جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی مشترک حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا _آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی به تشریح تفاوت دیه زن و مرد پرداختند و اظهار داشتند: نباید بین دیه و قصاص اشتباه شود که قصاص غیر از دیه است و قصاص در حقیقت تجاوزی است که به انسان شده است ولی دیه ربطی به انسانیت ندارد و به ضرر مادی مربوط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی در  مراسم آغاز سال تحصیلی 97-96 جامعه الزهرا(سلام الله علیها) و حوزه های علمیه خواهران که  امروز در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) برگزار شد اظهار داشتند: از تمامی شخصیت های علمی که این مجلس را مزین کرده اند سپاسگزارم و از تمامی کسانی که این محفل روحانی را تشکیل داده متشکرم.
استاد خارج فقه حوزه با اشاره به آیه 13 سوره حجرات « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّـهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ » گفتند: محورهای سه گانه آفرینش زن، حقوق زن و تکالیفی که اسلام بر دوش زن نهاده سه محوری است که از منظر قرآن باید مورد بررسی قرار گیرد.
معظم له به پیرامون آفرینش زن پرداخت و تصریح کردند: آیین اسلامی در زمانی طلوع کرد که جامعه بشری و خصوصا منطقه حجاز برای زن ارزشی قائل نبودند و وقتی کسی صاحب فرزند دختر می شد طبق بیان قرآن :« وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ * يَتَوَارَىٰ مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَيُمْسِكُهُ عَلَىٰ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ ۗ أَلَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ» (سوره نحل/آیه 58 و 59) سر به زیر می افکند و آن را ضد ارزش تلقی می کند که آیا آن را زیر خاک کنم؟
حضرت آیت الله سبحانی خاطر نشان کردند: قرآن در آیه ای دیگر درباره اندیشه مردم زمان قدیم نسبت به زن به زنده به گور کردن دختران اشاره می کند و بیان می دارد: «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ» (سوره تکویر/آیه 8) و ما در این شرایط باید آیات قرآنی را ارزیابی کنیم و نتیجه را به دست بیاوریم.
این مرجع تقلید تصریح کردند: در چنین شرایط در محور اول آفرینش زن است آفرینش زن و مرد را یکسان تلقی می کند و هر دو را انسان کامل می داند: « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّـهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ » در جایی که می خواهند دختر را زیر خاک کنند، ندای آسمانی شامل همه انسان ها می شود، نابراین در آفرینش کوچکترین فرقی بین ذکور و انثی قائل نیست و حتی آفرینش زن را مستقل می داند.
ایشان گفتند: برخلاف آنچه در تورات که زن از دنده آدم آفریده شده قرآن مستقلا تلقی می کند: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا» (نسا/آیه 1)  «مِن» در اینجا بیانیه است که اعلام کند : «ان خلق من جنس نفس زوجها» که خلقت آدم و حوا هر کدام استقلالی است.
حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر یکی بودن تکریم زن و مرد از جانب الهی اظهار داشتند: آنجایی که خداوند برای بنی آدم تکریم قائل می شود بین طبیعت ها فرق قائل نیست و طبیعت زن و طبیعت مرد هر دو مصداق این آیه است «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» (اسرا/ آیه 70) آیا این بیان ها در ادیان، شرایع و مکتب های دیگر هست؟ 
استاد خارج فقه حوزه همچنین با اشاره به یکی بودن ارزش زن و مرد در پیشگاه خداوند تاکید کردند: خداوند وقتی ارزشیابی کند بین زن و مرد تفاوت قائل نیست:« مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَکَرٍ أَو أُنثیٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجزِیَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما کانوا یَعمَلونَ»(نحل/ آیه 97)  از نظر عمل هم در یک ترازو قرار می گیرند و در مقام ارزشیابی عمل استقلالی برای زن قائل است همانطور که برای مرد مقام مستقلی قائل است.
معظم له افزودند: در طبیعت و در مقام ارزشیابی هم یکی هستند «مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا» (مائده/ آیه 32) در اینجا عبارت «من قتل نفس» بکار برده شده و نه «من قتل رجل» و این نشان می دهد زن و مرد حتی در آن مقام هم یکسان هستند و در قصاص بین زن و مرد فرقی نیست و کرامت اختصاص به بشر ندارد و نه زن و یا مرد.
حضرت آیت الله سبحانی در ادامه به تشریح تفاوت دیه زن و مرد پرداختند و اظهار داشتند: نباید بین دیه و قصاص اشتباه شود که قصاص غیر از دیه است و قصاص در حقیقت تجاوزی است که به انسان شده است ولی دیه ربطی به انسانیت ندارد و به ضرر مادی مربوط است.

این مرجع تقلید در ادامه گفتند: اگر مردی را بکشند ضرر اقتصادی او بیشتر است ولی اگر زنی را بکشند ضرر اقتصادی آن کم است، یعنی دیه جبران گر ضرر اقتصادی است و در مقام قصاص فرقی بین آن دو نیست، اما دیه جبران ضرر مادی نیست  و باید دانست که چون طبق نظام اسلام مرد نان آور خانه است و این مسئولیت بر عهده زن نیست و زن مربی است، بنابراین اگر مردی را بکشند ضرر او چند برابر کشته شدن زن است.
معظم له  سپس به مرحله دوم سخنان خود پیرامون حقوق زن در اسلام پرداخت و بیان داشتند: خداوند در قرآن جمله ای دارد که نشان می دهد که این کتاب ساخته بشر نیست بلکه تنها می تواند وحی الهی باشد «لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَّفْرُوضًا» (نسا/آیه 7).
حضرت آیت الله سبحانی تاکید کردند: در این آیه بیان می کند که اگر پدر و مادر و نزدیکانی بمیرد برای زنان و مردان نصیب قائل شده است.
استاد خارج فقه حوزه سپس به مسئله تفاوت ارث زن و مرد اشاره کرد و تصریح کردند: باید گفت همه جا اینطور نیست که حقوق زن کمتر از مرد نیست و اگر در مسائل ارث مطالعه کنید سه نوع ارث داریم که گاهی زن و مرد مساوی می برند که اگر پسری بمیرد پدر و مادرش هر دو ثلث می برند، گاهی مرد کمتر و زن بیشتر ارث می برد و این در جایی که زنی می میرد و شوهر و دختر دارد و شوهر چون ولد دارد ربع می برد و دختر نصف می برد پس در مواردی مصلحت ایجاد می کند که نصف باشد و در مواردی هم دختر بیشتر می برد.

این مرجع تقلید به حضور زنان در جامعه امروز اشاره کردند و بیان داشتند:  جامعه زن باید بداند که نیمی از جامعه ما را زن تشکیل می دهد و بنابراین نباید فقط به مردان توجه کرد بلکه به زنان هم باید توجه کرد زیرا جامعه ما مرتب است و تک جنسی نیست و دو جنسی است و باید در رفتار و گفتارمان باید هر دو را بنگریم و عنایت به اینها عین نظر اسلام است.

ایشان در ادامه گفتند: تشکیل جامعه الزهرا(سلام الله علیها) و مدارس خواهران عنایتی به زنان و جامعه است که در گذشته این عنایت نبود و گاهی یکی دو زن درس خوانده بود اما بعد از انقلاب و کمی قبل از انقلاب به زنان توجه شد و این یکی از گام های بلندی است که برای زنان برداشته شده تا همانطور که مردان در علم می توانند بالا بروند زنان هم بتوانند.

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر هدف قرارگرفتن زنان توسط دشمنان اظهار داشتند: همانطوری که شما نیمی از جامعه را تشکیل می دهید شما هم مورد هدف دشمن هستید و آن مسائل مجازی که همه شما می دانید تنها متوجه جوانان مرد نیست بلکه متوجه زنان هم هست.

استاد خارج فقه  و اصول حوزه تصریح کردند: شما باید حواس تان باشد که دشمن فقط در کمین مردان نیست بلکه در کمین زنان هم هست و در مورد برنامه هایی که در خانه ها منتشر می شود و لانه ای که دشمن در همه خانه ها برای خود ایجاد کرده است که آیا می توانیم جلوی اینها را بگیریم به بخش ارتباطات مربوط است که  بارها با انها صحبت کرده ام و معنی ازادی این نیست که میکروب را پخش کنیم و بعد بخواهیم بیماری که ایجاد کرده مداوا کنیم.

ایشان به تاثیرگذاری کلام زنان بر قشر بانوان اشاره کردند و بیان داشتند: همانطور که قرآن نبی از جنس خود مردم و از مردم همان منطقه برایشان نازل کرد که اگر عجمی بود کسی تاثیر نمی پذیرفت، زنان هم باید برای قشر زنان سخن بگویند تا تاثیر بیشتری بگذارد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار عنوان کردند: منابر شما باید منابر سازنده باشد و باید بتواند زنان را از آن افکار بد براهاند.

مرجع تقلید شیعیان در ارتباط با برنامه های جامعه الزهرا(سلام الله علیها) گفتند: باید برنامه های جامعه الزهرا(سلام الله علیها) تعلیمی و تبلیغی باشد و کتاب هایی که تالیف می شود در مسیر تبلیغ باشد و از این رو نود درصد باید مبلغه باشند و ده درصد در مسیر فقه قرار گیرند.

ایشان همچنین به ماه محرم اشاره کرد و بیان داشتند: الان که ماه محرم در پیش است از شما توقع می رود که گاه و بیگاه سخنرانی کنید تا بتوانیم این مکتب را برای دوستان و مردم شرح دهیم.

استاد خارج فقه حوزه اظهار داشتند: عنایتی که به شما شده عنایت لازمی است که مغفول شده ولی در مقابل ان همه حقوق از شما تکالیفی خواسته اند که باید انجام دهید.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان به وظیفه زنان در خانواده اشاره کردند و تاکید کردند: روش شما در خانواده ها بهترین تبلیغ است که نسبت به شوهران و نسبت به بستگان  داشته باشید و تحولی در زندگی آنها ایجاد کنید و باید بتوانید با افکار و رفتارتان افکار انها را تعویض کنید که این یک خدمت عظیم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha