پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

حوزه/ امام جمعه ملایر گفت: اگر بخواهیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم باید حوزه های علمیه محتوای لازم را تامین کنند و مفاهیم و موضوعات فقه و فلسفه را مصداق شناسی و به آنها عینیت ببخشیم .

حجت الاسلام محمد باقر برقراری امام جمعه شهر ملایر، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با اشاره به اهمیت تحول علوم انسانی، اظهار داشت: پیشرفت اندیشه اسلامی در گرو تحول علوم انسانی است.

وی افزود: تفکر رهبر کبیر انقلاب نیز نسبت به علوم انسانی و فقه، فقهی پویا و جواهری بوده که در این باره می فرمایند من معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی ‏دانم، اجتهاد به همان سبک صحیح است، ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین ‏کننده در اجتهاد است.

امام جمعه ملایر ادامه داد: یکی از بزرگ ترین موانع تحول علوم انسانی به روز نشدن علوم  است، علوم سنتی پایه های اصلی علوم هستند ولی نیاز روز و جامعه باید لحاظ شود.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم باید از حوزه های علمیه محتوای لازم را تامین کنند و مفاهیم و موضوعات فقه و فلسفه را مصداق شناسی و به آنها عینیت ببخشیم .

امام جمعه ملایر با اشاره به ابواب فقهی مربوط به حکومت اسلامی، ابراز داشت: بعد از انقلاب تحول بزرگی در متون فقهی پیش آمد، چون قبل از انقلاب بخش های فراوانی از فقه اجرا نمی شد ولی با ایجاد حکومت اسلامی ابوابی از فققه باید اجرا شود.

وی در ادامه با اشاره به موانع تحول در حوزه های علمیه، خاطرنشان ساخت: یکی از موانع تحول در حوزه های علمیه تفاوت نگاه ها است، عده ای قایل به این مساله هستند که روش سنتی باید ادامه داده شود.

حجت الاسلام برقراری در پایان گفت: باید نگاه ها ترمیم شود و برای عملی شدن مطالبات رهبر معظم انقلاب تصمیم گیران حوزه ها هم فکر و هم عقیده ایشان شوند و با تمام علم و آگاهی عمل کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha