سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام صدیقی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این که برنامه مراقبه از مسائل مورد تاکید اسلام است، گفت: حضرت علی(ع) در فرازی از وصیت نامه شان می فرماید «الله الله في الصلاه». یعنی اگر نماز نباشد سقف دین بر سرتان خراب می‌شود و این سقف باید با ستون نماز سر پا باشد و چنانچه این ستون برداشته شود دین‌تان ویران می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) امشب در جمع عزاداران حسینی مسجد کنی لویزان، با اشاره به آخرين سفارشات اميرمؤمنان علی(ع) در وصيت‌نامه شان خطاب به شیعیان، گفت: یکی از مسائلی که اسلام بر آن تاکید دارد، برنامه مراقبه است. بدون برنامه، تداوم و پیش بینی، کار به نتیجه نمی رسد. از این جهت امیرالمومنین(ع) در بستر شهادت مسائل مهمی که در سعادت بشر نقش اساسی دارد، این ها را با تعبیر الله الله برجسته کرده اند تا ما به این نکات اهتمام بورزیم.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در فرازی از وصیت نامه شان می فرماید «از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره نماز، زيرا كه نماز ستون دين شماست». یعنی اگر نماز نباشد سقف دین بر سرتان خراب می‌شود. دین مثل یک پناهگاه است از این رو باید زیر سایه و زیر سقف دین باشیم و این سقف با ستون نماز باید سر پا باشد و چنانچه این ستون برداشته شود دین‌تان ویران می‌شود.

امام جمعه موقت تهران افزود: حضرت علی(ع) در ادامه می فرمایند «از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره قرآن مبادا كسي به عمل كردن بدان بر شما سبقت جويد». قرآن برنامه سعادت دنیا و آخرت شما است، زیرا قرآن حبل الله است و وسیله اتصال و ارتباط انسان با خدا است. قرآن دستور العمل و دفترچه راهنمای اهل ایمان است. زیرا هم مصالح دنیوی را مشخص فرموده و هم مصالح معنوی را بیان کرده است.

وی با اشاره به دستور علمای اخلاق بر مراقبه و تزکیه نفس، اظهار داشت: در همه امور مشارطه، شرط لازم برای تامین سعادت و رسیدن به مقصد است. دومین مرحله تزکیه نفس، مراقبه است. بنا بر این نماز اول وقت، اهتمام به نماز شب، ادای خمس در زمان شرعی آن و مسائلی از این قبیل تاثیر بسزایی در پیشرفت معنوی فرد و تزکیه نفس دارد.

مسئول بسیج اساتید حوزه علمیه تهران عنوان داشت: برای حفظ انگیزه در مسیر مراقبه و تزکیه نفس، در موفقیت های معنوی و پیروزی های جبهه مقاومت روزه شکر بگیرید و نماز و سجده شکر بجا بیاورید، و سعی کنید کار نیکی را به عنوان شکرانه تقدیم بارگاه پروردگار عالم داشته باشید.

وی افزود: احیانا اگر دیدید در این مسیر عقب مانده اید، جریمه هایی را برای خود پیش بینی کنید، و نفس تان را مورد عتاب و سرزنش قرار دهید و برای قدم برداشتن در مسیر بندگی کمر همت ببندید و سستی و کاهلی را از وجود خود دور کنید.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که داشتن برنامه‌ی جامع برای زندگی دنیوی و اخروی یکی از برکات دین داری است، تصریح کرد: بسیاری از درآمدهای نامشروع و بی بندباری های اخلاقی در جوامع غربی به خاطر نبودن دین و برنامه‌ی سالم در زندگی آن هاست و هر طور که نفس شان می خواهد رفتار می کنند. ولی کسی که دین دارد برای زندگی اش برنامه دارد و به مکاسب محرمه در دین توجه دارد، و می‌داند که از هر طریقی نمی تواند ایجاد شغل و درآمد داشته باشد و مجاز نیست هر چیزی را برای مصرف خود استفاده کند.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِي السَّماءِ تُؤتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذنِ رَبِّها؛ آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیبه و گفتار پاکیزه را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه آن در زمین ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟! و هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش می‌دهد».

عضو شورای حوزه علمیه تهران افزود: بنا بر این مثل کلمه و سخن پاک، مثل جان و دل پاک، و مثل نیت و زندگی پاک، مثل درخت پاک است. زیرا درخت پاک در آیینه وحی الهی درختی است که این چند خصوصیت را داشته باشد. بنا بر این انسان پاک و جان پاک کسی است که اعتقاداتش ریشه دار است و مصداق اصلها ثابت می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به وجود نظم در برنامه های عبادی و دینی، اظهار داشت: یکی از سفارشات امام علی(ع) در وصیت نامه شان حفظ نظم در امور است. و یکی از مصادیق نظم در مسائل عبادی این است که همه مسلمین موظفند رو به قبله نماز بگذارند و با رعایت آداب و حفظ شرایط خاص نماز را اقامه کنند.

وی در پایان افزود: مثلاً سجده در نماز از ارکان آن به شمار می رود و با کم یا زیاد کردن آن نماز باطل می شود. و فلسفه‌ی سجده اول فناء فی الله و سجده دوم بقاء بالله است یعنی آدم در قدم اول باید از خود بگذرد و پا بر روی نفسش بگذارد تا در سجده دوم به خدا برسد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha