پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار رهبری با طلاب خراسان شمالی

حوزه/حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه‌شب ۱۹ مهر ماه سال ۹۱ با هزاران نفر از روحانیون، فضلا و طلاب استان خراسان شمالی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، پنج سال پیش در چنین روزی رهبر معظم انقلاب اسلامی با طلاب، اساتید و روحانیون حوزه علمیه استان خراسان شمالی دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شب چهارشنبه 19 مهر سال 91  در دیدار علماء، فضلا، روحانیون و طلاب استان خراسان شمالی، با اشاره به تفکیک‌ناپذیری روحانیت از نظام اسلامی و فرصت عظیمی که پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار روحانیت، برای گسترش معارف دینی قرار داده است، تأکید کردند: روحانیت و حوزه‌های علمیه باید با تلاش علمی مضاعف و مجهز شدن به معارف عمیق دینی و آشنایی با اندیشه‌های نو و ارتباط مستمر با نسل جوان به‌ویژه دانشجویان، در جهت خدمت به نظام اسلامی و تقویت آن حرکت کنند.

لزوم تلاش علمی مضاعف و مجهز شدن به معارف عمیق دینی، آشنایی با اندیشه‌های نو و ارتباط مستمر با نسل جوان و ... از جمله توصیه‌های رهبر انقلاب به طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در دیدار روحانیون استان خراسان شمالی بود.

رهبر معظم انقلاب همچنین با اشاره به مخاطبان گسترده و میلیونی ِروحانیون به‌واسطه تشکیل نظام اسلامی، افزودند: روحانیت و حوزه‌های علمیه سربازان این نظام هستند و هیچ‌گاه نمی‌توانند خود را جدا از نظام اسلامی تصور کنند.

معظم له هرگونه تفکری را که روحانیت را جدای از نظام اسلامی بداند، سکولاریسم خواندند و تأکید کردند: حوزه‌های علمیه نمی‌توانند سکولار و نسبت به نظام اسلامی بی‌تفاوت باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فتوای مراجع محترم تقلید مبنی بر حرام قطعی بودن تضعیف نظام، خاطرنشان کردند: در حالیکه سیاست سرویس‌های امنیتی دشمنان نظام اسلامی اعم از امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، القاء وجود فاصله میان روحانیت و نظام است، هیچ روحانی نمی‌تواند خود را جدای از نظام اسلامی بداند.

بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب خراسان شمالی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نظام اسلامی را نیز مرتبط با روحانیت دانستند و افزودند: بدون حضور روحانیت، انقلاب اسلامی، هیچ‌گاه به پیروزی نمی‌رسید زیرا روشنفکران و گروه‌ها و احزاب غیر اسلامی، توانایی و نفوذ و مقبولیت روحانیت را در سطح کشور نداشتند.

معظم له با اشاره به وظایف سنگین روحانیت در شرایط کنونی، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) را اسوه روحانیت دانستند و خاطرنشان کردند: امروز نیز همانند شرایط جنگ احزاب در دوران پیامبر(ص)، همه دشمنان ملت ایران در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای، دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند، تا ایستادگی و عزم راسخ این ملت را بشکنند اما همان‌گونه که در آن جنگ، مؤمنان به خود ترس و تردید راه ندادند، ملت ایران هم با تلاش برای افزایش قدرت و توانایی‌های خود، در مقابل فشارها ایستاده است.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی افزودند: در جنگ احزاب عده‌ای منافق و سست ایمان، مؤمنان را مورد عتاب و خطاب قرار می‌دادند که چرا کوتاه نمی‌آیید و سیاست خود را عوض نمی‌کنید اما یاران واقعی پیامبر(ص) در پاسخ به آن‌ها می‌گفتند: ما از این فشارها تعجب نمی‌کنیم و نمی‌هراسیم و به راه خود ادامه خواهیم داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: فشارها تا زمانی که در مقابل خواسته دشمنان سر تعظیم فرود آورده نشود، ادامه خواهد داشت و تنها راه تأثیر نپذیرفتن از این فشارها ، قدرتمند شدن در ابعاد مختلف است.

معظم له، مصداق قدرتمند شدن روحانیت را، درس خواندن عالمانه و تعمق در معارف دینی با نیت رسیدن به مدارج برجسته علمی دانستند و خاطرنشان کردند: روحانیت در کنار کسب علم باید همواره مقید به تدیّن، تهذیب اخلاقی، فرائض و نوافل، و تلاوت قرآن باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتباط صمیمی و با روی خوش، با جوانان و پاسخگویی به سؤالات و نیازهای فکری آنان را یکی از وظایف مهم روحانیون برشمردند و افزودند: لازم است روحانیون و ائمه جماعات، کانون‌های فرهنگی مساجد را با همکاری بسیج رونق بخشند و ضمن حضور تأثیرگذار در مساجد و نمازهای جماعت، معارف دینی و مناقب اهل‌بیت علیهم السّلام را برای مردم بیان کنند.

بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب خراسان شمالی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استعداد خیز بودن استان خراسان شمالی و یادآوری جایگاه برخی علمای برجسته این منطقه، خاطرنشان کردند: خراسان شمالی با چنین جایگاهی زمینه تأسیس یک حوزه‌ی علمیه‌ی کامل و دارای سطوح عالی را دارد.

معظم له، علما و فضلای سراسر کشور به‌ویژه خراسان شمالی را به هجرت از حوزه‌های علمیه قم و خراسان و شهرهای بزرگ، به مناطق خود توصیه کردند و افزودند: تنها راه ارتقاء کمّی و کیفی حوزه‌های علمیه کشور طرح هجرت است که باید به‌صورت عملی اجرا شود.

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع روحانیون و طلاب خراسان شمالی

- منطقه‌اى که امروز «خراسان شمالى» نامیده می‌شود، از فاروج بگیرید تا نزدیک مرز گلستان و جنگل گلستان یک منطقه‌ى استعداد خیز است. 

-خراسان شمالی جایگاهى است که یک حوزه‌ى علمیه‌  کامل، با سطوح عالى درسى، با کیفیتِ خوب می‌تواند فراهم شود.

- طرح هجرت موجب گسترش فعال روحانیت در سرتاسر کشور می‌شود. باید از حوزه‌هاى بزرگ هجرت کنند، بیایند در شهرستان‌ها بمانند.

- حوزه‌هاى علمیه نمی‌توانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.

- حوزه‌هاى علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند و این درست عکس آن چیزى است که سیاست سرویس‌های امنیتى انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران دنبال می‌کنند.

-نظام، مرتبط و متصل و همزاد است نسبت به روحانیت. اگر روحانیت نبود، شما بدانید این نظام تشکیل نمی‌شد؛ این انقلاب پیروز نمی‌شد.

بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب خراسان شمالی

- از لحاظ معنوى باید خودتان را بسازید؛ از لحاظ اخلاقى، تهذیب، تدین، پایبندى و تقید به فرایض و نوافل و تلاوت قرآن. 

- خودتان را مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانون‌های فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوان‌ها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.  «متن کامل در khamenei.ir»

معمم شدن 30 طلبه خراسان شمالی به دستان مبارک رهبری

30 نفر از اساتید و طلاب حوزه علمیه خراسان‌ شمالی نیز با دستان مبارک مقام معظم رهبری عمامه گذاری شدند.

این مراسم در مصلای امام خمینی (ره) بجنورد برگزار شد و طی آن مقام معظم رهبری این تعداد از اساتید و طلاب حوزه علمیه خراسان‌ شمالی را عمامه گذاری کردند.

از بین این جمع دو نفر با نام‌های حجت‌الاسلام سید علی هاشمی و حجت‌الاسلام علی ایزانلو از اساتید پیشکسوت حوزه‌های علمیه بجنورد بودند.

گفتنی است، 19 مهر سال 91 رهبر معظم انقلاب اسلامی به خراسان شمالی سفر کردند و به مدت 8 روز در استان حضور داشته و با مردم شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین دیدار داشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha