پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
درس اخلاق

حوزه/ ما با عمل و رفتار و گفتارمان باید جامه تقوا ببافیم و بدوزیم و بر تن کنیم، با سخنرانی و موعظه كسی هدایت نمی شود. یك درصد یا دو درصد با نصیحت هدایت می شوند ولی عمده عمل كردن است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور وزیر ارشاد در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید،‌در ادامه شرح نامه های نهج البلاغه به شرح نامه 71 پرداختند و بیان داشتند: در ادامه شرح نامه های نهج البلاغه به نامه هفتاد و یكم نهج البلاغه رسیدیم این نامه را حضرت امیر برای والی شهر استخر فارس نوشت. فرمود پدرت آدم خوبی بود من خیال كردم تو هم مثل پدرت آدم خوبی هستی به تو سِمت دادم و فكر كردم راه پدرت را ادامه می دهی. البته باید توجه داشت  ائمه(ع) علم غیب فراوانی دارند كه ذات اقدس الهی این علم غیب را به آنها عطا كرد اما علم غیب، سند فقهی نیست؛ یعنی اگر امام(ع) به یك مطلبی علم داشتند اگر دستور خاصی بیاید به آن عمل می كنند وگرنه موظف نیستند به علم غیب عمل كنند و اسرار مردم را بازگو كنند. لذا فرمود چون پدرت آدم خوبی بود من تو را والی استخر فارس كردم ولی نه برای آخرت خود كاری كردی نه آبرویی برای دنیا گذاشتی، آخرت خود را ویران می كنی و دنیایت را آباد می كنی؟

ایشان در ادامه  هدایت جامعه را در پرتو  عمل در رفتار و گفتار میسّر دانستند و ابراز داشتند: ما با عمل و رفتار و گفتارمان باید جامه تقوا ببافیم و بدوزیم و بر تن کنیم، با سخنرانی و موعظه كسی هدایت نمی شود. یك درصد یا دو درصد با نصیحت هدایت می شوند ولی عمده عمل كردن است. حضرت فرمود من با قول و فعل و عمل خود به تو نصیحت كردم. خیلی از روزها در پُست خود نیستی و برای شكار و تفریح می روی تو وقتی به بیت المال می رسی خیال می كنی ارث پدرت است تو برای این سِمت لیاقت نداری! حضرت نفرمود تو یا عرب! فرمود هر كارگزار و مسئولی كه بیت المال را در اثر اختلاس و نجومی و زیرمیزی و رومیزی، ارث پدر خود بداند برای من بی ارزش است.

این مرجع تقلید تصریح كردند: كسی كه بیت المال و اموال عمومی را ارث پدر خود می داند، به درد هیچ كاری از كارهای نظام اسلامی، چه كار نظامی، فرهنگی، سیاسی، مالی، و امثال ذلك، نمی خورد. حضرت به والی خود گفت سریع نزد من بیا و او را از این سِمت عزل كرد. ما افتخارمان این است كه شیعه این علی هستیم و حضرت هم این نظام و این مردم و این ملت و فداكاران را بیش از همه دوست دارد و حفظ می كند و دعا می كند دعای آنها حیاً و میتاً مستجاب است؛ چرا ما مشمول دعای اینها نشویم.

معظم له با اشاره به ایام ورود حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به شهر قم به بیان عظمت این بانو پرداخته و بیان داشتند: این روزها قم شاهد یك جشنی بود و اینكه بی بی دو عالم فاطمه معصومه در ماه ربیع الاول  وارد این سرزمین شد، این همه بركاتی كه برای حوزه علمیه قم هست به بركت این مضجع است، خود ما هم تجربه مكرّر داریم؛ همین كه از قم برای تعطیلات تابستان می رویم كتابهایی كه ما در قم مرتب مطالعه می كنیم روزنامه  وار مطالعه می  كنیم اما وقتی آنجا رفتیم باید سطر سطر مطالعه كنیم، این برای ما تجربه شده است؛ این معلوم است به بركت اینهاست. حیات و ممات اینها فرق نمی كند ما بهترین فرصت را داریم، بهترین ائمه را داریم، بهترین پایگاه را داریم، که باید حداكثر استفاده را داشته باشیم.

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha