پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سهرابی

سهرابی گفت: برای پژوهش محور شدن طلاب اساتید ومدیران نقش عمده ای را خواهند داشت واین در صورتی است که اساتید ومدیران خود به جایگاه پژوهش واقف باشند در غیر این صورت از استاد و مدیر آموزش محور نمی توان انتظار داشت که طلبه پژوهش محور تربیت کند.

زهرا سهرابی، معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در  گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان ، به مناسبت هفته پژوهش در پاسخ به این سؤال که جایگاه پژوهش در اسلام چیست؟ اظهار کرد: اهمیت پژوهش در اسلام از دستورات آن کاملا روشن است. از اولین موارد مربوط به این مساله وجوب تحقیق در اصول دین است، به گونه ای که مسلمان نمی تواند بدون تحقیق وتنها از روی تقلید به اصول دین معتقد باشد

وی ادامه داد:  اگر مبنای فکری انسان از راه تحقیق و اقامه دلیل و برهان شکل بگیرد، محکم و استوار خواهد بود. از نظر قرآن و روایات انسان در جمیع شئون موظف است بر اساس تحقیق و پژوهش راه را طی کند .

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در توضیح جایگاه پژوهش در حوزه ها ابراز کرد: در سال های اخیر رویکرد برنامه ها در حوزه ها بیش از پیش پژوهشی شده است و برگزاری جشنواره های متعدد پژوهشی و شرکت گسترده طلاب در این جشواره ها دلیل این سخن است، هر چند تا رسیدن به شرایط مطلوب تلاش های بیشتری نیاز است وبه این اندازه نمی توان اکتفا کرد.

وی تصریح کرد: اگر از تربیت طلاب پژوهش محور غافل شویم، پویایی دروس دینی از دست خواهد رفت، اگر قرار است طلاب پاسخگوی نیازهای دینی جامعه باشند باید به پژوهش اهمیت داد و دروس آموزشی، پژوهش محور شوند.

سهرابی خاطرنشان کرد: طلاب باید علاوه بر مطالعه واحدهای ارائه شده، از تحقیق در کتب و منابع دیگر غفلت نورزند، زیرا علمی برای طلبه پایدار خواهد ماند که بر آن تمرکز شود، لذا طلبه باید دروس خود را با تحقیق و پژوهش به روز رسانی کند تا بتواند پاسخگوی جامعه باشد.

وی بیان کرد: برای پژوهش محور شدن طلاب، اساتید و مدیران نقش اصلی را بر عهده دارند و این در صورتی است که اساتید و مدیران خود به جایگاه پژوهش واقف باشند، در غیر این صورت از استاد ومدیر آموزش محور نمی توان انتظار داشت که طلبه پژوهش محور تربیت کنند

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان یادآور شد: سیاست آموزش پژوهش محور باید از طرف مرکز کشور ساماندهی و ابلاغ شود، زیرا استان ها مجری طرح های مرکز هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha