جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سازمان عفو بین الملل

حوزه/ سازمان عفو بین الملل سلب تابعیت شهروندان بحرین و اخراج آنها از کشور را محکوم کرد و گفت: اخراج اخیر ۴ شهروند از کشور که در سال ۲۰۱۲ سلب تابعیت شده اند، اقدامی دیگر از سوی رژیم برای تحقیر مردم و حقوق بشر و قوانین بین الملل است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سازمان عفو بین الملل با صدرو بیانیه ای اقدام آل خلیفه در سلب تابعیت شهروندان بحرین و اخراج آنها از کشور را محکوم کرد و گفت: اخراج اخیر 4 شهروند از کشور که در سال 2012 سلب تابعیت شده اند، اقدامی دیگر از سوی رژیم برای تحقیر مردم و حقوق بشر و قوانین بین الملل است.

در این بیانیه آمده است: علاوه بر این افراد چهار نفر دیگر نیز در آستانه اخراج از بحرین قرار دارند.

از سوی دیگر خانم لین معلوف مدیر تحقیقات خاورمیانه در سازمان عفو بین الملل گفت: سلب تابعیت شهروندان و اخراج آنها از کشور نقض قانون بین الملل به شمار می رود و رژیم بحرین از این ابزار برای سرکوب انقلابیون و فعالیت های انقلابی استفاده می‌کند و تمام این موارد غیر قانونی هیچ واکنشی را از سوی جامعه بین الملل در پی نداشته است.

معلوف از مسئولان بحرین خواست دست از اخراج و سلب تابعیت شهروندان بردارد و به افراد اخراج شده نیز اجازه بازگشت به کشور خود را بدهد.

عفو بین الملل ادامه داد: مسئولان رژیم آل خلیفه از سال 2011 تا کنون تابعیت بیش از 550 شهروند بحرینی را لغو کرده اند که فقط 150 نفر از آنها در سال 2017 سلب تابعیت شده اند در حالی که ماده 10 قانون تابعیت بحرین تصریح دارد که سلب تابعیت هیچ شهروندی جایز نیست مگر در صورتی که یک شهروند به خدمت ارتش یک کشور بیگانه در بیاید یا به خدمت یک کشور دشمن دربیاید یا برای امنیتی ملی بحرین ضرری داشته باشد.

عفو بین الملل افزود: این صیغه ها در قانون به صورت عمومی وارد شده و مصداق این موارد به روشنی معلوم نشده است که منظور قانون از ضرر زدن به امنیت ملی چیست و از این رو رژیم به راحتی می تواند از این قانون کلی برای سرکوب مردم سوء استفاده کند و به راحتی تابعیت آنها را سلب کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha