چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر/ سفر مدیر حوزه های علمیه به استان مرکزی _ آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه استان مرکزی با تاکید بر ضرورت تبیین ذات علمی و عمق دانشی حوزه ها، گفت: برنامه های حوزه باید هویت سازی کند و ما وظیفه داریم اخلاق و علم را در وجود طلاب نهادینه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اراک، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان مرکزی که در مدرسه خاتم الانبیاء(ص) اراک برگزار شد، به تشریح برنامه های حوزه در عرصه های گوناگون پرداخت.

مدیر حوزه های علمیه کشور در آغاز سخنان خود با اشاره به پیشینه حوزه اراک در ایران و جهان اسلام، گفت: حوزه اراک جایگاه رفیعی در ایران و جهان اسلام دارد و پایگاه و خاستگاه حوزه علمیه قم محسوب می شود.

وی افزود: مفاخر و بزرگان حوزه اراک همانند حضرت امام خمینی(ره) و بسیاری دیگر از بزرگان استان، نه تنها در جهان اسلام، بلکه در دنیا اثرگذار بوده اند، لذا باید از این حوزه  صیانت شود.

آیت الله اعرافی در ادامه به بحث تهذیب و اخلاق اشاره و خاطرنشان کرد: باید به قوانین مهم نظام هستی در عرصه خود سازی توجه ویژه کرد، یکی از این قوانین، قانون ماندگار اعمال و بقای موج اعمال ما انسان هاست و هر عملی که ما انسان ها انجام می دهیم، یک زنجیره ای از تبعات را به دنبال خودش می کشاند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که توجه به این دو قانون مهم در خودسازی بسیار اثر گذار است و اساتید حوزه باید به طلاب برای خودسازی، این دو قانون مهم را گوشزد کنند، افزود: اگر حوزه ها به این معارف بلند مجهز شوند، علما و چهره های بزرگی از آن بیرون می آیند .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، توجه به مفاخر حوزه را مهم دانست و تاکید کرد: اولین شرط طلبگی این است که طلبه حس کند، در هر حال به یک درخت تنومند علمی و معنوی و با برکت متصل شده است. چرا که حوزه قم در 40 و 50 سالگی خود مولد یک تئوری انقلاب اسلامی در جهان شد.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: برنامه های حوزه باید هویت سازی کند و ما وظیفه داریم اخلاق و علم را در وجود طلاب نهادینه کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که حوزه های علمیه باید ذات علمی و عمق دانشی  داشته باشند، اظهار کرد: در آغاز سال تحصیلی باید این امر مهم را در حوزه احیا کرده و ذات علمی و عمق دانشی حوزه را به خوبی تبیین کنیم.

وی ادامه داد: در عصر ما یک علامه طباطبایی به قم آمد و با تفسیر خود جایگاه تفسیر شیعه را بالا برد و با تالیف اصول فلسفه و روش رئالیسم خود موج کمونیسم را مهار کرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که نباید طلاب و اساتید به کم قانع باشند، گفت: در مدیریت جدید حوزه ارتقاء و قویت حوزه های شهرستان و اعطای اختیارات لازم به آنان از سیاست های است که دنبال می شود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به تدوین برنامه 5 ساله حوزه، گفت: حوزه ها باید نماد پیشرفت، اخلاق، طهارت و پاکی باشند، چرا که امروز ما در معرض خطر هستیم و چراغ های خطر روشن شده است، لذا باید بیش از پیش به مبحث اخلاق و معنویت در حوزه پرداخته شود.

آیت الله اعرافی به بُعد اجتماعی اشاره و تاکید کرد: در طول تاریخ حوزه و روحانیت هیچ گاه از مردم جدا نبوده اند، لذا حوزه های ما باید همواره در کنار محرومین جامعه باشند و با ارتباط خوب با متن جامعه مروج اخلاق اهل بیت علیهم السلام در جامعه باشند.

وی در پایان سخنان خود در تشریح یکی دیگر از ابعاد ماموریت حوزه، گفت: ابعاد بین المللی حوزه باید تقویت شود و حوزه باید تمدنی باشد و نیازهای زمان را به خوبی پاسخ دهد.

حوزه و روحانیت باید زمان شناس باشند

آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این مراسم، به بیان بایسته های حوزه مد نظر امام رضا علیه السلام پرداخت و گفت: عصر امام رضا علیه السلام عصر گفت و گو با صاحبان ادیان  و مکاتب و نحله های فکری بوده است و امروز نیز حوزه های علمیه باید به تبعیت از آن امام، در عرصه های گوناگون و متناسب با نیاز زمان، پاسخگویی شبهات باشند.

وی افزود: حوزه و روحانیت باید زمان شناس باشند و جریان هایی که از سوی استکبار جهانی مدیریت می شوند را به خوبی بشناسند و مانند عمار و مالک اشتر و در عصر حاضر همانند محسن حججی ها برای اسلام فداکاری نمایند.

تحصیل بیش از 1800 طلبه در استان مرکزی

حجت الاسلام والمسلمین حسین پور، مدیر حوزه علمیه استان مرکز هم در این مراسم با ارائه گزارشی گفت: تا قبل از تاسید مدیریت حوزه استان، تعداد 700 طلبه در مدارس تحصیل می کردند، اما امروز این آمار به 1842 طلبه رسیده است.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی، تعداد مدارس استان را 12 مدرسه اعلام کرد و افزود: با توجه به قدمت و جایگاه حوزه اراک، باید به حوزه استان توجه ویژه ای شود.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha