جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اجلاس بین المللی "نقش اتحادیه های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت"

حوزه/ دین اسلام یک دین واحد است پس نباید میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد شود. ما باید اصلاح گرایی داشته باشیم تا بتوانیم میان همه قومیت ها و مذاهب اتحاد ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، شیخ "نعیم قندور" از یونان، امروز در اولین اجلاس بین المللی "نقش اتحادیه های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت"، در هتل آزادی تهران، طی سخنانی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این اجلاس، وضعیت مسلمانان شیعه و سنی در یونان را تشریح کرد و گفت: مسلمانان کشور ما اعم از شیعه و سنی با حداقل مشکلات در کنار یکدیگر زندگی می کنند و در مناسبات مذهبی در کنار یکدیگر شرکت می کنند.

وی تأکید کرد که مسلمانان کشور ما در بسیاری از موارد از جمله در مورد لبنان، غزه، بحرین و ... یکدست و هم نظر هستند؛ ما کاری به مشکلات دولتها نداریم، این مردم و ملتها هستند که مورد توجه قرار می دهیم.

نعیم قندور با تأکید بر نقش مهم جوانان در جامعه، خواستار استفاده از ظرفیت آنها در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام شد.دکتر «کمال هلباوی» از  اندیشمندان مصری در نخستین اجلاس‌ بین المللی "اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت اسلامی" نحوه استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام را تشریح کرد.

وی همچنین خواستار همکاری سازمان های مردم نهاد برای حمایت از آوارگان مسلمان روهینگیا، یمن، لیبی و ... شد.

لزوم استفاده از ظرفیت های جهان اسلام

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد نیز طی سخنانی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این اجلاس در اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: جامعه انسانی یک امت واحده بود و زمینه اختلافات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جوامع به وجود نیامده بود؛ خداوند برای مدیریت جامعه بشری انبیاء خود را با کتب آسمانی در مسیر هدایت بشر قرار داد  و انبیاء حرکت خود را برای رسیدن به وحدت بین جوامع بشری آغاز کردند.

وی تأکید کرد که اندیشمندان، روشنفکران و اهل علم باید تدوام بخش راه انبیا در این مسیر باشند و با تمسک به قرآن و سنت پیشوایان و رسول خدا(ص) ، مسیر وحدت را هموار کنند، امروز جهان اسلام از ظرفیتهای متراکم و انباشته شده ای برخوردار است که می توان با استفاده از آنها مسیر این حرکت را هموار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تأکید کرد: در هر نقطه ای که این امت مقابل دنیای استکبار قرار گرفته، پیروز بوده است؛ سراسر عالم اسلامی، نماد پیروزی حرکت عزت آفرین دنیای اسلام در برابر استکبار است و امیدوارم این راه را با تمسک به قرآن و سنت رسول اکرم(ص) و آموزه های دین اسلام  تداوم ببخشیم.

 گفتمان دینی باید برای همه اقشار مردم باشد

شیخ بلال سعید شعبان، دبیرکل جنبش التوحید لبنان هم تأکید کرد: گفتمان دینی باید برای همه اقشار مردم باشد و علما نباید فقط به مسجد اکتفا کنند زیرا نقش آنان در میان عامه مردم مهم تر و پررنگ تر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه باید همه قشرهای جامعه، نه فقط یک قشر خاص را به گفتمان دعوت کرد،  گفت: ما باید فرهنگ دینی جدیدی بنا کنیم تا به اهدافی که در نظر داریم دست یابیم.

شیخ شعبان با اشاره به اینکه باید طرفدار نوین گرایی باشیم و به روش گذشتگان اکتفا نکنیم، خاطرنشان کرد: دین خدا یک دین جهانی است و شامل همه قومیت ها، نژادها و همه زنان و مردان می شود همانگونه که خداوند به آن در قرآن کریم اشاره کرده است.

وی تأکید کرد: دین اسلام یک دین واحد است پس نباید میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد شود. ما باید اصلاح گرایی داشته باشیم تا بتوانیم میان همه قومیت ها و مذاهب اتحاد ایجاد کنیم.

باید به نصیحت حضرت آیت الله خامنه ای گوش فرا دهیم

شیخ زهیر جعید، رئیس جبهه عمل اسلامی لبنان، در سخنانی با تأکید بر این که مسأله وحدت فقط به علما محصور نمی شود و باید همه اقشار امت اسلامی را مخاطب قرار داد، گفت: اینجاست که نقش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آشکار می شود. زیرا فعالیت های این مجمع از حالت کنونی فراتر رفته و به سمت فعالیت های بانوان و ورزش نیز حرکت کرده است.

وی تأکید کرد: آنچه امروز در جهان دیده می شود، تنها نبرد میان مذاهب نیست، بلکه یک پرونده جهانی است که علیه اسلام قدم برداشته اند. اما امروز مقاومت اسلامی با ایستادگی خود این موانع را از پیش رو برداشته است.

شیخ جعید گفت: ما باید به نصیحت حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گوش فرا دهیم و به اخلاص و وحدت متمسک شویم تا به پیروزی دست یابیم.

وی با تأکید بر اینکه شیعه و سنی دو روح در یک جسم واحدند، تأکید کرد: ما باید فعالیت های خود را بر دانشگاه ها و شبکه های تلویزیونی مشترک میان شیعه و سنی متمرکز کنیم، زیرا اکنون شبکه های تلویزیونی بسیاری وجود دارند که در راستای ایجاد تفرقه میان مذاهب و تبلیغ مذهب وهابیت خیز برداشته اند. لذا تأسیس یک شبکه تلویزیونی وحدت گرا از ضروریات است.

این عالم اهل سنت لبنانی تصریح کرد: کشور ایران تنها از آنِ شیعیان نیست بلکه یک کشور اسلامی برای همه مسلمانان است و جهان اسلام باید به این باور برسد که علمای شیعه و سنی در کنار هم می توانند گام های مشترکی بردارند زیرا پیروزی فقط از گذر وحدت به وجود می آید.

ارائه برنامه های عملی برای جلوگیری از درگیری ها و منازعات

شیخ عبدالقادر آلوسی، عالم اهل سنت عراقی نیز طی سخنانی، خاطرنشان کرد: بحمدلله نخستین گام در جهت ایجاد وحدت برداشته شده است و در تلاش هستیم که گام های عملی را نیز در این زمینه برداریم.

وی بر ارائه برنامه های عملی برای جلوگیری از درگیری ها و منازعات موجود در کشورهایی چون عراق، سوریه، یمن و سایر کشورهای درگیر تأکید کرد و گفت: ما در گذشته هم نیازمند وحدت جهان اسلام بودیم اما امروز این تلاش ها از طریق علمای مسلمان باید بیشتر شود.

شیخ آلوسی با انتقاد از برخی کشورهای اسلامی که عامل ایجاد تفرقه هستند، گفت: ما باید مشکلات را پیدا کنیم و بدانیم که چرا قشرهای مدعی وحدت اسلامی به شعارهای خود عمل نمی کنند؟

وی با تأکید بر اینکه باید نسبت به مؤسسات تقریبی اهتمام بیشتری داشت، خاطرنشان کرد: باید قشر دانشجو نیز در این زمینه جدی گرفته شود و به فعال سازی فعالیت های دانشگاهی در بخش تحصیلات تکمیلی اهمیت ویژه ای داد.

این عالم اهل سنت عراقی بر ایجاد پایگاه های ارتباطی وحدت گرا تأکید کرد و گفت: ما امیدواریم بتوانیم وحدت اقتصادی را در میان مسلمانان جهان ایجاد کنیم چرا که این سرمایه ها نقش بزرگی در این زمینه دارد.

وی همچنین بر تشکیل شبکه های تلویزیونی وحدت گرا و دوری از ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی تأکید کرد و نقش این شبکه ها را بسیار مهم ارزیابی کرد.

نظام نامه جمعیت های تقریب نهاد جهان اسلام

در ادامه این اجلاس نظام نامه تأیید صلاحیت جمعیت های تقریب نهاد توسط هیأت رئیسه با مشارکت اعضا تبیین شد.

خانم دکتر خزعلی، عضو کمیسیون جمعیت های تقریب نهاد جهان اسلام، نظام نامه تأیید صلاحیت این جمعیت ها را قرائت کرد.

در مقدمه این نظام نامه آمده است: امروز جهان اسلام دستخوش دسیسه های نظام سلطه است که تفرقه و انشقاق بین ملت ها و دولت های اسلامی را هر روز به شکل جدیدی دامن می زنند تا ظرفیت های مادی و معنوی جهان اسلام به شدت تخریب و از بین برده شود. برای رویارویی با این توطئه های پی در پی، استفاده از ظرفیت های مردمی و تشکل های مردم نهاد اجتناب ناپذیر است. شناسایی این ظرفیت ها، حمایت از آنها و هم راستا نمودن آنها از جمله راهبردهایی است که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مقطع زمانی در ادامه فعالیت های گسترده جهانی خود مورد توجه قرار می دهد. ایجاد شبکه ارتباطی فیمابین نخبه های اقشاری، مشارکت، انسجام بخشی و اعتماد سازی می تواند بخشی از سرمایه اجتماعی جهان اسلام را در راستای تشکیل امت واحد اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی رقم بزند.

 این نظام نامه شامل دو فصل "کلیات" و "اهداف" است. در فصل اول اصطلاحاتی چون مجمع، نهاد، پروانه تأیید صلاحیت، کنفرانس، مجمع عمومی و شورای عالی تبیین شده است و در فصل دوم به اهداف تشکیل جمعیت های مردم نهاد پرداخته شده است.

مصوبات اجلاس

برپایه این گزارش، در بخش پایانی اولین اجلاس بین المللی «نقش اتحادیه های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت» برنامه هایی به تصویب شرکت کنندگان در اجلاس رسید.

1-تشکیل اتحادیه های جهانی تقریب نهاد به عنوان  شبکه ای از نخبگان جهان اسلام  در ابعاد مختلف  سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی درجهت همگرایی و انسجام ملل اسلامی ضروری است .

2-ماموریت تبدیل گفتمان وحدت  اسلامی به رفتار اجتماعی در جهان اسلام و جامعه پذیری آن برعهده اتحادیه های جهانی خواهد بود .

3-اعضاء مدعو اجلاس برای تشکیل جمعیت های تقریب نهاد در کشورهای متبوع خود اعلام آمادگی نمودند .

4-چشم انداز تشکیل امت واحد اسلامی به عنوان یک پروژه آینده پژوهی توسط اتحادیه ها اجرا خواهد شد. 

5-شناسایی نخبگان جهان اسلام در قالب اتحادیه ها و جمعیت های تقریب نهاد و تقویت آنان با رعایت ارزشهای مشترک برای تحقق تمدن نوین اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر است .

6- پیش نویس اساسنامه تنظیمی برای تاسیس اتحادیه های تقریب نهاد در سطح جهانی و همچنین جمعیت های تقریب نهاد در سطح ملی کشورها  منطبق بر آئین نامه مصوب شورای عالی مورد اجماع نظر قرار گرفت .

7-شرکت کنندگان سازوکارهای مناسب را درخصوص نحوه تشکیل جمعیت های تقریب نهاد در کشورهای مختلف جهان و کشور متبوع به دبیرخانه اجلاس پیشنهاد نمایند .

8-جمعیت های تقریبی و اتحادیه های جهانی تقریب نهاد که در گذشته در کشورهای مختلف جهان  تشکیل شده اند از طریق نظام نامه تایید صلاحیت شناسایی شوند .

9-در مورد تکمیل اعضاء هیئت موسس اتحادیه های  در دست تاسیس در لایه های مختلف اجتماعی و تشکیل مجامع عمومی آنان تسریع به عمل آید .

10-برای اتحادیه هایی که اعضاء  هیئت موسس آنها تکمیل شده است برای اعضاء هیئت موسس هر اتحادیه احکام عضویت صادر شده و پروانه موافقت اصولی برای تاسیس اعطا گردد.

11-براساس رهنمودهای آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و تایید شرکت کنندگان، مقرر گردید کمیته ویژه ای برای ایجاد " اتحادیه کشورهای اسلامی مشترک المصالح" در جهان اسلام تشکیل شود.

انتظار می رود که شرکت کنندگان در اجلاس، برای هر چه موثرتر شدن "اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام " پیشنهادات و نظریات خود را به دبیرخانه دائمی  که در معاونت امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  مستقر می باشد، ارسال نماین.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha