جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اختتامیه  اولین اجلاس مشترک مدیران استانی نهادهای عالی حوزوی

حوزه/ نخستین اجلاس مشترک مدیران استانی نهادهای عالی حوزوی عصر امروز با ارائه گزارش کمیسیون‌ها در قم به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»  مراسم اختتامیه نخستین اجلاس مشترک مدیران استانی نهادهای عالی حوزوی  عصر  امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علیه خواهران در قم برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام‌والمسلمین روستا آزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: کمیسیون چهارم در بخش موانع پیش روی نهادهای عالی حوزوی، مواردی مانند قوانین ناهماهنگ بالادستی را ازجمله مهم‌ترین موانع هماهنگی در بین نهادهای حوزوی استخراج کرده که باید با پیگیری‌های مدام  حل شود.

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده ولی‌فقیه در استان‌ها برای افزایش هم‌افزایی و بیشتر شدن ارتباطات نهادهای حوزوی شایسته بوده که در جلسات شورای هماهنگی حوزه‌های علمیه شرکت کنند تا خروجی‌های حوزه نقش عملکردی خود را به دست آورد، همچنین عدم تعامل با سازمان‌های دولتی نیز ازجمله مهم‌ترین موانع حوزه‌های علمیه در حال حاضر است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین روستا آزاد  بابیان برخی پیشنهاد‌های ارائه‌شده برای بهبود تعاملات نهادهای حوزوی عنوان کرد: تشکیل خودکارسازی مشترک نهادهای عالی حوزوی و تدوین سیاست‌های مشترک و مدون برای پذیرش خواهران و برادران طلبه در استان‌های مختلف کشور ازجمله مهم‌ترین محورهایی بوده که نهادهای عالی حوزوی می‌تواند آن‌ها را دنبال کند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید در سیاست‌گذاری‌های نهادهای حوزوی  همکاری‌ها بر پایه مسئله محوری به وجود آید و قوانین ، اسناد بالادستی و چشم‌اندازها هم  با توجه به مقررات و قوانین موجود تدوین شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ساجدی نیز در این همایش تصریح کرد: ارائه پیشنهاد‌های کاربردی برای حل مشکلات کنونی حوزه‌های علمیه ازجمله مهم‌ترین محورهای بود که در کمیسیون مربوطه موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به برخی محورهای مهم مطرح‌شده در کمیسیون مربوطه عنوان کرد: اعتباربخشی به شوراهای استانی نخستین محوری بوده که در این کمیسیون  برای تثبیت جایگاه شوراهای استانی موردبحث و بررسی قرارگرفته شد همچنین ارتباط با شورای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران، ارتباط مستمر  با نماینده ولی‌فقیه در استان‌های مختلف کشور  و ارتباط با نهادهایی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از دیگر موارد موردبحث بوده است.

وی ادامه داد: باید در هماهنگی تعریفی درستی نیز از اختیارات و شیوه‌های هماهنگی بین نهادهای عالی حوزوی به وجود آید همچنین باید سازوکارهای همکاری و تأمین حمایت‌های مالی در نهادهای حوزوی استانی صورت گیرد همچنین تا گزارش‌ها و نکات ضعف و قوت  حوزه‌های استانی به‌درستی  موردتوجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجایی نیا  نیز در بخشی از این همایش اضافه کرد: تدوین وظایف شوراهای استانی ،عضویت نهادهای همسوی حوزوی در شوراهای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی، بررسی شورای هماهنگی حوزه‌های استان قم در ارتقای سطح شورای عالی، توجه به افزایش سطح راهبردی حوزه‌های علمیه،  هماهنگی بین دادگاه ویژه روحانیت با نهادهای عالی حوزوی و برگزاری سفرها و مراسم‌های استانی مشترک از محورهای مهم بحث در کمیسیون مربوطه بوده است.

وی با بیان برخی دیگر از محورهای مطرح‌شده در این کمیسیون اضافه کرد: همکاری در پذیرش طلاب برادر و خواهر در سطح حوزه‌های استانی، برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌های مشترک، ارتباط بیشتر در برگزاری همایش‌های علمی مشترک، تقویت ستاد بحران در برابر حوادث غیرمترقبه، تربیت موانع صیانت در حوزه طلاب آزاد و دانش‌آموختگان حوزوی،  استفاده از ظرفیت‌های بسیار بالای حوزه‌های استانی، برگزاری درس اخلاق مشترک با استفاده از اساتید اعزامی، بیمه اساتید، کارمندان و خواهران طلبه، ارتباط بیشتر با مجلس شورای اسلامی و  معرفی نماینده مشترک به مجلس برای پیگیری مطالبات حوزوی از محورهای دیگر در این کمیسیون بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجایی  در بخش ارائه پیشنهاد‌های نیز ابراز کرد: استفاده از ظرفیت‌های مکانی به‌صورت رایگان، تأسیس مراکز مشاوره مشترک، نظارت و تقویت گروه‌های جهادی، سازمان‌دهی امر تبلیغ در استان‌ها، تجهیز مدارس توسط مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، ساماندهی طلاب غیررسمی، اجرای طرح سنجش سلامت، شمول خدمات فرهنگی مرکز خدمات به خانواده‌های طلاب و ایجاد اتوماسیون مشترک از مباحثی بوده که برای تعامل بیشتر نهادهای حوزوی می‌شود عملیاتی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha