جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه های علمیه/ آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: جامعه و انسانی که اهل کار و تلاش است و در خواب و غفلت نیست می تواند پیشرفت کند، ایثارگران و آزادگان سرمایه های جمهوری اسلامی به شمار می روند که نماد قیام بوده و مظهر اقدام در میدان عمل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه چهارشنبه در آیین گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به میهمن اسلامی، در جمع خانواده بزرگ ایثارگران، جانبازان و آزادگان استان قم اظهارداشت: انسان و جامعه ای پیشرفت می کند که اهل اقدام و عمل باشد، جامعه و انسان خواب و بی رمق در کارهای دنیا و آخرت پیشرو نخواهند بود، نخستین شرط موفقیت و سعادت جامعه این است که انسان ها بانشاط و شاداب باشند و قیام کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: اگر امام خمینی(ره) و رزمندگان و ایثارگران در سخت ترین شرایط اهل قیام و اقدام علمی نبودند انقلاب به پیروزی نمی رسید و جامعه از اسارت ها رهایی پیدا نمی کرد، اگر انسان می خواهد در هر صحنه ای موفق شود باید اهل کار و تلاش باشد.

امام جمعه قم با بیان اینکه جامعه ای که برای خدا اقدام کند حتما هدایت می شود، ادامه داد: امام راحل 60 سال جامعه ایران را به قیام و بیرون آمدن از کسالت و غفلت دعوت کردند، اقدام و تلاش انسان ها دوگونه است، گاهی انسان به انگیزه های مادی و شیطانی کار می کند و گاهی انسان برای هدف الهی و انسانی قیام می کند.

آیت الله اعرافی اظهارداشت: تلاش ها باید الهی باشد، انسانی که برای خدا کار می کند از یاری و راهنمایی خداوند متعال برخوردار می شود، جامعه ای که برای خدا اقدام کند حتما هدایت می شود از این رو انسان ها باید انگیزه پاک داشته و از هوا و هوس دور شود چون هوس های شیطانی انسان را از موفقیت باز می دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی القائات باطل مبنی بر اینکه انقلاب در داخل و خارج از مرزها دستاوردی نداشته است، تصریح کرد: جامعه اهل اقدام و عمل دارای پیشرفت خواهد بود و امروز دنیا با گفتمان انقلاب اسلامی آشنا و در بسیاری از موارد همسو با انقلاب اسلامی ایران است.

وی که در سالن امام خامنه ای گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) سخن می گفت با اشاره به سفر امام خمینی در 60سال پیش به استان یزد خاطرنشان کرد: حضرت امام در آن زمان به رسم یادبود نوشته ای را در کتابخانه مرحوم وزیری به یادگار گذاشتند  که محور نوشته ایشان آیه 46 سوره سبأ «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَة أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مابِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّة إِنْ هُوَ إِلاّ نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذاب شَدِید» است که خداوند به پیامبر خطاب می کند که یک نصیحت را به جامعه ابلاغ کن که بسیار معنا دارد، دستورات و توصیه های بسیاری در متون دینی داریم اما این شیوه بیان گویا می گوید که همه نصایح و دستورالعمل ها برای سعادت بشر در آن جمله جمع شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: نصیحت الهی این است که همه انسان ها برای خدا به شکل جمعی و فردی قیام کنند و به پا خیزند و تفکر کنند، این آیه راهی را نشان داده که سعادت همه بشر در طول تاریخ را تبیین کرده است، راهی که پیامبر اعلام کرده چند نکته کلیدی دارد.

آیت الله اعرافی  شرط نخست را قیام انسان ها توصیف کرد و افزود: برای کسب سعادت شرط نخست این است که انسان قیام کند، بطوریکه راز پیشرفت انسان ها این است که در میدان عمل اقدام کنند، انسانی که اهل کسالت، تنبلی، افسردگی و بی اقدامی باشد در هیچ صحنه ای موفق نخواهد بود.

امام جمعه قم ادامه داد: گاهی راه حق راهی است که همه در آن مسیر حرکت می کنند، گاهی اگر انسان بخواهد راه حق را طی کند باید به تنهایی اقدام کند، انسان باید این قدرت را داشته باشند که همانند ماهی زنده مقابل موج حرکت کنند، همانگونه که در اوایل انقلاب بزرگان و مردم متدین در تنهاترین حالت موج جامعه را شکستند و برای خدا قیام کردند.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهارداشت: انسان باید موج شکن و بن بست شکن باشد، ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس موج شکن جهان بودند، در زمان دفاع مقدس گرچه موج حق در جامعه وجود داشت اما در سطح بین الملل، جهان بر خلاف ایران بود؛ آزادگان و شهیدان و جبهه حق در برابر موج عالم ایستادند و آن را شکست دادند.

عضو شورای عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت:امروز جریان اسلام ناب جبهه ای متحد از لبنان، سوریه، یمن، عراق و کشورهای متعدد است که قابل تصور نبود، امام فرمود پیام دفاع مقدس طنین انداز خواهد شد، امروز در جای جای جهان پیام ایثارگران اثرگذار بوده است، امروز به برکت مقاومت اسلامی در جهان پیام معارف اسلامی طنین افکن است.

آیت الله اعرافی با اشاره به سنگر علم و دانش و فتح کردن مرزهای جغرافیایی اظهارداشت: امروز حوزه علمیه قم با پشتیبانی مجاهدان و ایثارگران هزاران انسان را از قریب به 140 کشور دنیا را جمع آوری و تربیت کرده است، این افراد پیام آور معارف الهی به همه عالم هستند، امروز مقاومت اسلامی و جریان علم و معارف الهی به برکت مجاهدان و ایثارگران به توفیقات خوبی رسیده است؛ با ادامه این راه ایران استوار می ماند و مسئولان باید بار سنگین وظیفه خود را حس کنند؛  مشکلات اقتصاد و فرهنگ جامعه باید حل شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در زمان جنگ دو کشور رابطه خوبی با ایران داشتند، تمام عالم یا از صدام حمایت می کردند و یا این که خود را در حاشیه قرار می دادند اما ایثارگران بر خلاف این موج باطل حرکت کردند، حضرت امام در پذیرش قطعنامه فرمودند که به زودی آثار دفاع مقدس در عالم دیده می شود و امروز این آثار را می بینیم و همگان به آن رشادت ها اذعان دارند و با ادبیات دفاع مقدس ما آشنا شده اند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha