جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه کرمان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی گفت: در سال‎هایی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، عمدتا چهار گروه فعال سیاسی در کشور فعالیت می‎کردند که هر چهار گروه یک‌نقطه اشتراک داشتند و آن مخالفت با شخص شاه بود، ولی مخالفتشان دارای شدت و ضعف بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان، در مراسم کرسی تلاوت قرآن کریم در مدرسه ابراهیمیه، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، در رابطه با تاریخ انقلاب گفت: در سالهایی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، عمدتا چهار گروه فعال سیاسی در کشور فعالیت میکردند که هر چهار گروه یک‌نقطه اشتراک داشتند و آن مخالفت با شخص شاه بود، ولی مخالفتشان دارای شدت و ضعف بود، بعضی شدیدا مخالف بودند و مخالفت خود را علنا نشان میدادند اما بعضی مخالفت کمی داشتند و اگر هم کاری انجام میدادند به طور مخفیانه بود.

نماینده ولی فقیه در کرمان افزود: به جریان سلطنت طلبها اشاره کرد و بیان داشت: یکی از گروههایی که در سالهای آخر حکومت پهلوی تشکیل شده بود سلطنت طلبها بودند که با شخص شاه زاویه داشتند ولی دنبال سلطنت بودند.

وی دلیل اختلاف این جریان با شاه را در دو موضوع دانست و تصریح کرد: اختلاف این جریان با شاه به دو دلیل بوده است. ابتدا عدم تامین خواستههایشان برای رسیدن به قدرت و ثروت بیشتر بود. و دلیل دوم این بود که آنها متوجه گذشتن تاریخ انقضاء حکومت محمدرضا پهلوی شده بودند و برای حفظ سلطنت قصد جایگزین کردن فرد دیگری را داشتند. این گروه مخالفتش هم کم و هم مخفیانه و غیر علنی بود.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی جریان دوم را گروههای التقاط فکری خواند و افزود: گروه دوم گروههایی بودند که عمدتا تحت تاثیر جریان کمونیستی بودند و گرایش شدیدی به مارکس و مارکسیسم داشتند و دچار یک التقاط فکری شده بودند. آنها از طرفی شعارهای جذاب عدالت محور اسلام را سر میدادند اما پس ذهنشان کمونیستی بود. خودشان را مومن و مسلمان نشان میدادند اما درواقع نبودند. این جریان با شاه علنا مخالفت و مبارزه میکرد.

وی به جریان سوم اشاره کرد و گفت: جریان سوم، جریان ملی مذهبیها بود. مبارزاتشان با شاه جدی بود و زندان هم میکشیدند، اهل نماز و روزه و تدین بودند اما دو محور در نگاهشان جدی بود. اول نگاهشان ملی بود و فقط به کشور و مردم ایران فکر میکردند و به دیگر ملل کاری نداشتند. دوم اینکه با حضور روحانیت در عرصه سیاسی مخالف بودند‌. آنها قائل به این بودند که روحانیت نباید در حکومت دخالت کند و باید تنها به امور مذهبی و دینی مردم بپردازد.

امام جمعه کرمان از جریان چهارم به عنوان خط امام نام برد و اظهار داشت: گروه چهارم گروهی بودند که در خط امام خمینی (ره) بودند. این جریان قائل به اسلام فقاهتی بود و تابع ولی فقیه بودند که توده مردم را میتوان عضو این گروه دانست. شعار و سیاست این گروه در حکومت اسلام برجامعه بود و قائل بودند که بایستی قانون اسلام قانون جامعه باشد.

وی به بررسی تفاوت میان جریان ملی مذهبیها و خط امامیها پرداخت و بیان داشت: گروه سوم قائل به حکومت مسلمانان بودند، اما گروه چهارم به دنبال حکومت اسلام بودند. تفاوت این نظر در این است که مسوولین کشور طبق قول سوم باید تنها مسلمان شناسنامهای باشند و نیازی نیست قوانین حکومت، قوانین اسلام باشد.

نماینده ولی فقیه در کرمان در رابطه با حوادث بعد از انقلاب و موضع گیری هریک از این جریانات، گفت: بعد از پیروزی انقلاب هر کدام از جریانهای موجود موضعگیری خاص خودشان را کردند. طبیعی بود که سلطنت طلبها جایگاهی در این زمان نداشتند و اساسا با رفتن دیکتاتوری و شاهنشاهی، این‎ها نیز کنار رفتند.

وی به فعالیتهای جریان دوم اشاره کرد و بیان داشت: جریان التقاطی در اوایل انقلاب با جذب تعدادی از جوانان به طرف خود سعی داشتند رفته رفته در صحنه سیاسی کشور وارد شوند و برای خود جای پای محکمی درست کنند، اما موفق نشدند. زمانی که متوجه شدند در صحنه سیاسی کشور جایگاهی ندارند به سراغ دانشگاهها و دبیرستانها رفتند و آرام آرام وارد درگیری مسلحانه با نظام و انقلاب شدند که در طی این درگیریهای خونین شانزده الی هفده هزار نفر بیگناه را کشتند و در نهایت جذب غربیها شدند و کشور را ترک کردند و در جریان جنگ درکنار صدام و عراق بر علیه ملت ایران جنگیدند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی به بررسی دو جریان باقی مانده پرداخت و گفت: این دو جریان از لحاظ فکری نقاط اشتراک زیادی داشتند. ملی مذهبیها بعضا واقعا اهل تقوا و ایمان بودند اما در نظر آنها این بود که علم حکومت نزد آنها است و روحانیت توان اداره حکومت را ندارد و با حضور روحانیت در حکومت مخالفت میکردند.

وی به انتخاب امام خمینی در تشکیل دولت موقت اشاره و تصریح کرد: امام ابتدا از ملی مذهبیها برای تشکیل دولت انتخاب کرد. دلیل انتخاب امام خمینی این بود که به آن‏‎ها بفهماند که چون مردم با شما در یک خط نیستند، توان اداره کشور را نخواهید داشت.

نماینده ولی فقیه در کرمان در رابطه با وقایع بعد از تشکیل دولت موقت گفت: بعد از چند وقت از تشکیل دولت موقت، دولت استعفا میدهد، زیرا نمیتواند با حماسههای مردم هماهنگ شود، به عنوان نمونه تسخیر لانه جاسوسی که حماسهای بزرگ به دست جوانان انقلابی ایران بود با مواضع جریان ملی مذهبیها سازگار نبود.

وی ادامه داد: جریان ملی مذهبیها حتی در مجلس نیز نتوانستند با مردم همراهی کنند و حماسههای پی در پی مردم آنها را مجبور به مخالفت شدید با جامعه کرد و آرام آرام موجب حذف خود جریان شد. جامعهای که در جریان انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی با هدایت روحانیت ایستادند و قهرمانانه پیروز گشتند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی در پایان به تیز هوشی امام خمینی اشاره کرد و بیان داشت: امام تاریخ را میدانست و می‌دانست در مشروطه چطور روحانیت کنار رفت. امام می‌دانست در نهضتهای تاریخ ایران، یکی پس از دیگری روحانیت همه کار انجام داد و بعد با تحویل آن به غیر موجب شکست نهضت شد. و اگر نبود این تیزهوشی و بینش امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی امروزه به اینجا نمیرسید. ایشان با حفظ روحانیت و ولی فقیه در راس حکومت موجب اقتدار و ماندگاری انقلاب شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha