پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی

حوزه/ عضو هیئت علمی المصطفی مسئله خانواده را مهم‌ترین مسئله عصر کنونی دانست و یادآور شد: غرب به عنوان هدف استعماری، خانواده را مهم‌ترین بستر و مؤلفه تأثیرگذار برای تسلط بر جوامع انسانی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در اختتامیه جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی که در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی در قم برگزار شد،‌ اظهارداشت: قرآن کریم به سبک زندگی قرآنی ورود عمیق داشته، در ریز و جزئیات عرصه زندگی ورود نموده، این مهم، نشان‌دهنده اهتمام آیات الهی به این حوزه معرفتی است.

عضو هیئت علمی المصطفی مسئله خانواده را مهم‌ترین مسئله عصر کنونی دانست و یادآور شد: غرب به عنوان هدف استعماری، خانواده را مهم‌ترین بستر و مؤلفه تأثیرگذار برای تسلط بر جوامع انسانی قرار داده است.

وی در ادامه به آیاتی از قرآن کریم اشاره نمود و تصریح کرد: «مرحوم آیت‌الله معرفت» نظریه نسخ تمهیدی و تدریجی را مطرح نمود و بر این باور بود که قرآن کریم ضمن مطرح‌سازی مقدمات و ارائه گام‌های گوناگون، اصلاح سنت‌های غلط مرسوم جوامع بشری را هدف‌گذاری می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به برخی از مصادیق آیات الهی در حوزه نسخ تدریجی اشاره نمود و اذعان داشت: در مباحثی مانند حکم خمر شرب، برده‌داری و... آیات الهی به تدریج و با تبیین مقدماتی در گذر زمان، حکم نهایی را درباره‌شان مطرح نموده است.

وی به آیه «...واضربو هن» در سوره نساء اشاره نمود و یادآور شد: تاکنون هشت تفسیر و نُه احتمال در مورد این آیه ارائه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان این که در زمان نزول آیه 34 سوره نساء در عربستان، زن موجودی ابزارگونه و حقیر بود و ارث برده می‌شد، خاطرنشان کرد: زن در آن عصر و حتی خارج عربستان نیز وضعیت مطلوبی نداشت.

وی سیره نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام ) را در آن دوران مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: آیات الهی در آن دوران ضمن تکریم جایگاه زن، احقاق حقوق مادی و معنوی ایشان را مورد توجه قرار داد و مسئولیت‌های متفاوتی بر اساس اقتضائات و روحیات آنان ترسیم نمود.

مفسر قرآن کریم با تأکید بر این که آیه 34 سوره نساء درباره بانوانی است که به مرحله نشوز می‌رسند، خاطرنشان کرد: آیه 128 سوره نساء نیز در مورد سرکشی مردان و نشوز ایشان است.

وی با بیان این که آیات 34 و 128 سوره نساء به دنبال ارائه راهکار معالجه مردان و زنان سرکش است، ابراز داشت: با توجه به اهمیت فراوان عنصر خانواده در زیست بشری، قرآن کریم در حوزه مباحث خانواده به صورت جزئی و مصداقی وارد شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ضمن تأکید بر توجه به مراحل ارائه‌شده در آیات الهی، به ویژه آیه 34 سوره نساء، برای مقابله با سرکشی های انسانی یادآور شد: در روایات الهی تفسیرهای در خور توجهی درباره این آیه ارائه شده، ضرب غیرمبرح و به وسیله سواک مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در هیچ یک از گذرگاه‌های زندگی‌شان به آیه 34 سوره نساء عمل ننمودند، حتی امام حسن مجتبی(ع) علی رغم سرکشی همسرشان به این آیه الهی عمل نکردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی نظریه نسخ تدریجی آیت‌الله معرفت را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: همان گونه که آیات الهی با رویه نسخ تدریجی و برای براندازی برده‌داری، برده‌داری را مطرح می‌سازد، برای برطرف‌سازی خشونت سخت مردمان آن زمان، که هیچ ارزشی برای زن قائل نبودند و آن را به عنوان انسان نمی پذیرفتند، این آیه را نازل نمود تا در ادامه به ریحانه تفسیر کند.

مفسر قرآن مجید یکی دیگر از تفاسیر ارائه‌شده را درباره آیه 34 سوره نساء مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: برخی از مفسران، این آیه را به ضرورت انجام سفر تفسیر نموده، لزوم سفر موقتی و ترک همسر توسط مرد را مطرح نموده‌اند.

وی با بیان این که برخی از مفسران تأثیرات روانی آیه را در نظر گرفته، ترساندن زنان ناشزه را مطرح می‌سازند، تصریح کرد: برخی از مفسران این آیه را تخصیص نموده، آن را ویژه زنان مازوشیزیسم یا آزارطلب می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی یکی دیگر از احتمالات مطرح‌شده درباره آیه 34 سوره نساء را از باب حکم قاضی در دادگاه به زدن (مثل السارق و السارقه) دانست که مرد مجری حکم خواهد بود و یادآور شد: تفسیری نیز درباره آیه مورد نظر مطرح می‌شود که توجه به مقوله نهی از منکر با توجه به شرایط و مراتب آن را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی در پایان با تأکید بر این که اجماع مفسرین آیات الهی، مراد و معنای ظاهری آیه 34 سوره نساء را رد می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به اقتضائات و شرایط زمان نزول آیه 34 سوره نساء، بیان حکم تدریجی و مرحله‌ای جایگاه زن به عنوان خدمتی به زنان، که ضمن کنترل خشونت آن دوران، جامعه را به مرحله‌ای رساند که زن به عنوان ریحانه مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha