پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حماسه ۹  دی

حوزه/ پس از فتنه ۸۸ عده ای با مطرح کردن مباحث انحرافی در قالب حفظ وحدت و آشتی ملی، در صدد رفع حصر و پاک کردن سابقه سیاه سران فتنه برآمده اند، این افراد باید بدانند که سران فتنه اگر ذره ای با این حرکت‌ها مخالف بودند، ابراز پشیمانی و برائت می‌کردند، اما از هیچ یک از اقدامات اعلان برائت نکردند ...

خبرگزاری «حوزه»- اصفهان/ حماسه ماندگار يوم‌الله نهم دي‌ماه بي‌نظيرترين حركت خودجوش مردمي تاريخ انقلاب اسلامي در حفاظت و صيانت از نظام مقدس اسلامي بود كه برگ زرّين ديگري از بصيرت، هوشياري، دشمن‌شناسي و غيرت ديني و انقلابي را در صحيفه افتخارات تاريخ مبارزات مردم فهيم و زمان‌شناس ايران اسلامي رقم زد.

حماسه بي‌بديل يوم‌الله نهم دي‌ماه سال 1388 نماد عيني تجلّي دست قدرت الهي، حركت عظيم و توفنده‌اي با انگيزه كاملاً خدايي و روز نمايش حضور پرشور و عاشورايي امّت ولايتمدار در عرصه مجاهدت فداكارانه، روز "نَه "گفتن ملّت هميشه حاضر در صحنه ايران به سران نگون‌بخت داخلي فتنه و اربابانشان اعم از نظام سلطه و استكبار و آري مجدّد گفتن به نظام ديني بود كه حفظ و زنده نگه‌داشتن آن با هدف تداوم روحيه انقلابي و فتنه‌ستيزي وظيفه‌ي ديني و انقلابي همگان است.

همزمان با فرارسیدن سالروز حماسه ۹ دی، خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به سراغ علما و روحانیون اصفهان رفته به واکاوی ابعاد پیداو پنهان فتنه ۸۸ و دستاوردهای ملی و بین المللی حماسه ۹ دی پرداخته که آن را در ادامه می خوانید.

*نماینده ولی فقیه در اصفهان: فتنه گران حق و حقانیت را سپر بلای اهداف شوم خود قرار می‌دهند

آیت  الله سید یوسف طباطبایی نژاد، مدیر حوزه علمیه اصفهان و نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در رابطه با حماسه 9 دی اشاره‌ای به خطبه 50 نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین (ع) کرد و افزود: ریشه فتنه‌ها هواپرستی و دنبال هوای نفس رفتن است که فتنه گران به منظور تحقق اهداف خود، احکامی هم برای خود ابداع و به نوعی بدعت می‌گذارند.

وی اذعان کرد: در فتنه 88 یکی از مواردی که رخ داد، همراهی عده‌ای خواسته و یا ناخواسته و جاهلانه با فتنه گران بود که به تعبیر خطبه نهج‌البلاغه، اگر باطلی با حق در نیامیزد و حق هم با باطل پنهان نشود، راه حق برای حق جویان آشکار و باطل رسوا می‌شود.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در زمان فتنه بخشی از باطل و بخشی از حق در هم آمیخته و شیطان مسلط می‌شود، گفت: در این زمان به فرموده امام علی (ع) همه جز با بصیرت‌ها فریب می‌خورند.

وی تصریح کرد: این یک قانون کلی است که در فتنه، فتنه گران حق و حقانیت را سپر بلای اهداف شوم خود قرار می‌دهند و رمز حفظ شدن در این فضای غبارآلود فتنه بصیرت است.

عضو خبرگان رهبری با اذعان به اینکه دموکراسی، حقوق بشر، حقوق حیوانات، مبارزه با تروریسم و .. همگی مفاهیم زیبا، قشنگ و خوبی است، تصریح کرد: سران باطل دنیا و استکبار با دست‌آویز قرار دادن چنین موارد و مفاهیم زیبا و حق و سپر بلای خود قرار دادن آن‌ها، درصدد رسیدن به اهداف شوم خود در جهان است.

وی با تأکید بر اینکه در همین خطبه از نهج‌البلاغه، روش و منش فتنه گران برای تحقق خواسته‌هایشان را بدعت‌گذاری اعلام می‌کنند، گفت: در دوران فتنه حق رأی‌دهنده‌ این بود که رأیش در صندوق‌های رأی موجود باشد که بود، ولی فتنه گران با رمز تقلب که قصد تضعیف و سقوط نظام اسلامی را دنبال می‌کردند، حق رأی‌دهنده‌ها را پیروزی نامزدشان اعلام کردند که این خود بدعتی است.

آیت‌الله طباطبایی نژاد عنوان کرد: یکی از سختی‌ها در زمان فتنه، غبارآلود بودن فضا و درهم‌آمیخته شدن حق و باطل است که به فرموده امام علی(ع) تنها کسی در این فضا نجات می‌یابند که بصیرت داشته باشند

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان: حماسه 9دی چشم فتنه را کور کرد

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی، جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان نیز به پیام های ۹ دی اشاره کرد و گفت: پیام 9 دی به دوستان این است که بر سر ارزش ها بایستیم و به عهد و پیمانی که با شهدا و امام خود بسته ایم، پایدار باشیم و با وحدت کلمه از ارزش ها و مقدسات خود محافظت کنیم .

وی بیان کرد: هشدارهای این حماسه بزرگ برای دشمنان بسیار بزرگ و خطیر است، چرا که دشمنان بایستی بدانند که برای تحلیل مسائل ایران باید انقلاب و مردم ایران را دوباره بازشناسی کنند و بدانند هر وقت چشم طمع به کشور، نظام و ارکان ما دوختند مشت محکمی خواهند خورد .

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان بات تاکید بر این که حماسه 9 دی سال 88 انقلاب را بیمه کرد، افزود: حقیقا 9 دی ماه سال 1388 سر فصلی جدید در تاریخ سیاسی ایران نام گذاری شده است و  با نام حماسه از آن یاد می شود، حماسه ای که چشم فتنه را کور کرده و مایه امیدواری دوستان و یاس دشمنان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی اظهار کرد: محصول این حوادث و اتفاقات در واقع بصیرت افزایی مردم و ثبات قدم بیشتر و استحکام یابی در ابعاد مختلف بوده است و به لطف خداوند سال 88 دستاوردهایی برای ما داشته است که در طول تاریخ نمونه مشابهی مانند آن نداشته ایم .

وی بیان کرد: در فتنه 88 که یک جنگ احزابی بود،  بهائیان، جبهه ملی و سلطنت طلب ها و همه کسانی که نسبت به انقلاب و ارزش های انقلاب زاویه داشتند، در داخل و خارج از کشور، استکبار جهانی، اتحادیه اروپا و برخی سران مرتجع کشورهای عربی همه و همه دست در دست هم داده بودند تا کار انقلاب را یکسره کنند، اما به خواست خداوند سبحان شکست سنگینی را متحمل شدند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان عنوان  کرد: کسانی که منافع ملی را نادیده بگیرند، وحدت ملی را مخدوش سازند، بذر یاس و ناامیدی را در بین مردم پراکنده سازند، گره هایی که می توانند با تدبیر و خود اتکایی و ایستادن روی پای خود باز کنند ، انجام نداده و با تکیه بر بیرون از کشور و نادیده گرفتن جوانان ایرانی کشور را اداره کنند بایستی پاسخ گوی نتایج و عواقب آن باشند.

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اصفهان: همه فتنه های تاریخ در فتنه ۸۸ جمع شده بود

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالحیان هم با بیان اینکه فتنه یکی از کلمات رایج در آیات قرآن و نهج البلاغه است، گفت: در هر دوره ای افراد بی صفتی وجود دارند که به فتنه گری علیه حق و حقیقت می‌پردازند.

وی با اشاره به این که گردانندگان فتنه همواره دارای تفکر خاصی بوده اند براین اساس است که گفته اند هر روز عاشورا و هر زمین کربلا است، افزود: فتنه به رنگ ها و شکل های مختلفی در قالب افکار مختلف بروز می کند که راه های مقابله با آن در هر زمان متفاوت است، چنانچه گاهی شمشیر امام علی(ع) جلوی فتنه را می‌گیرد و گاهی صلح امام حسن (ع) آن را مانع می‌شود.

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اصفهان با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند به فتنه پرداخته نشود، خود فتنه گر هستند، چرا که همه فتنه های تاریخ در فتنه ۸۸ جمع شده بود، افزود: روحانیت از ابتدای انقلاب با روشنگری مردم را آگاه می کرده و امروز نیز به دلیل مستقل بودن و عدم وابستگی به جناح ها و جریانات می تواند روشنگری کند و وقایع را بر مردم تبیین کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان: مردمی بودن، حماسه ۹ دی را ماندگار کرد،*

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی ابطحی هم با بیان این که دشمنی با انقلاب اسلامی ریشه در قبل از پیروزی انقلاب دارد، اظهار کرد:  عده ای با کل نهضت و حرکت های انقلابی مخالف بودند، اما انقلاب با هدایت های حضرت امام(ره) حرکت پرشتاب خود را طی کرد و به پیروزی رسید.

وی در ادامه بیان کرد: عده ای به خاطر توقعاتی که از انقلاب داشتند، نتوانستند خود را با انقلاب تطبیق دهند، لکن تا زمانی که حضرت امام(ره) زنده بود جرات اظهارنظر نداشتند، اما با درگذشت امام راحل مخالفت های خود را با نظام ابراز کردند

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه فتنه گران جای هیچ گذشتی از سوی مردم را باقی نگذاشتند، خاطرنشان کرد: این افراد اگر ذره ای با این حرکت‌ها مخالف بودند، ابراز پشیمانی و برائت می‌کردند، اما از هیچ یک از اقدامات اعلان برائت نکردند چراکه اربابان آنها چنین اجازه ای را نداند و در عوض اقدامات آشوبگران را تحسین کردند.

وی با اشاره به خودجوش بودن راهپیمایی ۹ دی، مطرح کرد: چنین حرکتی از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه نداشته که مردم بدون هیچ دعوت قبلی به خیابان ها بریزند و حمایت خود را از اصول نظام و اعتقادات حقه اسلام بیان کنند. براین اساس چنین حماسه ای ارزشمند است و باید در تاریخ ثبت شود تا به فراموشی سپرده نشود و آیندگان از این حرکت عبرت بگیرند و بفهمند که مردم هرچند در تحریم و فشار قرار گرفته اند از نظام و انقلاب دست نکشیده اند، چنانچه هشت سال جنگ را تحمل کردند و پای انقلاب ایستادند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف به پشتوانه حمایت و روشنگری علما بوده است، افزود: امروز مراجع، علما و بزرگان دینی ما از انقلاب، اسلام و خون پاک شهدا دفاع می‌کنند و مردم با نگاه به این الگوها وظیفه خود را تشخیص می‌دهند و در راستای این انجام وظیفه اقدام می کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان: آشتی ملی حربه ای برای پاک سازی سابقه سیاه سران فتنه

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس با اشاره به اینکه با رهنمودهای حضرت امام در ابتدای انقلاب و همچنین پس از ایشان، با تدابیر حکیمانه رهبری فتنه های یکی پس از دیگری خنثی شد، اذعان کرد: کشور ما همان طور که در ۸ سال جنگ تحمیلی در مقابل تمام ابرقدرت ها ایستاد در تمامی فتنه های گذشته ایستادگی کرد.

وی با اشاره به اقدامات از قبل طراحی شده سران فتنه، ابراز کرد: یکی از کاندیداها و از سران فتنه چند ساعت مانده به پایان انتخابات در مصاحبه ای خود را پیروز انتخابات خواند و چند تن از مسئولین نیز به او تبریک گفتند که همه این‌ها بیانگر آغاز توطئه ۸۸ بود و بلافاصله پس از اعلام نتایج، حرکات مذبوحانه‌ای را آغاز کردند که رهبر معظم انقلاب از تمام راه های ممکن تلاش کردند تا این افراد از ریل انقلاب خارج نشوند و گرفتار دست دشمنان شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به اقدامات پس از انتخابات سران فتنه، عنوان کرد: این افراد با برنامه و دستورالعملی که از خارج کشور دریافت می کردند بیانیه های متوالی صادر کرده و مردم را به آشوب های خیابانی دعوت می‌کردند تا جایی که به مقدسات توهین کردند و آنجا بود که خون آحاد مردم جامعه به جوش آمد و طومار فتنه را در هم پیچید.

وی، پیرامون نقش مردم اصفهان در حماسه عظیم ۹ دی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مردم اصفهان در همه صحنه های انقلاب پیشرو بوده اند در خلق این حماسه نیز یک روز جلوتر از کل کشور یعنی ۸ دیماه سال ۸۸ حماسه ای دیدنی خلق کردند و این حضور یک روز بعد به عنوان الگویی در سراسر کشور قرار گرفت.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس با بیان اینکه پس از فتنه ۸۸ عده ای با مطرح کردن مباحث انحرافی در قالب حفظ وحدت و آشتی ملی، در صدد رفع حصر و پاک کردن سابقه سیاه سران فتنه برآمده اند، تاکید کرد: فتنه ۸۸ یک حرکت عادی نبود، بلکه سران فتنه تیشه به ریشه انقلاب زدند، جمهوری ایرانی را به عنوان نسخه جایگزین جمهوری اسلامی مطرح کردند.

عضو جامعه روحانیت مبارز: فتنه گران در پیشگاه ملت ایران محکوم هستند

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی رهبر نیز با بیان این که تمام عرصه ها و جبهه های جامعه اسلامی نشان از عشق مردم به این خاک و مرز و بوم است، لذا باید به آنان آفرین گفت، اظهار کرد: فتنه گران با آگاهی کامل مرتکب خطا شدند و مسببین این موضوع بایستی بدانند که اشتباهات آنان بخشودنی نیست و در پیشگاه ملت ایران محکوم هستند و لکه ی ننگ آنها هیچ گاه پاک نخواهد شد.

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر این که سران فتنه چنان ضربه ای به نظام زدند که به هیچ عنوان جبران شدنی نیست، ابراز داشت: سود جویانی که در این میان زمزمه آشتی ملی  را سر داده اند باید بدانند که این گفته آنان غلطی بیش نیست و ملت ها با هم مشکلی نداشته و نخواهند داشت..

عضو جامعه روحانیت مبارز، خلق حماسه نهم دی را نشان دهند دشمن شناسی و بصیرت بالای ملت ایران دانست و تصریح کرد: باید نقش مردم در حماسه ها پر رنگ نشان داده شود و قدر مردم و حرکات آنان را در جریانات ملی بدانیم و مدیران و بزرگان کشور برای یاری آنان همت گمارند.

امام جمعه نجف آباد: زمان شناسی و خطرشناسی شاخصه امت ایران است

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی حسناتی، امام جمعه نجف آباد نیز گفت: در حماسه ۹دی ایمان مردم انقلاب اسلامی را حفظ کرد، چرا که مردم اصل نظام و انقلاب را در خطر دیدند و علاقه و هوشیاری آنان و حضور فعال همراه با ذوق و سلیقه آنان ، به دفاع از دین منجر شد..

وی افزود: اگر بخواهیم به عظمت حماسه ٩ دی  پی ببریم، باید حوادث قبل از آن یعنی فتنه ۸۸ را تحلیل کنیم، چرا که که فتنه گران کشور و نظام اسلامی را به لب پرتگاه بردند و این حضور مردم بود که از سرنگونی انقلاب جلوگیری کرد

امام جمعه نجف آباد تصریح کرد: زمان حضور و خطر شناسی مردم بسیار مهم و ضروری است که به لطف خداوند این دو مهم از ویژگی های برجسته مردم نظام جمهوری اسلامی است.

استاد حوزه  مهم ترین عامل پیشرفت جامعه اسلامی را همدلی دانست و تصریح کرد: اگر می خواهیم به بالاترین درجه های موفقیت برسیم باید هم دلی را زیر بنای تمام امور قرار دهیم و در کوچکترین کارها غفلت نکنیم چرا که فتنه های بسیاری پیش رو داریم.

گزارش از «سید امیر حسین ابطحی»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha