جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین تحریری

حوزه/تولیت حوزه علمیه مروی تهران با بیان این که دشمن از نقش اثرگذار حوزه‌های علمیه آگاه بوده و به دنبال ایجاد بدل در جامعه است، گفت: حاصل کار و زحمات بزرگان دینی ما نهایتاً به دست امام خمینی(ره) رسید و امام توانست حاکمیت دینی را جهانی کند و ما باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی امروز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه معمار باشی تهران، با تبریک آغاز سال تحصیلی به طلاب این مدرسه، اظهار داشت: خداوند متعال را شاکریم که به همه ما توفیق عنایت فرمود بر سر سفره‌ی بی کران علوم الهی و مظاهر علمش یعنی معارف نورانی اهل بیت(علیهم‌السلام) قرار بگیریم.

وی ادامه داد: باید از خداوند متعال به خاطر نعماتی که به ما عنایت کرده است، قدردان باشیم و بعد از شناختن حق نعمات و نیز طریقه به کار بستن این نعمات، آن ها را در مسیر عبودیت و بندگی خویش و خدمت به مردم بکار ببندیم.

تولیت حوزه علمیه مروی افزود: قطعاً در روز قیامت بابت نعمات پروردگار مورد سؤال واقع خواهیم شد و نعمت‌های خداوند متعال هر آن چیزی است که به ذات اقدس الهی نسبت دارد، از آن جهت که نسبت دارد و نسبت نعمت‌ها به خداوند متعال قطعی است، منتهی فهمیدن این نسبت و به کار بستن این نعمت در آن طریقه‌ای که صاحب نعمت به ما عنایت فرموده، خود یک نعمت مضاعفی است.

وی با بیان این که همه موجودات از نعمات خداوند برخوردارند، عنوان داشت: همه موجودات عالم به اندازه ظرفیت وجودی‌شان در برابر صاحب نعمت شکرگزار و خاضع‌اند و خضوع‌شان را به انحاء مختلف و برخی با تسبیح، با تحمید، با سجده ابراز می کنند. اما انسان منعّم است به نعمت‌های خواص پروردگار که فقط انسان از این نعمات برخوردار است و آن همان امانت الهی است که خداوند بر دوش همه انسان‌ها قرار داده است.

استاد اخلاق حوزه با بیان این که امانت خدا بر دوش انسان همان نعمت ولایت الهی است، تصریح کرد: این فقط انسان است که توانسته بار سنگین امانت و نعمت ولایت الهی را تحمل نماید. از این رو به طور خاص می تواند تحت ولایت خداوند متعال قرار بگیرد و اگر این امر محقق شد، خداوند متعال نیز ولایت این انسان را به طور خاص عهده دار است و آیه «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّور» اشاره به همین مطلب دارد.

وی با بیان این که نعمت جوانی، یکی از نعمات خاص خداوند به انسان است، گفت: طلاب جوان باید قدر این نعمت را با همه خصوصیاتی که دارد، بدانند. و اولین خصوصیت جوانی که انسان به همین لحاظ مکلف به تکلیف الهی می‌شود، نعمت عقل و فهم و حافظه است.

استاد تحریری افزود: نعمت‌های دیگر در پرتو نعمت عقل شکوفا می‌شود. و توان، اراده، اختیار، و انگیزه انسان در گرو داشتن نعمت عقل و فهم است و بهترین راه به کار بستن این نعمت، در فراگیری از حقایق عالم است. در آگاهی از واقعیات عالم است.

وی ادامه داد: آگاهی از واقعیات جاری در نفس و جان خود، و آگاهی از واقعیات جاری در حقایق عالم که ما با آن‌ها مرتبط هستیم، بهترین راه به کار بستن نعمت عقل و تفکر است.

تولیت حوزه علمیه مروی با بیان این که این آگاهی ها به ما علم و شناخت از حقیقت عالم را می‌دهد، اظهار داشت: در روایتی به نقل از رسول اکرم(ص) آمده است «أوّلُ العلم مَعرفةُ الجَبّار و آخرُ العلم تَفویضُ الأمر الیه؛ سر آغاز علم، شناخت خداوند جبّار و سرانجام آن، واگذارى امور به او است». و امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) نیز در فراز ابتدایی خطبه اول نهج‌البلاغه می‌فرماید «أَوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ؛ اول دین معرفت و شناختن خدا است».

وی ابراز داشت: در روایتی دیگر امام باقر(علیه‌السلام) می‌فرماید «الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَى النّائِبَةِ و تَقديرُ المَعيشَة؛ همه كمال در شناخت عميق دين و شكيبايى در پيشامدهاى ناگوار و اندازه نگاه داشتن در زندگى است». در این روایت تفقه یک واژه‌ای بالاتر از علم است. زیرا علم یعنی فراگیری، آموختن، جمع کردن، ولی تفقه یعنی فهمیدن و رتبه‌اش از علم بالاتر است و علم را هم شامل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری ادامه داد: سفارش مرحوم شیخ رجبعلی خیاط به آیت الله مهدوی کنی(ره) ناظر به همین امر یعنی فهم در دین و آدم شدن است و آدم شدن فهم در دین را لازم دارد منتهی اگر فهم در دین با علوم خاص در دین همراه باشد، خیلی قیمت و ارزش دارد.

وی خطاب به طلاب مدرسه معمار باشی گفت: محیط حوزه باید محیط درس، بحث، فهم و به کار بستن آنچه را که فهمیده‌اید باشد. و محور فهم این است که بفهمیم و بدانیم به کجا وصل هستیم و آیه اول سوره علق که اولین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَق» به همین نکته اشاره دارد.

استاد اخلاق حوزه افزود: خداوند به پیامبر(ص) می فرماید این آیه را با تکیه به اسم ربّ بخوان. از این رو استعانت از اسم ربّ، باید محور کار علمی و معنوی طلاب باشد، و مظاهر اسم ربّ و مظاهر اسماء الهی، ائمه اطهار(علیهم‌السلام) هستند. و قرائت ما باید با تیکه بر اهل بیت(علیهم‌السلام) باشد.

استاد تحریری با اشاره به نقش حوزه علمیه مروی در هدایت فکری و معنوی جامعه، گفت: این حوزه به طور خاص نقش مهمی را در تثبیت مرجعیت دینی داشته است. و همراهی این حوزه با میرزای آشتیانی و میرزای بزرگ، و نقش اثرگزارآن در اسقاط قرارداد ننگین رژی از جمله سوابق درخشان و انقلابی مدرسه علمیه مروی است و به دنیا فهماند که مرجعیت دینی و حکم فقیه چقدر در جامعه اثرگزار است.

وی با بیان این که دشمن از نقش اثرگذار حوزه‌های علمیه آگاه بوده و به دنبال ایجاد بدل در جامعه است، افزود: حاصل کار و زحمات بزرگان دینی ما نهایتاً به دست امام خمینی(ره) رسید و امام توانست حاکمیت دینی را جهانی کند و ما باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha