جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که بهترین معروف ها تحصیل علم و تقوا است، تصریح کرد: کمال جویی و دستیابی به مراتب والای علمی و تقوا از جمله معروف هایی هستند که باید به آنها توجه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد  علی اکبر رشاد، تولیت حوزه علمیه امام رضا(علیه‌السلام)، ظهر امروز در جمع اساتید و طلاب این حوزه، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: اولین توصیه ام به طلاب جوان حضور منظم و جدی در کلاس درس و مباحثه های علمی است. و از این که برخی طلاب حلقات مباحثه علمی را جدی گرفتند و به صورت مستمر آن را ادامه می دهند تشکر و قدردانی می‌کنم.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: از این که بتوانیم در فضای حوزه شرایطی را فراهم کنیم تا طلاب عزیز به درس و بحث علمی بپردازند خرسندیم و مسئولین حوزه نیز همه تلاش و دغدغه‌شان رشد علمی و معنوی طلاب است.

برترین معروف‌ها تحصیل علم و تقوا است

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با بیان این که بهترین معروف ها تحصیل علم و تقوا است، افزود: کمال جویی و دستیابی به مراتب والای علمی و تقوا از جمله معروف هایی هستند که باید به آنها توجه شود. و چنانچه هم بحثی، هم حجره‌ای و هم کلاسی خود را به نظم، تحصیل، تقوا و حضور منظم در جلسات دعوت می کنید امر به معروف کرده اید، و قطعاً مأجور هستید.

استاد رشاد با اشاره به مصادیق گوناگون نصیحت، افزود: برخی فکر می‌کنند که نصیحت یعنی پند دادن، در حالی که این معنا یکی از مصادیق نصیحت است. ولی دیگر معنای نصیحت، خیرخواهی است و تذکر دلسوزانه دادن و امر به معروف کردن هم می‌تواند از مصادیق نصیحت باشد.

وی خطاب به طلاب، عنوان داشت: اگر احیانا مشاهده می کنید برخی دوستان‌تان در امر درس و نظم و تحصل علم و تقوا دقت لازم را ندارند شما در قبال آن‌ها مسئولیت شرعی دارید و باید امر به معروف و نهی از منکر کنید، زیرا این فریضه از اهم واجبات است.

ضرورت احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: احیاء بسیاری از واجبات در جامعه در گرو عمل به فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر می باشد و اگر این فریضه ترک شود، بسیاری از واجبات نیز ترک می‌شوند.

وی با بیان این که ارزش عمر انسان از طلا هم با ارزش‌تر است، گفت: کسی که اتلاف عمر می کند، در واقع در وقت و زمان عمر خود اسراف کرده است و شرعاٌ مرتکب حرام شده است. از این رو آدم مسرف نمی‌تواند عادل باشد و صلاحیت امامت و رهبری مردم را نخواهد داشت.

همه توان خود را برای خدمت به طلاب وقف کردم

استاد رشاد با بیان این که در حد توان و وسع خود در خدمت طلاب و مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) بودم، خطاب به طلاب گفت: بنده سال‌ها است که همه وقت و عمر خود را در این مسیر گذاشته ام و حتی در منزل نیز دائما مشغول مطالعه و پژوهش علمی هستم و به اندازه یک وعده شام مجال همراهی با خانواده را ندارم، چه برسد به این که برای دیدن سریال وقت بگذارم زیرا در قبال حوزه های علمیه و دنیای اسلام، مسئولیت سنگینی بر دوش ما و شما طلاب عزیز قرار داده شده است و امیدوارم خداوند متعال عاقبت کار ما را شهادت قرار دهد و الا احساس می کنم خیلی متضرر خواهم بود.

طلاب جوان قدر تندرستی و عافیت را بدانند

وی با بیان این که فضیلتی بالاتر از تقوا و علم برای طلاب جوان نیست، ادامه داد: بهترین و آسان‌ترین زمان برای تحصیل این دو امر مهم همین ایام جوانی است زیرا در فصل پیری دل آدمی کدر و اراده ضعیف می‌شود و انگیزه لازم برای کسب این کمالات وجود ندارد، ولی در فصل جوانی همه این اهداف به آسانی قابل تحقق است از این رو به همه شما عزیزان توصیه می کنم قدر ایام جوانی تان را بدانید.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران در پایان افزود: نیروی معنوی و قوای جسمانی، گوهر گران سنگی است که خداوند متعال در اختیار نسل جوان قرار داده است. بر این اساس پیشوایان دین همواره بر اغتنام فرصت جوانی تاکید کرده اند. امام علی(علیه السلام) در این باره می فرمایند«شیئان لایعرف فضلهما الا من فقدهما: الشباب والعافیه؛ دو چیز است که قدر و قیمتشان را نمی شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد: یکی جوانی و دیگری تندرستی». 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha