جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ بخش حوزوی در هشتمین روز بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم(۲۳)

حوزه/ از آثار جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» آیین رونمایی از جدید ترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در این مراسم با بیان این که امسال وضع تولیدات ما بهتر است گفت: اکنون چهار اثر دیجیتال و 13 اثر مکتوب داریم که درنمایشگاه قرآن از آن ها رونمایی خواهد شد.

وی به معرفی آثار پرداخت و افزود: کتاب «پیام های آسمانی» ویژه کودکان، جلد سوم از کتاب «اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی»، «وفاق و اتحاد در اندیشه مفسران»، «فقه قرائت»، «فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن کریم» و کتاب«اعجاز هدایتی قرآن کریم» از عباس کوثری که از لحاظ موضوعی کار بسیار مهمی است و اثبات می کند که قرآن علاوه بر اعجاز در حوزه فصاحت و بلاغت در حوزه معارف هدایتی هم اعجاز دارد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تصریح کرد: «تفسیر قرآن به قرآن در آیینه روایات»، «دانشنامه علوم قرآنی»،  «تفسیر شناسی» به کوشش سید محمود طیب حسینی، علی خراسانی، محمد اکبری کارمزدی و علی مدبر که کل مبانی و منابع و قواعد و روش ها و گرایش های تفسیری را جمع آوری کرده است برخی دیگر از  این آثار است.

در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشکده  فرهنگ و معارف قرآن را از فاخرترین، تأثیرگذار ترین و ارزشمندترین مراکز پژوهشی قرآنی کشور دانست.

وی با بیان اینکه چند گرایش و محور این پژوهشکده را به عنوان سرآمد پژوهشکده های قرآن و معارف کشور و جهان اسلام قرار داده است، گفت: عمیق و مستند بودن  آثار از ویژگی های برجسته این پژوهشکده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی همچنین به روز بودن،  تناسب با نیار جامعه، جذابیت از حیث محتوایی، ساختاری و ظاهری، منظومه وار بودن و جامع نگری و جامع گرایی در حوزه مخاطب از دیگر ویژگی های این پژوهشکده است.

وی با بیان اینکه یک اثر پژوهشی نمودار نفس نفیس و نمایانگر تبدیل شدن مقطعی از عمر یک پژوهشگر در قالب یک اثر است، گفت: در آثار پژوهشی قرآنی تبدیل عمر نفیس به نفیس تر از خود است و مصداق آیه «ان الله اشتری من المؤمنین بأموالهم و أنفسهم بأنّ لهم الجنه» است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه وظیفه و رسالت ذاتی ما به عنوان شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور حمایت از پژوهشکده هایی چون پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن  است، گفت: این پژوهشکده اگر بتواند جامعه مخاطب خود را توسعه دهد مناسب خواهد بود یعنی از انحصار مخاطبین خاص عبور کند و به نیازهای حوزه کودک، نوجوان و جوان ورود کند که در برخی آثار این رویکرد مشاهده می شود.

وی با اشاره به لزوم بین المللی کردن آثار، افزود: اگر بشود که در گام اول آثار به هفت زبان اول دنیا  ترجمه شود و در گام دوم به هفت زبان دوم بسیارتأثیرگذار خواهد بود و باید توجه داشت که در ترجمه فرهنگ زبان مقصد لحاظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به لزوم بازسازی و بازنویسی آثار برای نسل جوان، تصریح کرد: خیلی از آثار قرآنی دشوار فهم، مفصل و مبسوط است و اگر بشود آثار به صورت مختصر ارائه شود برای جذب نسل جوان بسیار مؤثر خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha