جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام منصور فرجی مدیر حوزه کاشان

حوزه/ مدیرحوزه علمیه کاشان، غدیر را تکمیل نوت خواند و گفت: امامت یک بحث ارثی، انتخابی و انتصابی نیست، بلکه یک امر الهی است که خداوند متعال آنها را منصوب به امامت کرده، نه چیزی که مردم انتخاب کنند.

حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، با اشاره به محتوای خطبه غدیر گفت: با توجه به ابعاد گسترده ای که در واقعه غدیر وجود دارد، تمام شخصیت، رسالت و زندگی  پیامبر(ص) در دوران 23 ساله نبوت و پیامبری که به عهده داشتند، در این خطبه خلاصه شده است.

پیامبر(ص) ۴۰ بار در ضمن خطبه نام امام علی(ع) را بردند

وی با بیان این که پیامبر(ص) 50 آیه را به عنوان استشهاد در غدیر بیان کرده اند، گفت: این که پیامبراکرم(ص) نام علی بن ابیطالب(ع) را  40 بار در خطبه غدیر برده و کسانی که بحث ولایت را مطرح می کنند که پیامبر(ص) منظورش دوستی حضرت علی (ع)  بود، با توجه به این که پیامبر حکیم است، امکان  ندارد یک فرد حکیم خطبه ای را در وصف توحید، نبوت، معاد، مطالب اخلاقی، دین، دیانت و قرآن کریم بخواند و 40 بار در ضمن خطبه نام یک فرد را ببرد، با هیچ حکمتی سازگار نیست.

مدیر حوزه علمیه کاشان، با اشاره به آآیات 3 و 4 سوره  نجم «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى ﴿۳﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى ﴿۴﴾»، هر آنچه پیامبر(ص) می گوید وحی خداست و هیچ گاه مطالبی را که ربطی به موضوعی ندارد، بیان نمی کند، گفت:  این آیات نشان می دهد که موضوعیت غدیر بحث ولایت بود و محوریت این مهم در آن مطرح شده است. از طرفی چون در اواخر عمر پیامبر اکرم (ص) خوانده شده است جامعیت هر  آنچه که در طول 23 سال برای مردم  بیان کرد در خطبه غدیر نیز بیان شده است و جامعیت به قدری مهم است که بحث ولایت به عنوان یک محور و ادامه رسالت مطرح شده است.

آوردن نام حضرت مهدی(عج) درخطبه غدیر

مدیر حوزه علمیه کاشان، با بیان این که نام حضرت مهدی(عج) چند بار در خطبه غدیر برده شده است، گفت : درخطبه غدیر 245 سال قبل از این که حضرت مهدی(عج) به دنیا بیاید، صفات، ویژه گی ها، انتقام گیری، حضور، غیبت، بدنیا آمدن، قدرت و علم حضرت در خطبه غدیر بیان شده است.

وی افزود : اگر بنا بود پیامبراکرم (ص) در غدیر فقط از خدا، قیامت، دین، قرآن و مذهب سخن بگوید، یقینا این بحث از یک انسان حکیم جا نداشت؛ اینکه پیامبر اکرم (ص) امامت را مطرح کرد تا جایی فردی را که بنا است دو قرن و نیم دیگر، به دنیا بیاید با همه ویژگی هایش بیان کند، اولا دال بر این است که بحث امامت محوریت خطبه است، ثانیا امامت تا انتها نزد خدای  متعال محفوظ بوده و چیزی نیست که مردم بخواهند تعیین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی، با بیان این که خدای متعال امامت را بر زبان پیامبر اکرم (ص) به عنوان تکمیل کننده بحث رسالت آورد، گفت: کسانی که بحث انتخاب مردم را بیان می کنند، باید خطبه غدیر را منکر شوند.

امامت یک بحث ارثی، انتخابی و انتصابی نیست

وی، با بیان این که خداوند امامی را معرفی می کند که تمام صفات الهی در آن وجود دارد، افزود: امامت یک بحث ارثی، انتخابی و انتصابی نیست، بلکه یک امر الهی است که خداوند متعال آنها را منصوب به امامت کرده، نه چیزی که مردم انتخاب کنند.

وی با بیان این که حاکمان جامعه باید لیاقت برتری بر هر کسی را که به دریافت های صفات الهی مجهز است را داشته باشند، افزود: حکمت الهی اقتضا می کند که مردم همیشه در اشراف افرادی باشند که همه صفات الهی در وجودشان تکمیل شده باشد .

حوزه های علمیه ادامه دهنده راه غدیر هستند

حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی، نقش روحانیون و حوزه های علمیه را در زنده نگه داشتن واقعه غدیر بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: حوزه های علمیه با محوریت امامت و ولایت که منتسب به اهل بیت(ع)می باشد باید ادامه دهنده رسالت آنها باشند.

مدیرحوزه علمیه کاشان، با بیان این که  تبلیغ  و ترویج دین، احکام، تفسیر و مبانی دینی بر عهده حوزه های علمیه می باشد، گفت: با توجه به اینکه حوزه های علمیه درعصر غیبت ادامه دهنده راه و مسیر امامت و غدیر می باشند، هیچ موقع از این  مسیر منحرف نمی شوند .

وی، محوریت حوزه های علمیه را عهده دار بودن رسالت ائمه اطهار(ع)، سربازی امام زمان (عج) و شاگردی مکتب اهل بیت(ع) دانست و افزود: در عصر غیبت کسانی می توانند غیبت را درک کنند که آن را به عنوان یک آرمان الهی بپذیرند و کسی را که در پرده غیبت است، امام خودشان بدانند و تا لحطه ظهور راهش را ادامه دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha