پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام تحریری

حوزه/ تولیت حوزه علمیه مروی تهران با بیان این که حرکت انسان در این عالم، حرکت علمی است، گفت: برای رسیدن به علم واقعی باید حقیقت بندگی را طلب کنیم. و بدانیم کسانی که به علم حقیقی رسیده اند جز اهل بیت(علیهم السلام) نیستند، و چنانچه کسی می خواهد به علم برسد باید در خانه‌ی این اولیاء زانو بزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین تحریری، امروز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه مروی تهران، با تبریک آغاز سال تحصیلی به طلاب این مدرسه و تقارن آن با سالروز ولادت امام هادی(علیه السلام)، اظهار داشت: آن حضرت در زمان بسیار بحرانی امامت جامعه اسلامی را بر عهده داشتند و مشکلات گوناگونی در عالم اسلام رخ داد و مهم ترین آن، مشکل سیاسی بود و باعث شده بود تا حضرات معصومین(علیهم السلام) در تنگنای خاصی بسر ببرند و بالاخص در زمان امام هادی و امام عسکری(علیهما السلام) این محدودیت شدید تر بود.

وی ادامه داد: در کنار مشکل سیاسی، مشکلات فکری و اعتقادی دیگری هم جامعه اسلامی را تهدید می کرد. و در عین حالی که آن حضرت در یک فشار خاص سیاسی بسر می بردند ولی امام هادی(ع) از توجه به مشکلات فکری، انحرافات گوناگون اعتقادی در جامعه، و تحرکات فرقه های انحرافی مثل معتزله و غلات، غافل نبودند.

تولیت حوزه علمیه مروی با اشاره به ایجاد شبکه وکالت توسط امام هادی(ع)، افزود: آن حضرت با استفاده از وکلای اصلی و فرعی در جامعه، مرجعیت مخفیانه جامعه شیعه را بدست گرفتند. و همین سبک ارتباطی ایشان، یک رهنمودی برای ما است.

وی با اشاره به این که علم اصلی جز در محضر اهل بیت(علیهم السلام) تحصیل نمی شود، تصریح کرد: وقتی عنوان بصری از امام صادق(علیه السلام) طلب فراگیری علم کرد، حضرت خطاب به او فرمود «ای اباعبدالله! علم آموختن نیست. همانا علم نوری است که در دل کسی که خداوند تبارک و تعالی اراده هدایت او را کرده قرار می گیرد. پس اگر خواهان علمی هستی ابتدا در جانت حقیقت عبودیت را طلب کن و علم را با عمل کردن به دانشت بخواه و از خدا طلب فهم کن تا خدا به تو بفهماند».

حجت الاسلام تحریری بیان داشت: از این روایت روشن می شود برای کسب علم حقیقی باید انسان به آن نورانیت در دل دست یابد یعنی بفهمیم معارفی که می خواهیم فرا بگیریم از کجا نشئت می گیرد و به کجا وصل است و ما را به کجا می رساند. این علوم از ذات اقدس الهی ظهور پیدا کرده است، و در یک ظرف هایی که مظاهر تام علوم الهی هستند، قرار داده شده است، و در زیارت جامعه کبیره به این مظاهر که ائمه اطهار(علیهم السلام) می باشند، اشاره شده است.

وی با بیان این که حرکت انسان در این عالم، حرکت علمی است، گفت: برای رسیدن به علم واقعی باید حقیقت بندگی را طلب کنیم و اظهار خضوع به درگاه الهی داشته باشیم. و غدیر این حقیقت را برای ما روشن می کند، و اظهار خضوع تام را در برابر خداوند متعال به ما نشان می دهد. و امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در مقام اظهار خضوع تام خطاب به خداوند متعال می فرمایند «همین عزت مرا بس است، که من بنده تو باشم».

استاد اخلاق حوزه تهران اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم از صاحبان علم با «اوتوا العلم» یاد می کند و در آیه 80 سوره قصص می فرماید «وَ قالَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَکُمْ ثَوابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا يُلَقَّاها إِلاَّ الصَّابِرُونَ». شان نزول آیه این است که روزی عده ای از پیروان حضرت موسی(علیه السلام) که ضعیف الایمان بودند با مشاهده ثروت قارون گفتند کاش از این ثروت اندکی هم روزی ما می شد، در این هنگام برخی دیگر از پیروان حضرت موسی(ع) که علم و دانش به آنها داده شده بود، خطاب به افراد ضعیف الایمان گفتند: «وای بر شما ثواب الهی برای کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام می دهند (از ثروت قارون) بهتر است، اما جز صابران آن را دریافت نمی کنند».

تولیت حوزه علمیه مروی گفت: همین اتفاقی که برای تابعین ضعیف الایمان حضرت موسی(ع) افتاد، ممکن است برای ما هم پیش بیاید. لذا آرزوی رسیدن به مقامات دنیوی و ثروت های مادی از جمله آفت هایی است که گریبان گیر اغلب انسان ها می شود و افراد را از انجام عمل صالح و صبر در برابر مشکلات باز می دارد و به تبع آن دیگر امکان دستیابی به علم حقیقی وجود نخواهد داشت زیرا این فرد دیگر در مسیر بندگی خدا قرار ندارد.

وی افزود: بدانید آن کسانی که به علم حقیقی رسیده اند، جز اهل بیت، انبیا و اولیاء(علیهم السلام)، کس دیگری نیست، و چنانچه کسی می خواهد به علم برسد باید در خانه‌ی این اولیاء زانو بزند.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری در پایان با بیان این که طلاب باید پاسخگوی نیازها و شبهات جامعه باشند، گفت: مجهز شدن به علم و تقوا، برای هر طلبه ای ضروری و واجب است و باید در این راستا تلاش علمی و عملی داشته باشند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha