یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی-رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور گفت: شهید حاج آقامصطفی خمینی امید همه انقلابیون بود و نگاه ما به ایشان این گونه بود که اگر امام(ره) روزی در بین ما نباشد، فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سیدمصطفی خمینی، در سالن اجلاس سران تهران، گفت: شخصیت حاج آقا مصطفی از ابعاد مختلف جای بررسی و بهره برداری دارد، از یک طرف جایگاه ایشان به عنوان عالم و فقیه و مجتهد عارف و انقلابی و مبارز، و از طرف دیگر جایگاهی که ایشان در بیت امام و نهضت انقلابی داشت.

رئیس جمهور ادامه داد: شهید حاج آقامصطفی خمینی امید همه انقلابیون بود و نگاه ما به ایشان این گونه بود که اگر امام(ره) روزی در بین ما نباشد، فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را ادامه دهد.

وی افزود: ایشان به عنوان مشاور و یار بزرگ در کنار امام(ره) بود و تنها فرزند امام نبود، بلکه خود جایگاه ویژه ای در میان انقلابیون داشت.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که اگر قیام 15 خرداد نبود یا جان امام در خطر بود یا امام برای همیشه در زندان می ماند، خاطرنشان کرد: حضور مردم در شهرها ی مختلف باعث شد که نظام احساس کند که نمی شود امام را از جامعه گرفت یا شخصیت ایشان را حذف کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر این که تلاش حاج آقا مصطفی و سایر بزرگان باعث شد جان امام حفظ شود، اظهار کرد: در سال 43 نیز وقتی که امام دستگیر شد و همه خیابانهای قم را سربازها گرفتند و همه مدارس توسط نیروهای نظامی آن زمان محصور شدند. کسی که به در خانه مراجع برای دادخواهی می رفت حاج آقا مصطفی بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: ماندن حاج مصطفی در کنار امام در ترکیه بسیار تاثیرگذار بود. همچنین در ایامی که امام در دوران تبعید در نجف اشرف می گذراندند. نقش ممتاز در همراهی با امام و در نهضت اسلامی داشت.

وی یادآور شد: ایشان شخصیتی متواضع بود که در همه اجتماعات حضور پیدا می کرد و به ظاهر هم خیلی در کنار امام ظاهر نمی شد، اما در دسترس همه و در واقع یار فداکار امام راحل بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به این که شهادت ایشان جامعه را تغییر داد، افزود: باورکردنی نبود ما همه فکر می کردیم شایعه است. این خبر مردم را عصبانی و احساس می کردند رژیم کاری برخلاف اراده آنان کرده است. آن زمان بود که ترس ها فرو ریخت و اراده و هیجان مردم ظهور و بروز پیدا کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم حاج آقا مصطفی، علما، روحانیون دانشگاهیان، فعالان سیاسی، بازاریان و ... همه بودند. این ماجرا طوفانی را در جامعه به وجود آورد و باعث شد که حوادث دی ماه قم، بهمن تبریز و چهله ها زنجیروار اتفاق افتد و رژیم را در فشار نهایی قرار دهد.

وی با اشاره به واکنش امام راحل در هنگام خبر شهادت حاج آقا مصطفی، گفت: امام بزرگوار وقتی چنین اتفاقی افتاد بدون بردن نامی از ایشان گفتند: این حوادث برای همه پیش می آید. امام در آن سخنرانی مفصل به داخل کشور اشاره کردند و گفتند که این شرایط یک فرجه است که باید همه در کنار هم قرار بگیرید. در واقع دعوت به وحدت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به این که امام به راحتی  آینده را می دید، افزود: امام با استبداد و استعمار همزمان جنگید. شخصیت والایی که بت ها را شکست و هم مسیر هدایت را نشان مردم داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امام فرمود به بزرگان شیعه و علمای بزرگ حمله نکنید. همدیگر را سرکوب نکنید، متحد باشید و با اتحاد می توانید نهضت را به سرانجام برسانید. آن پیام و ندای امام امروز هم هست. امام در آن سخنرانی می فرماید جناح ها از هم فاصله نگیرند، اختلاف سلیقه ها نباید موجب دشمنی و دوری شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مردم امام را به عنوان راهبر عالم هوشیار و سیاستمدار قبول کرده بودند. اعتمادی که به امام وجود داشت به هیچ کس دیگر نبود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر این که ایمان، وحدت و فداکاری و ایثار مردم ما را به پیروزی رساند، ادامه داد: امروز رژیم شاهنشاهی دیگر وجود ندارد و مشکل ما دیگر استبداد نیست، اما استکبار و توطئه های دشمن وجود دارد. هیچ زمانی مانند الان استکبار در منطقه ذلیل نبوده است.

رئیس جمهور با تاکید بر این که عظمت جمهوری اسلامی و ملت ایران از هر زمان دیگری در منطقه بیشتر است، گفت: کجای منطقه هست که بتوان بدون نظر ایران اقدامی سرنوشت ساز انجام داد. چه زمانی سابقه داشته که رئیس جمهور آمریکا حرفی بزند و تمام دنیا با او مخالفت کند.

حجت الاسلام والمسلمین با بیان این که نباید بگذاریم اعتماد مردم و حاکمیت صدمه بخورد، اظهار کرد: فکر نکنیم اگر به بخشی از حاکمیت لطمه زدیم بخش دیگر تقویت می شود، بلکه همه حاکمیت فرو می پاشد.

وی یادآور شد: اگر مشکل کوچکی وجود دارد آن را بزرگ نکنیم. رسانه ها باید به مردم اعتماد بیشتری نسبت به نظام بدهند. امید مردم را خدشه دار نکنیم و مسیری که انتخاب شده درست و دقیق بوده و موفقیت های فراوانی هم به دست آمده است.

رئیس جمهور به مواضع گستاخانه رئیس جمهور آمریکا و مسئله برجام اشاره کرد و گفت: ما توافقی بین المللی داریم که آمریکا در دوره رئیس جمهور تازه هنوز نتوانسته با این توافق کاری انجام دهد، این نشان از عظمت و اقتدار ما دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: تسلیحات ایران مانند همه کشورهای دنیاست. نیروی ما باید بازدارنده باشد و در شرایط لازم، دفاع موثر انجام دهد، کسی نمی تواند راجع به قدرت نظامی ما حرفی بزند.

وی ادامه داد: سوال می کنیم آن روز که مظلومانه در برابر متجاوز می جنگیدیم شما به ما اسلحه دادید یا به متجاوز؟ آیا شما حاضر شدید آن زمان که مردم زیر موشک ها جان می دادند به ما پدافندی هوایی دهید؟ ما حرف برای زدن خیلی داریم. ترس از قدرت دفاعی ایران فرار به جلوست، چه کسی به تروریست ها کمک رساند یا آنها را به وجود آورد؟ چه کسی عراق، سوریه و ... را ویران کرد؟

رئیس جمهور با تاکید بر این که تحریم ظلم به ملت ایران بود، افزود: کاری که دولت یازدهم کرد این بود که می خواست این ظلم را از سر مردم ایران بردارد. امروز روزی نیست که سخنانی گفته شود تا امید مردم به آینده تضعیف شود. ما مسیری درست را انتخاب کردیم و در منطقه شرایط خوبی داریم و به آنچه که مهم بود دست یافتیم و صنعت هسته ای را از دست ندادیم و حق خود را باز پس گرفتیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: در برابر تهمت ها ایستادیم و پرونده های اتهامی علیه جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی را از بین بردیم و اگر تلاش و فداکاری کنیم خداوند نیز راه را به ما نشان خواهد داد.

وی بر ضرورت وحدت و انستم ملی تاکید کرد و گفت: تردید نداشته باشیم که وحدت و امید به آینده برای ما ضرورت است. درود به روان پاک امام بزرگوار که برای ما استقلال، عزت، وحدت، خودباوری و ایستادگی در برابر استبداد و استکبار آورد. درود به روان پاک حاج سید مصطفی و سید احمدآقا، از خاندان بزرگ امام که حق بزرگی به گردن ما دارند.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha