پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جانقور

حوزه/ اهالی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی، برای ماندن و ادامه تبلیغ روحانی طرح هجرت در این روستا، دست به اقدام جالب و تحسین برانگیزی زدند...

خبرگزاری حوزه – تبریز: «جانقور» یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی، بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده؛ این روستا دارای ۷۰۰ خانوار و حدود سه هزار نفر جمعیت دارد و دارای خانه عالم و سه مسجد است.

ماجرا از این قرار است که یک روحانی طرح هجرت که از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی به این روستا اعزام شده، حدود سه سال است که در این منطقه به تبلیغ مشغول است؛ این روحانی جوان که به اتفاق خانواده اش در این روستا ساکن شده، اهل منطقه کلیبر است و تصمیم گرفته که بعد از سه سال حضور تبلیغی در این روستا، به سرزمین مادری اش بازگشته و تبلیغ را در آن منطقه ادامه بدهد.

اما اهالی روستای جانقور شهرستان هریس که ارتباط صمیمی و نزدیکی با این روحانی برقرار کرده اند، صف به صف با حضور در خانه عالم در حالی که بسیاری از آن ها اشک در چشمانشان گره زده، از این روحانی می خواهند که در همین روستا بماند و آن ها را ترک نکند.

حتی جمعی از اهالی روستا با حضور در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، از معاونت تبلیغ و امور فرهنگی تقاضا کردند تا این روحانی طرح هجرت را از رفتن به منطقه دیگری منصرف کنند.

رضایت کامل مردم از روحانی طرح هجرت

حجت الاسلام ذاکر قاسم زاده معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به استقبال مردم از روحانیون طرح هجرت ابراز می دارد: اهالی روستای «جانقور» شهرستان هریس با مراجعه به مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، اعتراض خود را نسبت به جابجایی روحانی روستای خود اعلام کردند.

وی می افزاید: روحانی طرح هجرت مستقر در این روستا که به علت دوری مسیر این روستا با موطن خود در منطقه کلیبر، خواستار جابجایی شده اما مردم این روستا، شدیدا مخالف این مساله هستند.

حجت الاسلام قاسم زاده تاکید می کند: مردم که خبر جابجایی روحانی روستا را شنیده اند، صف به صف با حضور در خانه عالم، با چشمانی اشکبار از وی و خانواده اش می خواهند که در این روستا بماند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جمعیت این روستا، مذهبی و مکتبی و ولایی هستند، عنوان می کند: به علت حضور اهالی این روستا در مرکز مدیریت، از این روحانی دعوت کردیم تا بلکه بتوانیم از وی بخواهیم که در همین روستا به فعالیت تبلیغی خود ادامه بدهد.

وی با اشاره به سکونت سه ساله این روحانی در روستای جانقور ادامه می دهد: با  توجه به توانمندی این روحانی و اجرای شیوه های تبلیغی نوین و برگزاری کلاس های طرح تمسک به ثقلین و جذب نسل جوان به برنامه های فرهنگی و قرآنی، مردم از عمکلرد این روحانی رضایت کامل دارند.

عشق مردم به روحانیت

اما حجت الاسلام بهنام قاسم زاده روحانی طرح هجرت روستای «جانقور» شهرستان هریس، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال است ملبس شده است، تصریح می کند: تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه طالبیه تبریز آغاز کردم و سپس در حوزه علمیه اهر نیز ادامه تحصیل دادم و از پایه دو ملبس شدم.

وی می افزاید: سه سال است طرح هجرت را آغاز و در روستاهای مختلف اطراف شهرستان کلیبر تبلیغ را شروع کردم و نزدیک سه سال است که در روستای جانقور هریس مشغول به تبلیغ هستم.

حجت الاسلام قاسم زاده تاکید می کند: پیش از آغاز به تبلیغ در این روستا، فضا مساعد نبود و به علت اختلاف، مردم به چند گروه تقسیم شده بودند.

این روحانی طرح هجرت ادامه می دهد: در اولین روزها، تنها سه نفر در نماز جماعت شرکت می کردند، اما با آسیب شناسی و ریشه یابی، متوجه شدم که مردم این روستا، عشق به روحانیت دارند، چرا که اهالی این منطقه انقلابی و معتقد به روحانیت هستند.

تاسی از سنت پیامبر در ارتباط با مردم

وی عنوان می کند: ارتباطی که با مردم و جوانان برقرار کردم، پس از چندماه، به آسیب های عدم حضور مردم در نمازجماعت پی بردم، به مرور زمان با اخلاق نرم، به تاسی از سنت پیامبر اکرم(ص)، با مردم صحبت و ارتباطم را با آن ها برقرار کردم؛ با حضور در مدرسه و تشویق دانش آموزان و همچنین دانشجویان موفق، ارتباط صمیمی با مردم بویژه جوانان برقرار کردم.

حجت الاسلام قاسم زاده تصریح می کند: حتی در کارهای ساختمانی به کمک اهالی می رفتم، کم کم مردم متوجه شدند که روحانی از خود مردم است، و امروز بحمدالله بیش از ۱۰۰ نفر در نماز جماعت حضور پیدا می کنند.

این روحانی جوان با اشاره به اصرار مردم به ادامه تبلیغ در این روستا می گوید: تصمیم گرفتم در منطقه دیگری تبلیغ کنم، اما مردم در خانه عالم حضور پیدا کرده و با حالت گریه می خواهند که در همین روستا به تبلیغ ادامه دهم.

وی می افزاید: حتی در منبر مسجد که قضیه را با آن ها در میان گذاشتم و با آن ها وداع کردم، آن ها نگذاشتند بیش از این ادامه بدهم و گفتند ما اجازه نمی دهیم شما به منطقه دیگری بروید.

حجت الاسلام قاسم زاده در پاسخ به این سوال که بالاخره تصمیم نهایی شما چیست، اظهار می دارد: از ته دل، ناراحت هستم و نسبت به این مردم احساس مسئولیت می کنم.

خاطرات تلخ و شیرین دوران تبلیغ

این روحانی طرح هجرت در ادامه با ذکر خاطراتی از دوران تبلیغ می گوید: تلخ ترین خاطره ام این بود که در بدو ورود به این روستا، مسجد را غریب دیدم، این روستا دارای سه مسجد است، در روز اول تنها با دو نفر نماز جماعت را اقامه کردم با اینکه این روستا سه هزار نفر جمعیت دارد؛ در هر سه مسجد روستا بسته بود، وقت نماز، چند نفر را دعوت کردم که در مسجد را باز کنند تا نماز جماعت را اقامه کنیم، اما خدا را شکر به مرور زمان، مردم به حضور در نماز جماعت تشویق شدند.

وی ادامه می دهد: اما بهترین خاطره ام، ارتباط نزدیک و صمیمی با مردم این منطقه است، شیرین ترین لحظه ام این بود که در مدت کمی، جوان و نوجوانان به صوت پرشور در برنامه های مسجد حضور پیدا کردند.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرشاد IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    4 0
    درود بر این‌روحانی بااخلاص
  • علی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 1
    سلام آقای ذاکرقاسم زاده کاش بجای پسرعمویتان باسایرمبلغین زحمت کش هم مصاحبه کنند.اینجورمبلغین کم نیستن