جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین میر معزی از راه اندازی دبیر خانه فقه معاصر و شورای فقهی معاصر و شورای علوم وتحقیقاتی اسلامی خبر داد و گفت: موسوعه های تخصصی که ابزار مهم برای تولید علوم تحقیقاتی اسلامی است، راه اندازی شده و امید است با این فعالیت ها شاهد رشد امر پژوهش باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میر معزی پیش از ظهر امروز در ششمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استان ها که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، بابیان این که تفقه در دین با فهم عمیق و پژوهش به دست می آید، گفت: باید تلاش کرد با پژوهش قوی، فقیه قوی در دین شد و این مسئله نشان از اهمیت بحث پژوهش می دهد و رشد این مسئله هم نیازمند اجرای برنامه و صبر در برابر مشکلات و ارائه نقدهای منصفانه است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه موانع و مشکلات در بحث پژوهش و رشد آن، زیاد وجود دارد، اظهار داشت: نباید با وجود موانع، از فعالیت ها دست برداشت، بلکه باید کار قوی تر و فعالیت جهادی انجام داد.

وی عنوان کرد: مسئولین معاونت پژوهش به مدارس عملیه شهرستانها سفر کردند و از نزدیک در جریان همه موانع پژوهش قرار گرفتند و این طور نیست که از مشکلات موجود غافل باشند. به هر حال وجود موانع نباید از تکالیفی که به عهده معاونین گذاشته شده،شانه خالی کنند، بلکه بعضی از فعالیت جز با کار جهادی پیش نخواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی اظهارداشت: هدف از برگزاری این اجلاسیه، استفاده از نقطه نظرات، هم فکری و هم افزایی برای رفع موانع موجود در بحث پژوهش برای رشد امر پژوهش در مدارس علمیه شهرستانها است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه برای رشد امر پژوهش نیازمند به زیرساخت هستیم، گفت: در این رابطه کارهایی انجام شده و یکی از این برنامه های وسیع، بحث ارتقای اساتید مدارس علمیه در موضوع پژوهش است.

وی عنوان کرد: اگر قصد داریم در بحث پژوهش موفق شویم، باید موضوع ارتقای اساتید را وارد بحث آموزش و پژوهش با محوریت و ارتقای علمی استاد کنیم. این کار مدتی شروع شده است. ماده واحده ای مصوب و ابلاغ شد و اساتید برای جذب، باید دوره هایی را شرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی اظهارداشت: این طرح برای 5 هزار استاد در طی 5 سال اجرا خواهد شد.کار بزرگی است و اجرا هم خواهدشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: طرح دیگر اجرای و راه اندازی زیر ساخت کارنامه پژوهشی برای طلاب مدارس علمیه و نظام رتبه بندی پژوهش است. این مسئله مهم در دست اجرا است و به زودی اجرا می شود.

وی عنوان کرد: به زودی شاهد اجرای سامانه نظام رتبه بندی خواهیم بود . این سامانه طراحی شده و  اجرا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی اظهارداشت:موضوع دیگر طرح شناخت از نخبگان، توسعه مهارت کاربردی پژوهش به اساتید و طلاب، توسعه کانون علمی و برنامه توسعه پژوهش از سطح 1 به سطح 2 و3 و 4 است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: در حال حاضر به دنبال آموزش اساتید، مدیران و طلاب در موضوع پژوهش هستیم و امسال شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

وی عنوان کرد: طرح دیگر برگزاری جشنواره و توسعه این بخش، راه اندازی انجمن های علمی در مدارس علمیه شهرستانها، راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی، توسعه و راه اندازی مراکز پژوهشی و راه اندازی شورای پژوهشی است.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی اظهارداشت: دو کار مفید در بحث ارتقای پژوهش صورت گرفته است. اولین کار راه اندازی دبیرخانه فقه معاصر و شورای فقهی معاصر  و کار دوم راه اندازی شورای علوم و تحقیقاتی اسلامی است. این کاردوم نیازمند به تصویب از سوی شورای عالی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: الان موسوعه های تخصصی  که ابزار مهم برای تولید علوم تحقیقاتی اسلامی است، راه اندازی شده و امید است با این فعالیت ها، شاهد رشد امر پژوهش باشیم.

وی عنوان کرد: مسئله ای که باید در شهرستانها به آن توجه داشت جذب خیرین و موقوفات برای اداره مدارس علمیه است. از این مسئله مهم نباید غافل شد.

40/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha