جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری سخنگوی مدیریت حوزه در غرفه خبرگزاری حوزه

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان این که مضروب کردن چند روحانی در روزهای اخیر در تهران، سازماندهی شده نبود، و می شد برای اشخاص دیگر نیز اتفاق بیافتد، گفت: در جامعه ما باید بیش از گذشته کار فرهنگی کرد؛ با توجه به هجمه شدید فرهنگی دشمن با استفاده از فضای مجازی که قصد دارد جامعه ما، یک جامعه خشن باشد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری «حوزه»، از تهران، حجت الاسلام و المسلمین رفعتی، عصر امروز در نشست خبری که در محل غرفه خبرگزاری حوزه در نمایشگاه مطبوعات تهران برگزار شد، اظهار داشت: نمایشگاه مطبوعات جایی است که حوزه می تواند دستاوردهای خود در عرصه تولید علم، آموزشی، فرهنگی و ...، به جامعه عرضه کرده و به بازدید کنندگان نشان دهد.

سخنگوی حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که امروزه، عصر ارتباطات است و از این رو به نظر می رسد رسانه های ارتباط جمعی باید حرکت پرشتابی به سمت گسترش فعالیت های خود داشته باشند، گفت: امروز مردم تشنه به دست آوردن اطلاعات در همه زمینه ها هستند و از این روست که می بینیم شبکه های اجتماعی خیلی زود در بین مردم گسترش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه در سنوات گذشته در این زمینه کوتاهی کرده و بسیاری دستاوردهای خود را به جامعه عرضه نکرده، در حالی که اگر غیر از این بود،  مردم با کارکردهای روحانیت بیشتر آشنا می شدند.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان این که بستر نمایشگاه مطبوعات با حضور پر رنگ رسانه های دینی می تواند اطلاع رسانی  مناسب و دقیقی از فعالیت های حوزه و مجموعه حوزویان داشته باشند، گفت: با این کار می توان دیدگاه مردم نسبت به حوزویان را تغییر داد و از این رو امیدواریم رسانه های دینی در این فضای نمایشگاه بتوانند بیش از پیش موفق باشند.

وی با بیان این که رسانه های دینی باید برای سایر رسانه ها به عنوان الگو عمل کنند، گفت: اگر رسانه ای به عنوان رسانه دینی معروف می شود باید شاخصه های رسانه دینی را در خود داشته باشد که اخلاق مهمترین شاخصه یک رسانه دینی است؛ توجه به حقوق دیگر خبرگزاری ها، از شاخصه های یک خبرگزاری دینی است؛ توجه به فقه یک خبرگزاری از شاخصه های دیگری است که باید به آن توجه کرد.

سخنگوی حوزه های علمیه کشور، گفت: اگر ما این شاخصه ها را رعایت کردیم، می توانیم به الگویی برای سایر رسانه ها تبدیل شده و رسانه های دیگر نیز احساس نمی کنند رقیبی دارند که می تواند آن ها را از میدان به در کند، بلکه بالعکس این رسانه را در کنار خود احساس می کنند.

وی یادآور شد: البته نیازی به تعامل با رسانه های بیگانه و دشمن نیست که فقط می خواهند به ایجاد معضلات فرهنگی در جامعه ما دامن بزنند، بلکه باید تعامل با رسانه های خودی و دینی باشد تا تقابل با رسانه های بیگانه صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی در ادامه سخنان خود، با بیان این که شاخصه اصلی انقلابی بودن حوزه، دغدغه مندی برای نظام اسلامی است، همانگونه که حضرت امام خمینی(ره) این گونه بود، گفت: بر همین اساس باید در آموزش های ما و مسائل تربیتی ما در حوزه، این تفکر سیاسی و انقلابی، حضور داشته باشد؛ اگر آموزش های ما سکولار شود، این حوزه انقلابی نخواهد بود؛ اگر مسائل تربیتی ما سکولار شود، طلبه ای که پرورش پیدا می کند، سکولار خواهد شد.

وی با بیان این که با نگاه نظام ساز باید وارد فقه شویم، گفت: قطعا در این صورت طلبه پرورش پیدا کرده در حوزه، انقلابی خواهد شد؛ استاد نباید تفکر سکولاری داشته و دین را از سیاست جدا بداند چرا که چنین استادی تأثیر تفکر انحرافی خود را روی طلاب و حوزه می گذارد؛ لذا باید در  گزینش اساتید باید دقت شود و در گزینش مسئولین مدارس علمیه شاخصه انقلابی بودن باید لحاظ شود.

سخنگوی حوزه های علمیه کشور، افزود: در راستای انقلابی ماندن حوزه های علمیه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه دفتر سیاسی و اجتماعی را تأسیس کردند؛ که این دفتر یکی از وظایفش، تلاش برای ادامه پیدا کردن مسیر انقلابی و مجموعه حوزویان تلاش کند.

موضع حوزه در قبال مضروب شدن چند روحانی

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که مضروب کردن چند روحانی در روزهای اخیر در تهران، سازماندهی شده نبود، و می شد برای اشخاص دیگر نیز اتفاق بیافتد، گفت: در جامعه ما باید بیش از گذشته کار فرهنگی کرد؛ با توجه به  هجمه شدید فرهنگی دشمن با استفاده از فضای مجازی که قصد دارد جامعه ما، یک جامعه خشن باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی افزود: خواسته دیگر حوزه این است که نیروهای نظامی و امنیتی، تلاش بیشتری کنند؛ البته تاکنون هم تلاش خوبی داشتند، اما باید بدانند که اگر امنیت در کلانشهرها تضعیف شود، بسیاری امور دیگر با اشکال مواجه خواهد شد؛ از این رو انتظار تلاش بیشتر از نیروهای نظامی و انتظامی داریم.

وی گفت: انتظار دیگر ما این است که خود مردم وقتی می بینند که یک شرور قصد برخورد با اقشار مختلف مردم اعم از زنان و کودکان و یا یک روحانی را دارد، خودشان وارد عمل شوند و نگذارند چنین اتفاقی بیافتد؛ در همین حادثه مترو اگر مردم وارد عرصه می شدند، مرحوم بهری دچار فاجعه نمی شد.

سخنگوی حوزه های علمیه در پاسخ به این انتقاد که چرا برخی روحانیون  وقت کافی برای اداره مساجد نمی گذارند، گفت: شاید کمبود روحانی و ائمه جماعات برای مساجد باعث شده تا یک روحانی علاوه بر یک مسجد، بر یک اداره یا یک نهاد علمی دیگر نیز توجه داشته باشد؛ لذا تمام وقتش صرف یک مکان نشود.

رد شایعه انتصاب آیت الله اعرافی به عنوان رئیس قوه قضائیه

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر قرارگرفتن آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه  کشور به عنوان رئیس قوه قضائیه، گفت: این گمانه زنی ها هر چند وقت یک بار مطرح شده و هر از چند گاهی اسم یکی از علما مطرح می شود؛ البته من سخنگوی حوزه هستم نه سخنگوی دفتر مقام معظم رهبری و این موضوع را باید از دفتر ایشان بپرسید؛ البته این ها همه گمانه زنی است؛ الان هم هنوز تا پایان دوره دوم آیت الله آملی لاریجانی بیش از یک سال و نیم باقی مانده؛ از این رو الان زمان مطرح کردن جایگزین برای ایشان نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی در ادامه سخنان خود در خصوص تدوین متون درسی جدید در حوزه گفت: در حال حاضر در خصوص تدوین متون درسی حوزه، بسیاری از متون آموزشی سطح یک، یعنی پایه های  اول تا ششم حوزه را در حال تغییر و اصلاح می بینیم؛ آماری که برای تدوین متون داریم، همین ابتدای سال تحصیلی، 31کتاب را به عنوان کتاب جدید پایه های مقدماتی قرار دادند یا این که کتاب سابق را اصلاح کرده و بازنویسی کرده اند تا اشکالات کتب قبلی برطرف شود؛ در همین سال تحصیلی جدید، 36عنوان کتاب را به عنوان کتاب درسی معرفی کردیم که خوشبختانه این کتب مورد استقبال دیگر نهادهای علمی هم قرار گرفته است.

وی افزود: قبلا بسیاری افراد انتقاد می کردند که چرا کتاب های درسی حوزه ثابت مانده و تغییر نمی کند که البته مطالبه رهبر معظم انقلاب هم تأکید داشتند حداقل کتاب های ادبیات عرب حوزه نیز تغییر کرده و کاربردی تر شود.

تأسیس مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه

سخنگوی حوزه های عملیه کشور از تأسیس مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه خبر داد و گفت: حوزه علمیه فقط محل آموزش دروس نیست، بلکه باید آموزش های مهارتی و کاربردی نیز انجام شود.

وی از تدوین نظامات جامعه حوزه خبر داد و گفت: این مسئله جزء منشور حوزه است که حوزه باید در بحث فضای رسانه ای و فضای مجازی باید بازآفرینی شود؛ که این موضوع نیاز به تدوین نظام جامع داشت که این موضوع از اتفاقات بسیار مبارک و خوبی است که در مجموعه حوزه رخ داده است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی در پایان  سخنان خود با بیان این که حوزه جایی نیست که کسی بتواند از طریق آن زندگی مرفهی برای خود داشته باشد، گفت: اگر برخی حوزویان زندگی مرفهی دارند، از ارث پدری و خانوادگی و یا حمایت های خانوادگی، زندگی خوب و در حد قابل قبولی دارند؛ حوزه تأمین کننده زندگی طلبه نیست و چنین تعهدی هم به طلبه نمی دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha