سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام یوسفی مقدم

حوزه/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم تصریح کرد: تجمل گرایی و اسراف نتیجه خروج از جاده اعتدال در زندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که حس زیبایی طلبی و نوگرایی ناظر به یکی از ابعاد مهم روحی و روانی در وجود انسان است، اظهار داشت: اساساً زیبایی طلبی و زینت‌طلبی یک حس طبیعی و الهی در وجود آدمی است چنان که خدای متعال نیز در قرآن با توجه به آن می‌فرماید: "چه کسی زینت خدا را حرام کرده است، آن زینتی که پروردگار برای بندگان خود آفریده است؟!"

وی افزود: آن چه مهم است این که بدانیم دین و شریعت ما به هیچ وجه با زیبایی طلبی و زینت گرایی مخالف نیست بلکه انسان را از آن حالت افراطی در مقوله تجمل گرایی که باعث می شود فرد به این خاطر از حوزه طبیعی خود خارج ‌شود، نهی می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: در حقیقت در چنین وضعی آن زیبایی ای که باید برای انسان عامل ارتقا و ارزش اجتماعی و جمال باشد خودش تبدیل به یک ضد ارزش می شود که می بایست آن را متمایز با حس زیبا طلبی در وجود انسان بدانیم.

وی گفت: وقتی چنین ضد ارزشی شکل بگیرد ، طبعاً نتیجه آن اسراف و تبذیر خواهد بود که مورد نهی جدی آموزه های دینی ماست و مقام معظم رهبری نیز در بحث سبک زندگی ، وجود آن را یکی از ایرادات سبک زندگی فعلی عنوان کردند.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم همچنین با اشاره به وجود آیات و روایات بسیار در خصوص پرهیز انسان از اسراف و تبذیر ابراز داشت: خدای متعال در قرآن مجید در یک دستور عام برای این که انسان از حد مورد نظر خود عدول نکند، می‌فرماید"بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید" که در اینجا منظور از اسراف این است که انسان زینت و حس نوگرایی و زیبایی خواهی را خارج از حد اعتدال مورد استفاده قرار دهد.

وی گفت: بی تردید یکی از عوامل مهم رواج تجمل‌گرایی، خروج از جاده اعتدال در مسیر برخورداری از مواهب الهی است، چه آن که چنانچه ما در مسیر اعتدال قرار بگیریم و از اسراف و تبذیر دوری کنیم ، گرفتار تجمل‌گرایی نخواهیم شد.

وی در خاتمه بیان داشت: تلاش در جهت انجام کارهای فرهنگی و تبیین ناپسند بودن تجمل گرایی آن هم با ابزارهای هنری و رسانه ای در درازمدت باعث دوری از این مساله در جامعه می شود و آن چه مهم است این که ما بخش نامطلوب تجمل و اسراف را برای مردم به خصوص نسل جدید به درستی تبیین کنیم.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha