جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ نتوانسته ایم مرجعیت حوزه در تولید اسلامی سازی را به مراکز غیر حوزوی و دانشگاهی گسترش دهیم و در برنامه ای بعد به دنبال تحقق این هدف مهم خواهیم بود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین میر معزی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه مشترک شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی با مدیران حوزه های علمیه استانی و معاونین و مدیران ستادی که در مرکز مدیریت حوزه در قم برگزار شد، با اشاره به  ابلاغ  طرح  نظام  جامع  پژوهش ها  گفت: این  طرح دارای رویکردها و برنامه های متنوعی است و برای اجرای آنها نیاز به همکاری هستیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: هدف طرح نظام جامع، فرهنگ سازی، تولید علوم اسلامی، مطالعات حوزوی و سایر علوم است.

وی افزود: چشم اندازی که برای نظام پژوهشی در طی 20 سال در نظر گرفته شده به این صورت  نظامی پویا، هم افزا، هم گرا، اثر بخش، راهبردی، و پیشگام در اسلامی سازی علوم انسانی است.

وی عنوان کرد: جای تأسف است که نتوانسته ایم  مرجعیت حوزه در تولید اسلامی سازی را به مراکز غیر حوزوی و دانشگاهی گسترش دهیم و در برنامه ای  بعد به دنبال تحقق این هدف مهم خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت:  پاسخ گویی نیازهای جامعه و نظام، توانمند سازی، برخورداری از ساختارهای پژوهشی، نهادینه سازی مرجعیت علمی و ارتقاء مرجعیت علمی به غیر مراکز حوزوی، نهادینه سازی فرهنگ تولید علم  و دانش مبتنی بر ارزشها، توسعه علوم اسلامی و تاسیس اسلامی سازی علوم انسانی، ترسیم نظامات اجتماعی، تعامل با نظامات ملی و فرا ملی، تعامل با مراکز علمی، رشد و منابع و زیر ساخت های تحول دربحث پژوهش از جمله اهداف کلان نظام جامع پژوهشی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: لازم است مدیران این نظامات را به تفصیل مطالعه کنند و بیشترآن را بررسی کنند.

وی افزود: طرح های در عنواین مختلف در حال  تدوین است که برخی در مقدمه اجرا  و برخی در حال تدوین و برخی در مرحله  تصویب است؛ طرح اول ارتقای مرجعیت علمی در کشور در همه سطوح وا عمال نظر حوزه در جریانات علمی کشور، طرح دوم همایش کتاب دین با مرجعیت حوزه، طرح دیگر در ارتباط  با  پژوهشگران  و مراکز پژوهشی حوزوی است. امید است با اجرای این طرح ها شاهد تحول پژوهشی در مدارس عملیه و حوزه ها باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی افزود: مشکل فعلی حوزه  در بحث  آموزش است و همین مسئله پژوهش و اخلاق  را هم  تحت  تأثیر قرار داده است؛ متأسفانه مشکل  نظام آموزشی حافظه محور را تاسیس کرده ایم، این نظام، تمام وقت طلبه را گرفته و حتی  فوق برنامه هایی مانند تهذیب و پژوهش را بر آن اضافه کرده ایم و همین مسئله باعث آمیختگی ذهنی برای طلبه شده است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه عنوان کرد:  این نظام  حافظه محور باعث شده  تهذیب و پژوهش که دوبال اصلی حوزه است، توجه کمتری بر آن شود.  اگر این  دو بال  نادیده  گرفته شود، آموزش اثری نخواهد داشت؛ به همین دلیل به دنبال تحول در نظام آموزشی از حافظه محور به پژوهش محور هستیم.

وی افزود: در سنت های گذشته استادی که در کلاس حاضر می شد اهدافی مانند انتقال مفاهیم، تهذیب طلبه و ایجاد انگیزه پژوهشگری بود با این هدف وارد آموزش و درس می شد و با همین تغییر نوع کیفیت تدریس هم افزایش پیدا می کرد و معاونت پژوهش هم به دنبال تحول در همین رابطه است و اساسا نوع نظام آموزشی فعلی خلل جدی درنظام پژوهش وتهذیب ایجاد کرده و باید این مسئله برای ثمر دهی علمی حوزه تغییر کند.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی اظهار داشت: به دنبال اجرای طرح رتبه بندی در نظام آموزشی  جدید اساتید و پژوهشگری در حوزه هستیم و قطعا با اجرایی شدن این طرح شاهد تحول بزرگ در حوزه خواهیم بود و حوزه دراین عرصه مستقل می شود.

40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha