پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ امروزه حوزه های علمیه با تکیه بر میراث گرانبهای عالمان و فرهیختگان بزرگ خود با تفکری برخاسته از جهان بینی الهی و با استناد به رهنمودهای سازنده امام خامنه ای «مدظله العالی» به دنبال برپایی تمدن جهانی اسلام مبتنی بر حکمت و عقلانیت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه به مناسبت هفته پژوهش، پیامی صادر کرد که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ

پژوهش و تحقیق، بنیاد توسعه و تعمیق افکار و اندیشه ها و نوآوری و  ابتکار در عرصه های گوناگون است. پژوهش مبتنی بر تفکر عقلانی، نظریه پردازی و نوآوری های سازنده را به دنبال داشته و راه های برون رفت از مشکلات و معضلات پیش رو بشریت را تبیین می کند. آموزه های وحیانی قرآن و اسلام، بر تفکر و تحقیق ژرف به دور از هر گونه تقلید بی پایه تاکید داشته و خداوند با تاکید بر عناصری چون «نظر» در آسمان و زمین و آفریده های الهی از بشر خواسته است تا به عنوان مظهر آفریدگار و پروردگار به مسئولیت خلافت الهی خویش بپردازند.

حوزه های علمیه بر اساس سنت و سیره معصومان علیه السلام و اصحاب عالم آن بزرگواران، هماره پژوهش و تحقیق را در راستای پاسخ گویی به نیازهای نوشونده جامعه امروز سرلوحه آموزش و  پرورش خود قرار داده است. تحقیقات علمی بزرگانی چون شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، صاحب جواهر، شیخ مرتضی انصاری، ملاصدرا، علامه طباطبایی و شهید گرانمایه مرتضی مطهری - «قدس الله اسراهم و کثره الله امثالهم» - که در بسیاری از موارد هماره با نوآوری در علوم و فنون بود، نه تنها بستری برای توسعه عملی فراهم آورده، بلکه بسیاری از مشکلات جوامع و شبهات دشمنان را با جهاد کبیر علمی با تدبر در آیات وحیانی تدوینی و تفکر و نظر دقیق و ژرف در آیات تکوینی بر طرف کرده و با تحقیقات و پژوهش های کاربردی جامعه اسلامی را از نظر معرفتی و علمی به جایگاه بلندی کنونی رسانیده و حقیقت را برای جهان چنان که بایسته و شایسته است، آشکار و هویدا ساختند.   

امروزه حوزه های علمیه با تکیه بر میراث گرانبهای عالمان و فرهیختگان بزرگ خود با تفکری برخاسته از جهان بینی الهی و با استناد به رهنمودهای سازنده امام خامنه ای «مدظله العالی» به دنبال برپایی تمدن جهانی اسلام مبتنی بر حکمت و عقلانیت است. تبیین و تداوم این رسالت عظیم بر دوش فرهیختگان و صاحب نظران حوزوی است که باید با برنامه درست، نگرش عمیق، پایش و سنجش دقیق وضعیت امروز، با تکیه بر عناصر واقع بینی و حقیقت گرایی، کام حقیقت جویان را با شهد گوارای حکمت اسلامی و مکارم اخلاقی شیرین سازند. بی گمان حوزه های علمیه با برخورداری از سنت و سیره گذشتگان که با جهاد کبیر علمی و جهاد اکبر عملی، فرهنگ ناب اسلام را به چنین درجه از رشد و بالندگی رسانیده، بر خود فرض و واجب عینی می داند تا با ایثار از جان  و مال، از فرصتی که در سایه انقلاب اسلامی برای نشر و گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) به دست آمده، به درستی بهره گیرد؛ و با روحیه انقلابی تمام تلاش خود را برای زدودن غفلت، جهالت و گرایش های افراطی و تفریطی از تکفیری ها گرفته تا تقلیلی ها از جامعیت اسلام دفاع کند و تا ابد در عرصه روشنگری و تولید علم و نظریه پردازی در عرصه های گوناگون به ویژه علوم انسانی خوش بدرخشید و به نیازهای نظام اسلامی و تمدن اسلامی در سطح ملی و بین المللی پاسخ گو باشد.

هم چنین با توجه به توسعه و گسترش ارتباط و فن آوریهای نوین ارتباطی، شبهه افکنی مغرضان و کینه توزان و رسالت جهانی حوزه های علمیه از یک سو؛ و نیز نیاز جامعه جهانی به معارف عمیق اهل بیت(ع) از سوی دیگر، حوزه های علمیه را مصمم ساخته با روحیه جهادگونه و با برنامه ریزی پژوهشی هوشمندانه، خود را نه تنها با کاروان رو به رشد دانش همگام و همراه ساخته، بلکه به حکم استباق و تنافس الهی، پیشگام در تولید علم و نظریه پردازی باشد.

در همین راستا، «اهتمام به برنامه ریزی پژوهشی»، «گسترش سواد پژوهشی طلاب عزیز در تمامی سطوح»، «ایجاد نظام آموزش پژوهش محور»، «شناسایی نخبگان»، «تربیت استعدادهای برتر حوزه»، «گسترش همکاری های علمی و فرهنگی با سایر مراکز تصمیم گیر در جامعه و جهان»، «ایجاد روحیه جهادی - انقلابی در طلاب»، «پای بندی به سنت های اصیل و دیرپایه حوزوی و ارزش های اسلامی در تمامی برنامه ها»، «ایجاد روحیه پرسشگری و آزاداندیشی» و «ایجاد زمینه رقابت سالم طلاب در عرصه های علمی» از ضرورت های است که باید وجه همت برنامه ریزان، مدیران، کارشناسان و مجریان محترم قرار گیرد. امید است با استعانت از خداوند متعال و راهنمایی هوشمند مقام معظم رهبری «مد ظله» و مراجع عظام تقلید«مد ظلهم»، زمینه حضور فعال و اثر گذار حوزه ها در عرصه جهانی بیش از پیش مهیا شده و شاهد شکوفایی و بالندگی حوزه های علمیه در عرصه تحقیق و پژوهش باشیم.

در پایان، هفته پژوهش را به همه پژوهشگران و کسانی که سنگر های جهل و نادانی را با قلم خویش در هم شکسته و با نثار جهان پاک خویش بنای بلند و استوار دانش و پژوهش را استحکام بخشیدند، تبریک و تهنیت عرض کرده و از خداوند منان بهروزی و بهکامی همگان را مسالت دارم. 

وَآخِرُ دَعْوَاناْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha