جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
​حضور مسلمانان متدین در جوامع غربی اسلام‌هراسی را کاهش می‌دهد

حوزه/ یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ملبورن استرالیا نشان داد که حضور برجسته مسلمانان با ظاهر متدین در جوامع غربی اسلام‌هراسی را افزایش نداده بلکه داشتن روابط اجتماعی با اقلیت‌ها تعصب علیه آن‌ها را کم‌رنگ می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از  publicnow، یک مطالعه انجام شده توسط دو دانشیار از موسسه فناوری دانشگاه ملبورن در استرالیا، نشان داد که حضور برجسته مسلمانان باظاهر متدین در جوامع غربی اسلام‌هراسی را نه تنها گسترش نمی‌دهد بلکه آن را کم‌رنگ‌تر نیز می‌کند.

وال کالیک پیسکر و کارین دکر، دو دانشیار این دانشگاه به بررسی حضور مذهبی ساکنان مسلمان بر انسجام جامعه و گسترش اسلام‌هراسی پرداخته بودند. کالیک پیسکر نتایج تحقیقاتش را این گونه بیان کرده است: اطلاعات جمع آوری شده از طریق نظرسنجی و انجام مصاحبه‌های عمیق با ساکنان محلی نشان داد که حضور برجسته و قابل توجه «مسلمانان متدین» در جوامع غربی، که در آن‌ها ساکنان مسلمان و غیرمسلمان رابطه روزمره دارند، منجر به ترویج اسلام‌هراسی نمی‌شود.

وی افزود: این مطالعه «تئوری ارتباط» را که می‌گوید ارتباط اجتماعی مستقیم با گروه‌های اقلیت سبب کاهش تبعیض و تعصب علیه آن‌ها می‌شود را ثابت می‌کند.

در این مطالعه تحقیقاتی که با همکاری شورای اسلامی ویکتوریا و مورلند و شوراهای شهری هیوم در استرالیا به انجام رسیده بود، تیمی از محققان از جمله 7 مصاحبه کننده دوزبانه، نظرات و دیدگاه مردم محلی از مسلمانان را در یک محله فقیرنشین در شمال شهر ملبورن استرالیا مورد بررسی قرار دادند. این دو محله در ملبورن ساکنان مسلمان زیادی دارند.

رابطه اسلام‌هراسی و وضعیت اقتصادی

کالیک پسکر با توجه به وضعیت اقتصادی مردم محله‌های فقیرنشین گفت: به نظر می‌رسد شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی پایین در این محله بیشتر از مسئله حضور فعال مسلمانان عامل بروز تعصب و تبعیض ضداسلامی باشند. در سطح فردی ساکنان با وضعیت اقتصادی اجتماعی ضعیف‌تر و نسل سالخورده بیشتر اسلام‌هراس بودند که این ثابت می‌کند اسلام‌هراسی رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد. در این میان ساکنان با شبکه‌های اجتماعی محلی متنوع‌تر، سطوح پایین‌تری از اسلام‌هراسی را بروز دادند.

زنان محجبه در استرالیا در خارج از منزل احساس امنیت ندارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کل تجربیات مسلمانان و غیرمسلمانان مثبت بود. به ویژه مسلمانانی که محله خود را دوست داشته و با مردم مختلف رابطه فعالی داشتند، بیشتر احساس امنیت و آرامش می‌کردند. با وجود این دیدگاه کلی مثبت، بسیاری زنان مسلمان محجبه در خارج از منزل احساس امنیت کامل نداشته و نگران بروز حوادث اسلام‌هراسی بودند. در این میان وسایل حمل و نقل عمومی به عنوان یک محیط تهدید برای زنان مسلمان شناسایی شده‌اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha