواهد پوشاند. بلاها از هر سو آن را احاطه می کند و گرفتار حقارت و پستی می شود. فهم آن جامعه تباه می شود. اگر جهاد ضایع شد حق از او گرفته خواهد شد. جامعه به سمت نابودی پیش می رود."

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به اینکه شهدا خود را بدهکار خدا می دانستند، گفت: اگر جامعه ای روحیه جهاد نداشته باشد، در آماج تیرهای دشمن قرار می گیرد و روزی که از جهاد در راه خدا بترسیم و برخی مسئولان در برابر دشمن مرعوب شوند، دشمن رجزخوانی می کند.

استاد حوزه تصریح کرد: آیا عقلانیت و تدبیر غیر از این است که دشمن احساس نکند که از میدان جنگ خوف داری و ترسیدی؟

اگر عقب برویم دشمن جلو می آید

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تاکید بر اینکه اگر عقب بروی دشمن جلو می آید تا تو را بگیرد، گفت: اگر عقب نشینی کنی کار به جایی می رسد که کشوری کوچک نیز برای تو رجز می خواند.

وی افزود: ترس باعث می شود دشمن در محاسباتت وارد شود و فکرش را با چند واسطه در محاسباتت دخالت دهد تا دچار خطا شوی و لذا تصمیماتت درست نیست.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر روزی اسرائیل خاک لبنان را در حالی که قدرتش چندبرابرِ حزب الله بود ترک کرد، به دلیل این بود که حزب الله عقب نشینی نکرد.

حجت الاسلام میرباقری با اشاره به اینکه اگر عقب نشینی نکنی دشمن جلو نخواهد آمد، گفت: هشت سال تمام دنیا در برابر ما ایستادند اما چون عقب نشینی نکردیم نتوانستند کاری کنند.

وی با بیان اینکه گاهی می گویند چه دلیلی دارد در سوریه و عراق می جنگیم، خاطرنشان کرد: این عمق فهم سیاستمداران است که مرز را صدها کیلومتر دور کردند و خون شهید ناصری، شهید همدانی و شهدای مدافعان حرم، برای این است که مرزهای ایران مورد هجمه قرار نگیرد.

وی با اشاره به خطبه ۱۲۳ نهج البلاغه اظهار کرد:‌ امام علی در این خطبه در مورد جهاد و شهادت فرمودند "مردم بدانید مرگ طلب کننده با سرعتی است، نه آنهایی که ایستادند و نه آنهایی که فرار می کنند از چنگالش رهایی دارند، بهترین مرگ شهادت در راه خداست، قسم به آن کسی که جان علی در دست اوست اگر هزار ضربه شمشیر بخورم برایم بهتر است از این که در بستر بمیرم... گویا می بینم چنان در صحنه نبرد از برابر دشمن فرار می کنید که صدای همهمه ی شما مانند فرار سوسماران در هنگام حرکت است. اگر از برابر دشمن فرار کردید نه قادر براین هستید حقی را بگیرید و نه توان جلوگیری از ظلم و ستمی را دارید... این شما و این راه راست. هرکس خودش را به میدان افکند نجات برای اوست. هلاکت و بدبختی نصیب کسی می شود که اهل تنبلی و سستی باشد."

از زندگی اهل بیت(ع) الگو بگیریم

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه امروزه برای یاری دین باید از یاری اهل بیت علیه السلام نسبت به دین الگو برداری کنیم، افزود: اولین سیره اهل بیت علیه السلام این بود که خودشان را خرج دین می کردند، بر خلاف ما که دین را خرج خود می کردیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در ماه های گذشته مشاهده شد که برای جمع آوری رای دین و انقلاب را خرج خودشان کردند و این درحالی است که در واقعه عاشورا امام حسین علیه السلام حتی شش ماهه خود را به کربلا آورد تا خرج دین کند.

این کارشناس مذهبی، همیشه خود را بدهکار دین دانستن را دومین سیره اهل بیت علیه السلام دانست و گفت: متاسفانه امروزه برخی خودشان را نسبت به کاری که انجام می دهند طلبکار می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: امروز جامعه جای طلبکاری نیست چراکه اگر انقلاب نمی شد تو وجود نداشتی و این خون شهدا است که این جایگاه را به تو داد.

وی با بیان اینکه سومین سیره اهل بیت علیه السلام فداکاری است، افزود: اهل بیت علیه السلام منت بر سر دین نمی گذاشتند بلکه منت دین را سر خودشان می گذاشتند.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز انقلاب اسلامی گرفتار کسانی است که اوایل انقلاب زحمت کشیدند، اما دلبستگی به دنیا باعث شد کم کم مقابل انقلاب اسلامی و خون شهدا قرار گیرند.

 

شهید در میدان جنگ در برابر دشمن می خُروشیدند

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: آن چه خون شهدا به ما یاد داد این است که شهدا تا پایان عمر هرگز در برابر انقلاب قرار نگرفتند و همیشه در میدان جنگ در برابر دشمن می خُروشیدند اما در بین مردم مظلوم بودند، افزود: مسئولان باید این خصلت را یاد بگیرند و در برابر مردم خودشان را بدهکار بدانند.

استاد حوزه با تاکید براینکه مسئولان خود را طلبکار مردم ندانند، بیان کرد: متاسفانه امروز برای انتخاب شهردار و کابینه چه طلبکاری ها که نمی شود!

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با ولایت مداری را از ویژگی های بارز شهدا دانست و گفت: آن روز که خیلی ها در برابر بنی صدر پایشان لرزید و نتوانستند راه را تشخیص دهند، شهدا ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی گمان می کنیم که می توانیم بدون توجه به سنگ آسیاب کار را پیش ببریم، اما باید توجه داشت که اگر کارها حول محور ولایت باشد، بسیاری از تفرقه ها از بین می رود.

امروز انقلاب اسلامی نیاز به ایثار دارد

استاد حوزه با تاکید براینکه امروز انقلاب اسلامی نیاز به ایثار دارد، بیان کرد: در برهه ای هستیم که باید انقلاب اسلامی را از گلوگاهی سخت عبور دهیم و این تنها با وحدت حول محور ولایت انجام می شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه هدف دشمن دلسرد کردن مردم است و این خطر بزرگی است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی هیچ نقصی ندارد بلکه نقص در آن هایی است که می خواهند کار را جلو ببرند.

وی خاطرنشان کرد: امروز روز آن است که با قطع امید از دشمن که گاهی خیال کردیم با لبخند کار درست می شود، اما دیدیم که دوباره جمهوری اسلامی را تحریم کردند، جهاد در راه خدا را پیش بریم.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تاکید بر اینکه امروز، روزِ جهاد در راه خداست، گفت: مردم و مسئولان باید جهادی عمل کنند تا دشمن مایوس شود.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha