جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد جمکران

حوزه/ نشست نمایندگان اعتاب با حضور نمایندگان مسجد مقدس جمکران در کربلای معلی در حال برگزاری است.

به گزارش «حوزه» به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، اجلاسیه اتحادیه اعتاب جهان اسلام به‌صورت سالانه و جلسات نمایندگان آن هر چهار ماه یکبار برگزار می‌شود. در جلسه فعلی که به میزیانی تولیت حرم امام حسین علیه السلام برگزار می‌شود به بررسی شیوه تحقق بیانیه کربلا که به امضای تولیت‌های اعتاب رسید پرداخته خواهد شد.

 سال گذشته در سالروز میلاد امام رضا (علیه السلام) نشستی به میزبانی و ابتکار آستان قدس رضوی در مشهد مقدس تشکیل و مجموع اعتاب جهان اسلام تفاهم‌نامه‌ای را به‌منظور همکاری و تبادل تجارب و تسهیل فرآیند خدمت به زائر امضا کردند.

در ادامه در اجلاسیه دوم که به میزبانی تولیت حرم امام حسین علیه السلام در کربلای معلی برگزار شد، بیانیه کربلا در راستای تحقق تفاهم نامه اتحادیه به امضای تولیت‌ها رسید.

بر اساس این بیانیه اعتاب کشورهای ایران، عراق و سوریه متعهد شده‌اند تا نسبت به محورهای مختلف در حوزه زیارت به ویژه حقوق زائران با همکاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی و بین المللی، شرایط سفر کسانی که از هر نقطه از عالم مقصد سفرشان اعتاب مقدس است را تسهیل کنند.

برگزاری اجلاسیه به‌صورت سالانه

اجلاسیه اعتاب به‌صورت سالانه و جلسات نمایندگان آن به‌صورت فصلی برگزار می‌شود و به بررسی جزئیات تحقق تفاهم‌نامه و بیانیه با حضور نمایندگان اعتاب و اماکن مقدس پرداخته می‌شود تا مقدمات لازم برای همکاری و هم‌افزایی و خدمت بیشتر در حوزه زیارت فراهم شود.

اعتاب ایرانی عضو اتحادیه اعتاب جهان اسلام، آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علی‌ها)، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، مسجد مقدس جمکران و آستان قدس احمدی و محمدی (شاه‌چراغ) است. اعتاب عراق نیز شامل آستان مقدس حسینی، آستان مقدس عباسی، آستان مقدس علوی، آستان مقدس کاظمین، آستان مقدس سامرا و مسجد کوفه و از سوریه نیز آستان مقدس حضرت زینب و حضرت رقیه (سلام الله علیهما) می‌باشند.

همچنین نهاد‌ها و مجموعه‌های متولی چون مجموعه دیوان وقف شیعی در عراق؛ سازمان اوقاف و امور خیریه و بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت نیز از اعضای این اتحادیه می‌باشند.

نخستین جلسه اعتاب سال گذشته در مشهد مقدس و با حضور تولیت‌ها برگزار و فرجام آن امضا تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور تسهیل فرایند خدمت به زائر بود.

جلسات نمایندگان نیز به ترتیب در مشهد قم و کربلا برگزار شد و اکنون نیز در کربلای معلی در حال برگزاری است.

بیانیه کربلا

در دومین جلسه تولیت‌ها که در شهر مقدس کربلا مصادف با ایام مبارک تولد امام حسین (علیه السلام) در ماه رجب برگزار شد، بیانیه‌ای با رویکرد حقوق زائر که دارای ۱۸ بند است، مطرح شد که به امضای تولیت‌ها رسید.

جلسه فعلی نمایندگان نیز به‌منظور بررسی بندهای ۱-۶ بیانیه و تحقق بند نهم در مورد خدمات قانونی و اداری با همکاری مراجع ذی‌صلاح تشکیل شده است تا با توجه به مفاد اصلی بیانیه کربلا تلاش گردیده تا به بررسی کار‌شناسی تسهیل شرایط حقوقی برای زائرام پرداخته شود.

در این راستا جلسه‌ای نیز با حضور کار‌شناسان شورای هم‌افزایی در ایران تشکیل و بررسی پیش کار‌شناسی بندهای ۱-۶ و ۹ انجام شد.

تسهیل شرایط زیارت و خدمت به زایر از طریق بررسی مفاد قانونی و حقوقی موجود ذیل چهار حوزه امنیت، رفاه، سلامت و کرامت در مسجدمقدس جمکران مطرح است که حوزه امنیت شامل برنامه‌های تأمین تجهیزات انتظامی، مطالبه تأمین امنیت و حل آسیب‌های اجتماعی مسجد از نهادهای مربوطه و تغییر رویکرد در حوزه انتظامات از نیروهای نگهبان به نیروهای میزبان است، حوزه رفاه نیز شامل خدماتی چون انجام مطالعات راهبردی عمرانی، ارائه خدمات اسکان و مایحتاج ضروری زائر باقیمت و کیفیت مناسب و تأمین نیازهای عمرانی سایر واحدهای مسجد است.

ارائه خدمات تغذیه و پذیرایی به زائران، ارائه خدمات انتقال و جابجایی زائران، ارائه خدمات اقامت و زیارت زائران، پشتیبانی انتقال و جابجایی، پشتیبانی بهداشتی و تنظیف، تکریم نمازگزاران، مواجهه فعال و معرفتی با زائران و اطلاع‌رسانی عمومی است که در حوزه کرامت قرار می‌گیرد.

حوزه کرامت که چهارمین حوزه موردنظر در خدمات‌رسانی به زائر به شمار می‌رود نیز شامل ارتقا کیفی نماز جماعت و مراسمات مذهبی، تکریم زائران و پاسخ‌گویی به مطالبات با رویکرد حفظ کرامات زوار است.

جلسه فعلی با حضور نمایندگان اعتاب مقدس در کربلا حول محور بند ۹ در حال برگزاری است که موضوع آن فراهم کردن خدمات قانونی و اداری با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح جهت تأمین نیازهای احتمالی زائران است.

چرا که در ایران، عراق و سوریه تمامی قوانین حقوقی موجود چه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه زیارت سایر حوزه‌های مربوطه چون حوزه گردشگری را شامل شود.

در این راستا لازم است قوانین بین‌المللی مورد نیاز برای کسانی که مقصدشان زیارت است شناسایی و استخراج شود، تا در تمامی حوزه‌ها بررسی و به‌منظور تصویب به دولت‌ها ارائه شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha