پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: متاسفانه بعد از گذشت ۴۰ سال از شهادت مصطفی خمینی ، کمتر به ابعاد مهم علمی، معنوی و سیاسی شخصیت ایشان پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد علی اکبر صادقی رشاد عصر امروز طی سخنانی در کنگره بزرگداشت آیت الله سید مصطفی خمینی که در سالن همایش های مدرسه  عالی دارالشفای قم برگزار شد، با بیان این که حقیقتاً مرحوم آیت‌الله سید مصطفی خمینی دارای شخصیت جامع‌الاطرافی بود، گفت: قدر و منزلت این شهید والامقام در بارگاه الهی و سهم او در انقلاب برای نسل اول و دوم انقلابیون شناخته شده اما نسل جدید این شخصیت را به خوبی نمی شناسد.

وی افزود: با این که بر اساس آمار، هر سال 900 هزار رساله دکتری و پایان نامه ارشد در دانشگاه ها و حوزه های علمیه نوشته می شود، اما تاکنون تنها یک رساله دکتری با موضوع تبیین اندیشه های ایشان نوشته شده که آن هم اثری از خواهر ایشان سرکار خانم دکتر مصطفوی است.

وی اضافه کرد: ایشان به واقع از حیث سبک زندگی و ساده‌زیستی یک شخصیت کم‌نظیر بود که به تعبیر مقام معظم رهبری گرچه آقازاده بود اما هیچ نشانی از آقازادگی در وجود ایشان نبود.

رئیس شورای سیاست گذاری این کنگره همچنین ابراز داشت: حضرت امام (ره) در دو واقعه تعبیر جالب و تعجب آمیزی را استفاده فرمودند؛ یک بار وقتی که خبر شهادت حاج‌آقا مصطفی را به ایشان دادند و یک‌بار دیگر هم وقتی ایران مورد حمله عراق قرار گرفت. در شهادت مرحوم آقا سید مصطفی خمینی، امام این عبارت را به کار بردند که مصطفی امید آینده اسلام بود و به نظرم در آن زمان کمتر کسی به این سخن امام (ره) پی برد و آن را درک کرد و از سویی ایشان فرمودند که این شهادت از الطاف خفیه الهیه بوده است.

وی اضافه کرد: جالب این که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص جنگ تحمیلی نیز چنین اظهار نظری داشتند و آن را هم از الطاف خفیه الهی برشمردند.

استاد رشاد با بیان این که شهادت این عالم بزرگوار باعث شتاب گرفتن تحولات مربوط به نهضت و انقلاب اسلامی شد، گفت: ساواک و دستگاه طاغوت به خیال خودش فکر می‌کرد آتش انقلاب را خاموش کرده اما معلوم شد این آتش زیر خاکستر شعله‌ور است و با اندک بهانه‌ای روشن می‌شود و کاخ ستم را به آتش می‌کشد به همین خاطر مشاهده کردیم که تنها چند روز پس از شهادت ایشان مردم به صحنه آمدند چهلم به چهلم وصل شد و این اعتراضات از سال ۵۶ شروع شد و در بهمان ماه سال ۵۷ به پیروزی رسید.

وی بیان داشت: به لطف الهی این انقلاب بعد از حدود ۴۰ سال همچنان مشعلی است برای محرومان، مستضعفان و شیعیان اهل بیت. انقلاب ایران، سرنوشت و جغرافیای سیاسی جهان را تحت تأثیر قرار داد و بعد از گذشت 4 دهه همچنان استوار و با نشاط پیش می‌رود در‌حالی‌که همه انقلاب‌ها در جهان یا خاموش شده‌اند یا به زانو درآمدند اما انقلاب اسلامی ایران همچنان پرشور پیش می‌رود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: در فقه، اصول و تفسیر مرحوم حاج آقا مصطفی شخصیت بزرگی بود در‌حالی‌که قبل از ۵۰ سالگی به شهادت رسید و اینک آثار اصولی و مجموعه ۷ جلدی اصول ایشان از جمله آثار برجسته در اختیار ماست.

وی گفت: حاج‌آقا مصطفی در علم تفسیر مهارت داشتند و هم در حوزه حکمت، عرفان، فقه و اصول و حتی در زمینه تاریخ، تالیفاتی در تاریخ اهل بیت(ع) دارد و از جهاتی به افراد همتراز و همزمان خودشان ممتاز بودند. در‌عین‌حال یک شخصیت مبارز و انقلابی  به شمار می رفتند به طوری که حقیقتاً بازوی امام (ره) بودند و دوشادوش ایشان برای دفاع از اسلام و انقلاب در صحنه مبارزه حضور جدی داشتند.

استاد رشاد اضافه کرد: آن مرد بزرگ به راستی که جدای از شخصیت علمی و معنوی و اخلاقی، به لحاظ سیاسی نیز شخصیت ممتازی بود ، هر چند که متأسفانه کمتر به شخصیت ایشان پرداخته شد درحالی‌که همه شخصیت‌های تراز اول انقلاب اسلامی آن بزرگوار را قبول داشتند ولی به دلایلی که مشغول به اداره کشور شدند از بررسی ابعاد مغفول مانده زندگی ایشان کوتاهی کردند.

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره مرحوم آیت الله سید مصطفی خمینی در خاتمه افزود: تنها ۲۰ سال پیش در بیستمین سالگرد شهادت ایشان کنگره‌ای برگزار شد و امروز با گذشت ۴۰ سال از شهادت ایشان هدف ما این بود که در تهران و قم در زمینه نکوداشت علمی ایشان قدمی ولو کوچک برداریم که به لطف الهی با استقبال خوب علاقه مندان و پژوهشگران و صاحب نظران همراه شد.

۳۱۳/۸

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha