جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رفیع الدین اسماعیلی

حوزه/ کارگاه رسانه و جنگ نرم که با موضوع "نظریه ها و تکنیک های اقناع درجنگ نرم" به همت انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر رفیع الدین اسماعیلی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در ادامه سلسله جلسات کارگاه رسانه و جنگ نرم که با موضوع "نظریه ها و تکنیک های اقناع درجنگ نرم" در نگارستان اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، با اشاره به این که نظریات و الگوهای مختلف در عرصه علوم ارتباطات و روان شناسی اجتماعی باید به طور دقیق در مقوله جنگ نرم و رسانه مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: یکی از تکنیک های مهم ناظر به الگوی یادگیری است که مباحث مختلفی در این باره مطرح می شود و بحث بر سر این است که چگونه می توان انگیزه های لازم را در مخاطب برانگیخت که در نهایت منجر به اقناع او شود.

وی افزود: در این راستا یک سری انگیزه های درونی و بیرونی، ماموریت تشویقی و تقویتی را برعهده دارند.

مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام حسین(ع) همچنین با اشاره به تکنیک تکرار در بحث اقناع سازی گفت: براي زنده نگه داشتن اثر يك پيام با تكرار زمان بندي شده، تلاش می شود تا اين موضوع تا زماني كه مورد نياز است، زنده بماند؛ در اين روش با تكرار پيام، سعي در القاي مقصودي معين و جا انداختن پيامي در ذهن مخاطب می شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از تکنیک های مهم در این راستا استفاده از تکنیک مبالغه است که در این روش با اغراق كردن و بزرگ نمايي يك موضوع، سعي در اثبات يك مساله به مخاطب می شود.

مسئول انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین بیان داشت: در تبیین دقیق تکنیک ها و هدف اقناع در جنگ نرم باید به سه مولفه اصلی یعنی مولفه شناختی ، مولفه عاطفی و نیز مولفه رفتاری توجه جدی داشت که این ها هم در فضای واقعی صورت می گیرد و هم در فضای مجازی.

وی با بیان این که ما باید تکنیک های دشمن را در عرصه جنگ نرم و به خصوص بحث اقناع سازی به درستی بشناسیم، گفت: در عرصه های گوناگون همچون هنر سینما و نیز رسانه های جمعی هدف از تکنیک های اقناع این است که در نهایت اثرگذاری لازم در مخاطب ایجاد شود و به آن هدفی که می خواهند دست یابند.

اسماعیلی با اشاره به این که یکی از تکنیک های موثر، استفاده از نشانه های زبانی است ، افزود: این که از نظر زبان شناسی ما چگونه می توانیم مفاهیم را کنار هم قرار داده و حتی جابجا کرده و مفهوم سازی جدیدی کنیم و یا حتی معانی را عوض کنیم ، همه این ها با هدف تاثیرگذاری بر مخاطب در مقوله نشانه شناسی بحث می شود.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از تکنیک ها برجسته سازی و نیز گواهی دادن و تایید کردن است که در اینجا از ظرفیت افراد خاص و نخبه در جامعه که مرجعیت دارند، برای رسیدن به هدف استفاده می شود.

مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام حسین(ع) همچنین گفت: یکی دیگر از تاکتیک ها ، توسل به ترس و ایجاد ارعاب است که در اين تاكتيك از حربه تهديد و ايجاد رعب و وحشت به منظور تضعيف روحيه و سست كردن اراده ها استفاده مي شود.

وی اضافه کرد: متخصصان و کارشناسان جنگ نرم، ضمن تهديد و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف به آنان چنين القاء مي كنند كه خطرات و صدمه هاي احتمالي و حتي فراواني بر سر راه آنان ممكن كرده و از اين طريق، آينده اي مبهم و توام با مشكلات براي افراد در انتظار است.

گفتنی است: این کارگاه به همت انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری مرکز علم و فناوری رسانه و جنگ نرم دانشکده و پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha