پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: رسانه حوزه باید سخنگوی اساتید و طلاب بوده و در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری و بزرگان حوزه حرکت نماید؛ همچنین پرداختن به انقلاب اسلامی باید در عمق دل و جان ما ریشه داشته و بر اساس آن طی مسیر نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی صبح امروز در آیین گرامیداشت روز خبرنگار و تکریم و معارفه مدیرمسئول رسانه رسمی حوزه های علمیه که در محل  خبرگزاری حوزه برگزار شد، در ابتدا یاد و خاطره شهید صارمی را گرامی داشته و روز خبرنگار را به اهالی رسانه؛ مخصوصا کسانی که زحمت انتشار اخبار حوزه های علمیه و فعالیت های دینی بر دوش آنان است، تبریک گفت.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به اهمیت خبر و خبررسانی اشاره کرد و گفت: دین به معنای خبرنگاری از عالم دیگر است؛ ذات ادیان الهی خبرآوری و پیام آوری است؛ اگر واژه نبی و رسول را ملاحظه کنیم، به این معنا دست پیدا خواهیم کرد که هویت دین، خبرآوری از جهان دیگر و گشودن دریچه ذهن و معرفت بشر به سوی عالم دیگر و آوردن خبرهای ناب و سازنده از جهان دیگر است؛ این حقیقت نبوت، امامت و رسالت و ذات آن گزارش گری است.

وی اظهار داشت: اگر در خبر صداقت و امانت وجود داشته باشد، کار و شغل انبیاء الهی خواهد بود؛ اگر این باشد، باید بگوییم ذات حوزه، خبرآوری و تحلیل اخبار غیبی و آسمانی است؛ قرآن و روایات ما گزاره هایی از عالم غیب بوده و خبرهایی از آسمان می باشند؛ گزاره هایی که برای سعادت ما آمده و کار حوزه نیز مرتبط با خبر می باشد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: خبرگزاری که رسالت انبیاء و هویت خبرنگاری حوزه ای را بازتولید کرده و بازنشر دهد و در ایران و جهان منتشر نماید، دارای ارزش بالایی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: بنده به خبرنگاران و مسئولان خبرگزاری ها و رسانه های عزیزی که حضور دارند، بیان می کنم، کار شما با ارزش است؛ اما ارزش بالاتر آن است که با نهادی در ارتباط باشید که کار آن پرداختن به اخبار غیبی است.

صداقت و امانت مهمترین شرایط اخلاقی و فقهی فعالیت خبری

آیت الله اعرافی تصریح کرد: محور دیگر در فعالیت خبری شرایط اخلاقی و فقهی آن است که صداقت و امانت از مهمترین شرایط آن می باشد؛ مهمترین رسالت یک رسانه، صادق بودن آن و مصلحت اندیشی در برابر جامعه است.

وی بیان داشت: نقد منصفانه، انگیزه الهی، خدمت به جامعه، ایجاد تناسب و توازن در انتشار اخبار، توجه به نیاز جامعه و ... از دیگر شرایط فعالیت های خبری می باشد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: اخبار معمولا از یک خبر خام آغاز و در ادامه به پردازش، متوازن سازی، تحلیل و ارائه نظر و پیشنهاد ختم پیدا می کند که سختی و پیچیدگی های خاص خود را در پی خواهد داشت.

انتظارات از خبرگزاری حوزه

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: خبرگزاری حوزه و خبرگزاری هایی که از حوزه سرچشمه گرفته و مرتبط هستند، رسالتی سنگین تر داشته و باید در این میزان ها و شاخص ها جدی تر باشند.

آیت الله اعرافی به بیان انتظارات از خبرگزاری حوزه پرداخت و گفت: «پیشروی بر اساس اسناد علمی»، «تعامل با سایر خبرگزاری های داخل و خارج از کشور»، «حضور در قلمروها و عرصه های جدید خبررسانی و شبکه های مختلف»، «بین المللی اندیشیدن»، «توجه بر انتشار اخبار اهل بیت(ع) و پیام آور بودن تمدن و وحدت امت اسلام»، «انجام کارها ناظر به نیازهای زمانه و امروز»، «توجه به ارکان حوزه اعم از ولایت، مرجعیت، اساتید و طلاب»، «نگاه جامع و سنجیده در فعالیت خبری» و ... از جمله انتظارات ما می باشد.

رسانه حوزه باید سخنگوی اساتید و طلاب باشد

وی خاطرنشان ساخت: باید تولیدی پر خریدار در جهان امروز داشته و فعالیت های ما گره گشای مشکلات امروز مردم باشد،رسانه حوزه باید سخنگوی اساتید و طلاب بوده و در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری و  بزرگان حوزه حرکت نماید؛ همچنین پرداختن به انقلاب اسلامی باید در عمق دل و جان ما ریشه داشته و بر اساس آن طی مسیر نمود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: مدیریت حوزه در امتداد خدمات پیشینیان تلاش می کند همان میراث را حفظ نموده و بر آن بیافزاید و در جهت تحقق حوزه تمدنی، پاسخگو، مطالبه گر و حوزه جامع، انقلابی و متناسب با روزگار جدید و مردمی و اجتماعی تلاش نماید؛ این نگاه حوزه بوده و مورد تأکید امروز مجموعه شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه می باشد.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: نزدیک به یکصد پیشنهاد از مراجع عظام تقلید و  قریب به یک هزار نقطه نظر از اساتید و طلاب جمع آوری شده و در برنامه ریزی ها از آن استفاده خواهیم کرد.

اولین برنامه پنج ساله حوزه های علمیه در حال تولید است

وی ابراز داشت: همچنین اولین برنامه پنج ساله حوزه های علمیه در حال تولید است تا فعالیت ها بر اساس روال تعریف شده به پیش برود.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: در سال جاری قریب به 500 برنامه با نگاه اولویتی در بخش های گوناگون حوزه های علمیه در حال پیگیری است که قریب به یکصد عنوان، نو و مورد نیاز امروز حوزه های علمیه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: همچنین از دو هفته قبل، بیش از 15 نظام جامع حوزه های علمیه بر اساس منشور و سند چشم انداز نهایی شده که این نظامات مبنای برنامه ریزی های آینده قرار گرفته و پاسخگوی بسیاری از نیازها خواهد بود.

نظام جامع رسانه در حال نهایی شدن است

آیت الله اعرافی گفت: طراحی نظام جامع رسانه از دیگر فعالیت ها بوده که در حال نهایی سازی می باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین ابراز داشت:  از فعالان خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه؛ به ویژه حجت الاسلام والمسلمین مولایی که با تحمل سختی ها و کمبود امکانات در طول سال های مدید کوشیده و این نهال را در حوزه های علمیه غرس کردند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

وی ادامه داد: مسئولان زیادی برای پیشرفت این مجموعه زحمت کشیده اند که از جمله آنان حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال بوده و سختی های بسیاری را تحمل کرده و ما به سهم خود از این شخصیت تقدیر و تشکر داریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: برای مسئولان جدید رسانه حوزه از جمله حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری که پرونده پررنگی را در کشور اندونزی از خود به جای گذاشتند نیز آرزوی توفیق و پیشرفت داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha