شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آینده پژوهی

حوزه/ مریم حسن جوهری گفت: آنچه در این مقاله مورد تأمل و کنکاش قرار گرفته است مقطع‏ یابی دوران ﴿الْعَذَاب﴾ و ﴿السَّاعَة﴾ در سیاق آیات ۷۳ الی۷۶ از سوره مبارکه مریم می باشد که به تببین آینده پژوهی دوران آخرالزمان و ظهور منجی موعود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، خانم مریم حسن‌جوهری عصر امروز در كميسيون مطالعات قرآنی و معرفتی منجی موعود كه در مسجد مقدس جمكران برگزار شد، اظهارداشت: آنچه در این مقاله مورد تأمل قرار گرفته است، مقطع‏یابی دوران ﴿الْعَذَاب﴾ و ﴿السَّاعَة﴾ در سیاق آیات ۷۳ تا۷۶ از سوره مبارکه مریم(س) است. حدوث زمانی مقطع ﴿الْعَذَاب﴾ قبل از برپایی دوران ﴿السَّاعَة﴾ که به زعم اکثریت بزرگان عرصه تفسیر به مقطع قیامت اشاره دارد، این سؤال را در ذهن متبادر می‏سازد که مراد و منظور از بیان ترتیبی نزول دوران عذابی قبل از برپایی ﴿السَّاعَة﴾ چه است؟ با توجه به خصوصیات مطروحه در این آیات امکان اِعمال عذاب قبل از برپایی قیامت وجود دارد؟ آیا می‏توان بدون مراجعه به مصداق‏گذاری معصوم(علیهم السلام) و با تکیه بر ادلّه مستخرجه از فضا و ظاهر این آیات به مقطع‏یابی این مجموعه از آیات در خط سیر زمان رسید؟

وي افزود: پژوهش بنده با عنوان آینده پژوهی دوران آخرالزمان و ظهور منجی موعود مبتنی بر آیات ۷۳ تا ۷۶ سوره مریم(س) است بدین منظور سیاق این مجموعه از آیات در سوره مریم(س) به‌طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته و معنای مبسوطی از مفاهیم مطروحه در آن تشریح شده است. همچنین در راستای تبیین بیشتر، آراء بزرگان و اندیشمندان عرصه تحقیق و تفسیر استخراج، دسته‏بندی و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، سپس با توجه به‌معنا و مفهوم این مجموعه از آیات به‌جست‌وجوی تطبیقی این مفاهیم و وقایع مطروحه در آیات در خط سیر زمان پرداخته‏ شده است. آنچه قابل‌تأمل است همگونی نتایج حاصل از ظاهر و نصّ آیات با مصداق‏گذاری معصوم(علیه السلام) است.

اين محقق و پژوهشگر تصريح كرد: از مهمترین نتایج حاصل شده از این پژوهش، ادله مستدلّی است که در تأیید گفتار معصوم(علیه السلام)، اثبات می‏شود که مقطع ﴿السَّاعَة﴾ در این مجموعه از آیات به دوران ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) اشاره دارد و مقطع ﴿الْعَذَاب﴾ حاکی از دورانی قبل از ظهور آن حضرت و در آخرالزمان است. همچنین خصوصیات کلی مقاطع ﴿الْعَذَاب﴾ و ﴿السَّاعَة﴾  نیز از ظاهر و سیاق این آیات استخراج شده است.

جوهری خاطرنشان کرد: تصویری قرآنی از خط سیر بشریت اعمّ از مؤمنین و کافرین از ابتدای رسالت پیامبر گرامی اسلام تا عصر حاضر و در آستانه این دو مقطع پیش‏رو ارائه شده و اتفاقات و مهم‌ترین وقایع پیش‌روی بشریت در این راستا آینده‏ پژوهی شده است. انقلاب اسلامی ایران و اربعین حسینی با خصوصیاتی که در این چند سال اخیر برپا شده، از آغازین طلیعه‌‏های تحقق این وعده‌‏های الهی است که در این مجموعه از آیات عنوان شده است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha