دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ چهارمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه علمیه قم

حوزه/ با توجه به اینکه علم بر اثر ممارست و تکرار و اشراف بر جوانب مسئله حاصل می‌شود در نتیجه ترویج فرهنگ گزیده خوانی و تلخیص گرایی سم مهلکی است ولی احیا و ترویج سنت حسنه تقریر نویسی برای تقویت قلم بسیار مناسب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین غفاری فر در چهارمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی در مدرس علمیه دارالشفای قم گزارش کمیته بهسازی فرایندهای آموزشی و نقش آن در نظام تحصیلی حوزه و رشته‌های تخصصی ارائه کرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به دروس بنیادی بیان کرد: با توجه به اینکه رسالت حوزه تفسیر، تبیین و دفاع منطقی از دین است و از سوی دیگر هویت بنیادی دین در فقه اکبر و اصغر آن است و با توجه به محدودیت‌های تاریخی شیعه به ویژه حوزه‌ها، عمده‌ترین تلاش‌های اجتهادی در تاریخ حوزه به‌خصوص در قرون اخیر به فقه و اصول محدود شده است و دیگر دروس از متن اجتهادی کمتری برخوردار است در نتیجه برای رسیدن به محتوای اجتهادی در عرصه‌های موضوعات فقه اکبر لازم است ضمن توجه به همه دروس پایه به فقه و اصول، هم قبل از ورود به مراکز تخصصی جدی گرفته شود و هم نباید بعد از ورود به مراکز از آن غفلت شود.

مدیر گروه تبلیغ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تصریح کرد: ضرورت دارد که به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در همه گرایش‌ها و رشته‌ها توجه ویژه شود.

وی دوری گزینی از تلخیص گرایی دروس تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه علم بر اثر ممارست و تکرار و اشراف بر جوانب مسئله حاصل می‌شود در نتیجه ترویج فرهنگ گزیده خوانی و تلخیص گرایی سم مهلکی است ولی احیا و ترویج سنت حسنه تقریر نویسی برای تقویت قلم بسیار مناسب است.

حجت الاسلام و المسلمین غفاری فر عنوان کرد: ترویج فرهنگ استاد پروری از طریق برنامه ترویج فرهنگ استادیار و برگشت سیستم همسان‌سازی هدایت مدیریت آموزش‌وپرورش در مراکز و مدارس از دیگر پیشنهادهای ارائه شده در این کارگروه است.

وی گفت: یکی از نکات مفید در سبک قدمای حوزه ایفای چهار نقش هدایت، مدیریت، آموزش و پرورش توسط مدیر حوزه است یعنی یک مدیر هم معلم اخلاق عملی در وسط تعاملات مدرسه بود و هم یک مدرس خوب و هم یک مراقب خوب، اما امروز این نقش‌ها از هم تفکیک شده‌اند.

مدیر گروه تبلیغ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به توزیع نظام‌مند تکالیف بین استاد و شاگرد در چهار سطح آموزشی حوزه تأکید کرد و افزود: در سطح یک و دو عمده تکلیف القا و تفهیم و تفهم درس به عهده استاد است اما در سطح سه وظیفه بین استاد و شاگرد تقسیم می‌شود.

وی گفت: در سطح چهار و خارج عمده مسئولیت کسب دانش به عهده شاگرد است ولی در رشته‌های تخصصی به‌صورت عمده آموزش محور استاد محور است.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha