جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مهمان نواز

حوزه/نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آثار و برکات معنوی بخشش گفت: قرآن کریم به مسئله بخشش و قرض‌الحسنه پرداخته و مردم را به آن ترغیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز شامگاه شنبه در دیدار شماری از مسئولان اقتصادی استان، اظهار داشت:  قرض‌الحسنه از اعمال بسیار خوب است و در برخی موارد بهتر از انفاق است

وی با اشاره به آیه «مَن ذَا الَّذی یُقرِضُ اللهَ قَرضًا حَسَنًا فَیُضاعِفَهُ لَهُ اَضعافًا كَثیرَةً واللهُ یَقبِضُ ویَبصُطُ واِلَیهِ تُرجَعون» افزود: خدای متعال در این آیه با تشویق‌ مردم به سنت حسنه قرض‌الحسنه، مؤمنان را به كارهای نیك ازجمله انفاق فرا مى‌خواند.

آیت‌الله مهمان‌نواز تصریح کرد: قرض‌الحسنه مصطلح قرآنی كه شامل قرض‌الحسنه فقهی نیز مى‌شود، هر كار خیری است كه برای خدا انجام داده شود؛ عبادت مصطلح باشد یا انفاق مالی یا كاری عامّ المنفعه.

وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآنی قرض دادن به مردم از حسنات است و قرض به خداوند به شمار می‌آید، گفت: افراد پر درآمد باید در این امور خیریه شرکت کنند و پول‌های خود را در بانک ها و صندوق های قرض‌الحسنه معتبر سپرده گذاری کنند تا نیازمندان از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری افزود: گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه جامعه را از فقر و بیكاری و ذلّت مى‌رهاند و در تهذیب نفس و بخل زدایی نیز سهم بسزایی دارد.

وی اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» و تأکید کرده است نماز را برپا دارید و زکات بپردازید و به خدا قرض‌الحسنه دهید و در راه او انفاق کنید و بدانید آنچه از کارهای خیر برای خود از پیش می‌فرستید آن را نزد خدا به بهترین وجه خواهید یافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در این آیه شریفه کسانی که بخشی از مالشان را به‌عنوان قرض‌الحسنه در اختیار دیگران می‌گذارند به‌عنوان مؤمنان خداباور و معاد باور معرفی شده‌اند که از اجر و پاداش عظیمی برخوردارند.

وی تصریح کرد: در این راستا افراد خیرمی توانند با سپرده‌گذاری در بانک‌های قرض‌الحسنه، زمینه‌های اعطای تسهیلات بدون کارمزد با اقساط طولانی‌مدت را فراهم کنند و از این طریق می‌توان به جوانان جویای کار و ازدواج کمک شایانی نمود.

آیت‌الله مهمان‌نواز تأکید کرد: بانک‌ها با در نظر گرفتن شرایط اقتصادي استان و وضعيت معيشت مردم براي افزايش وام‌هاي قرض‌الحسنه برنامه‌ريزي و اهتمام جدي داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha