دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدرسه علمیه ولی عصر

حوزه/ یکی از مدارس علمیه شهر تبریز، دست به ابتکار جالبی در هنگام اذان به وقت شرعی در این شهر زده است...

خبرگزاری حوزه- تبریز: اذان گفتن جزئی از دین و در واقع صدای بلند دین اسلام است و در روایات ائمه (ع) نیز بسیار به گفتن اذان به‌ عنوان یکی از شعارهای اسلام، سفارش شده است.

گفتن اذان در گذشته های نه چندان دور، در هر مکانی، امری عادی برای مردم بود، برخی هنوز بزرگترهای خود را به یاد دارند که در هنگامه اذان، سر کوچه ها و برزن و یا مساجد می ‌ایستادند و با نفس ‌های گرم خود اذان سر می دادند.

این سنت و اخلاق حسنه با گسترش ارتباطات، به فراموشی سپرده شده به ‌گونه‌ ای که در حال حاضر کمتر مسجدی را سراغ داریم که موذن به صورت زنده در وقت افق شرعی، اذان بگوید و بیشتر اذان ها به وسیله رادیو از مناره ها پخش می شود.

آنچنان که باید مؤذنان در سطح شهر ارزش و جایگاه واقعی خود را ندارند و کمتر شاهد اذان حلقومی در مساجد هستیم و اکثر مساجد ترجیح می ‌دهند اذانی که از رادیو و تلویزیون پخش می ‌شود را استفاده کنند؛ حتی در بسیاری از مساجد، با بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته، وقت اذان را در سیستم تعریف می کنند تا سیستم به طور خودکار در وقت شرعی، شروع به پخش اذان از بلندگوهای مسجد کند.

اقدامی تحسین برانگیز در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز

اما مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز یکی از مدارس علمیه است که در آن، اذان به وقت شرعی، به صورت حلقومی اجرا می شود و یکی از طلبه ها، با قرار گرفتن در پشت میکروفن، با صدای طنین انداز خود، با سر دادن ندای الله اکبر و اذان، وقت نماز را به گوش طلاب مدرسه می رساند.

جالب تر اینکه دقایقی پیش از اذان نیز، آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از طلاب قرائت می شود و این قرائت نیز به صورت زنده از بلندگوهای مدرسه علمیه پخش می شود.

البته ادعیه خوانی و... در بین و بعد از اقامه نماز جماعت نیز توسط یکی از طلاب خوش صدا، قرائت می شود که بسیار در ایجاد فضای روحانی نمازخانه این مدرسه علمیه موثر است.

ضرورت ساماندهی نمازهای جماعت مساجد

اذان، فرهنگ و ایدئولوژی اسلامی را در جامعه تبلیغ می ‌کند و زمانی که به ‌‌صورت حلقومی اجرا می ‌شود، تأثیر بیشتری بر افراد دارد، به گونه ‌ای که این ارتباط چهره به چهره باعث حضور بیشتر مردم در صف ‌های نماز جماعت می‌ شود.

چه خوب است با تشویق و آموزش نوجوانان در مساجد سطح شهر، آنان را به اذان گفتن ترغیب کنیم، زمانی که یک نوجوان و جوان به‌ عنوان مؤذن در بین مردم محله شناخته شود این خود تشویقی برای آن مؤذن است، البته این امر نیاز به یک مدیریت دارد تا افرادی که در زمینه اذان استعداد دارند، شناسایی شده و آموزش ببینند.

این موضوع نیاز به هزینه زیاد هم ندارد، با دادن هدایای کوچک و یا تقدیرهای معنوی می ‌توان نوجوان را به انجام اذان گفتن زنده تشویق کرد و البته نقش ائمه جماعات در این مهم، بسیار حائز اهمیت است.

تاکنون ستادی منسجم، منظم و فعال در رابطه با نماز و مسائل پیرامون نماز از جمله مکبری، اذان، ادعیه ‌خوانی بین نمازها و تعقیبات آن وجود نداشته است، که چه بسا یکی از دلایل کاهش صفوف نماز جماعت مساجد همین مساله باشد.

به امید روزی که شاهد اجرای طرح «هر مسجد یک موذن» باشیم...

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دکتر IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    آخه برادر این کجاش ابتکار بود الان تو تمامی حوزه های علمیه و اکثر مساجد اذان را به صورت حلقومی اجرا می کنند .نمی دونم یه معنی ابتکتر رو نمیدونید یا خبر کم آوردید.