پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دانشگاه شهید رجایی

حوزه/ نشست مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با مسئولین دانشگاه شهید رجایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی با حضور در دانشگاه شهید رجایی با رییس و معاونین این دانشگاه دیدار و از نزدیک در جریان ظرفیت های آن برای تعامل با حوزه و آموزش و پرورش قرار گرفت.

در ابتدای این نشست دکتر عظمتی رییس دانشگاه شهید رجایی، ضمن خیر مقدم گزارشی از روند تاسیس و فعالیت های دانشگاه را ارایه نمود.

*دانشگاه شهید رجایی در گذر زمان

وی با اشاره به قدمت تاسیس، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت :دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي در سال 1359 با نام « مجتمع تكنولوژي انقلاب اسلامي» با ادغام انستيتوهاي تكنولوژي تهران بنيان‌گذاري شد: سپس به « مركز آموزش عالي فني انقلاب اسلامي» تغيير نام داده و علاوه بر دوره هاي كارداني و معلم فني، مجوز برگزاري دوره‌هاي كارشناسي ناپيوسته دبيرفني را نيز دريافت كرد

رییس دانشگاه شهید رجایی افزود :در سال 1372 اين مجموعه با مجوز دفتر گسترش آموزش عالي (وزارت فرهنگ و آموزش عالي) به دانشكده تربيت دبير فني و حرفه‌اي تبديل شد و از طريق آزمون سراسري در دو رشتة كارشناسي، اقدام به پذيرش دانشجو نمود. سپس با توجه به امكانات و توانايي‌هاي موجود، در سال 1376، با ادغام « مركز آموزش عالي» و « دانشكدة تربيت دبير فني و حرفه‌اي» و با اخذ پروانه از وزارت فرهنگ و آموزش عالي و تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي به مرتبه دانشگاه ارتقا پيدا نموده و به نام "دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي" رسما کار خود را آغاز کرد .

*دانشگاهی برای تربیت دبیران

وی گفت: هم اکنون این دانشگاه از مراکز مهم علمی کشور برای تربیت دبیر است و تلاش میکنیم خروجی آن به بدنه آموزش و پرورش تزریق شود.

دکتر عظمتی گفت: دانشجویان این دانشگاه در طول دوره تحصیل 900 ساعت صلاحیت های معلمی را طی میکنند و این رویه در رشته ها و دانشگاه های دیگر معمول نیست و مثلا دانشجویی که مهندسی می خواند در طول تحصیل کمتر با اخلاق مهندسی آشنا می شود.

*تبحر در علوم قرآنی شرط فراغت از تحصیل

وی افزود: یکی از شروط فارغ التحصیلی از این دانشگاه تبحر در علوم قرآنی است و علاوه بر آن دانشجو باید یک مدرک مربی گری ورزشی نیز بگیرد.

دکتر عظمتی یاد آورشد:دانشگاه تربيت دبيرشهيد رجايي مصمم است، ضمن ارتقای وضعيت موجود، نقش مؤثر خود را با توجه به پتانسيل هاي دانشگاه در امر آموزش و پژوهش در سطح ملي و فراملي ايفا نمايد. لذا با برنامه ريزي در ابعاد مختلف آموزش، پژوهش و همچنين توسعه فيزيکي، اين مهم را سر لوحه اهداف خود قرار داده است.

*معاونت فرهنگی دانشگاه و ماموریت های آن

در ادامه این نشست معاون فرهنگی دانشگاه گزارشی از ماموریت های این معاونت را تشریح کرد و گفت:در كنار وظايف آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها، ايجاد بستري مناسب براي رشد و توسعه همه جانبه ابعاد اجتماعي، فرهنگي، سياسي، مذهبي و علمي جوانان دانشجو لازم است بر این اساس، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي به عنوان مركزي آموزش محور براي تربيت نيروهاي مورد نياز نظام تعليم و تربيت مفتخر است در طول ساليان متمادي با تلاش و همت همكاران و مديران حوزه فرهنگي، فعالیتهای شايسته اي را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي دانشجویان و اساتید به نمايش گذارد.

*ایجاد سه تشکل اجتماعی و فرهنگی

دکتر احمدی گفت: بر این اساس اولین دانشگاهی که سند  راهبردی فرهنگی و اجتماعی را تدوین کرده، دانشگاه شهید رجایی می باشد و سه تشکل، "جامعه اسلامی" ، "مجمع اسلامی" و "بسیج دانشجویی"  را نیز جهت اجرایی کردن راهبرد فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفتیم و اکنون  مشغول فعالیت هستند.

*راه اندازی 28 نشریه و تاسیس 22 انجمن

دکتر احمدی در ادامه به دیگر فعالیت های فرهنگی این دانشگاه اشاره کرد و گفت : انتشار 28 نشریه ،تاسیس 22 انجمن و ایجاد 12 کانون فرهنگی و اجتماعی از دیگر اقدامات این دانشگاه جهت توانمند سازی دبیران فنی برای فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی و حتی دینی  و مذهبی است ، زیرا بیان مسایل دینی و قرآنی در کلام یک معلم یا دبیر فنی، بهتر از معلم دینی اثر گذار است .

وی خواستار حمایت های ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش و گفت: دانشگاه شهید رجایی با سایر دانشگاه ها متفاوت است، و به عبارتی پایه تربیت و تامین معلم آموزش و پرورش است ،لذا انتظار داریم ستاد همکاری ها بویژه در بحث اردو های دانشجویی به ما کمک و همفکری نماید.

*آشنایی با فعالیت های دفتر نماینگی نهاد رهبری

در ادامه این نشست، حجت الاسلام فضل علی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه گزارشی از فعالیت های این نهاد اریه نمود.

وی گفت: در راستای انجام وظايف نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی برنامه های متنوعی را پشتیبانی و اجرا می کنیم از جمله آنها ،

*اقامه نماز جماعت و امور مساجد در نماز خانه‌ها و هيئات.

*اجرای حوزه دانشگاهی و برگزاری کلاس ها

* دعوت از روحانيون و مبلغين توانمند  در مناسبت هایی چون (ماه مبارك رمضان، ماه محرم، ايام فاطميه و ...)

* گردهمايي‌ها چون (نشست، سخنراني، پرسش  وپاسخ،‌ ميزگرد، مناظره و هم‌انديشي و...)

*انجام مسابقات فرهنگي و مذهبي و برنامه‌هاي ادبي و هنري ويژه موضوعات مذهبي.

*تشکیل كلاسهاي آموزشي متون ديني و معارف اسلامي (نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه و ...)

* تدوين و انتشار نشريات و جزوات ديني و ايجاد و تقويت كتابخانه و....از برنامه های نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه است

*تاسیس  حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

حجت الاسلام فضل علی در ادامه به تاسیس  حوزه علوم اسلامی  دانشگاه اشاره کرد و گفت:دفتر نهاد رهبری دانشگاه شهید رجایی در راستای مأموریت دینی ـ فرهنگی خود، جهت ارتقاء سطح دینی و معرفتی دانشجویان، اقدام به تشکیل حوزه دانشجویی نمود و از سال 92 فعالیت می کند و تا کنون 470 نفر ثبت نام کرده و تا پایان ترم دوم، حدود 150 نفر از این تعداد جذب می شوند  و هم اکنون یکصد دانشجو تحت عنوان "معرفت جو"مشغول فراگیری علوم مرتبط با حوزه هستند.

وی در زمینه محتوای کلاسهای این حوزه دانشگاهی گفت : دروسی چون "رسالت الهی" ، "نظام اندیشه نظام ناب" "جهاد اکبر" "مجموعه اخلاق علامه طباطبایی" ودرفوق برنامه نیز  مباحث شهید مطهری در خصوص "تعلیم و تربیت اسلامی" ،جمع خوانی "جلد 21 صحیفه نور" در پنجشنبه ها دایر است .همچنین علاوه بر، برگزاری کلاس‌ها، حلقه‌های معرفتی، کارگاه آموزشی، اردو و... از دیگر فعالیت‌های حوزه دانشجویی دانشگاه شهید رجایی می‌باشد.

*ابراز خرسندی دبیرستاد همکاری ها از فعالیت های انجام گرفته

در ادامه این  نشست، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی ، مشاور عالی وزیرو دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ،پس از استماع گزارش مسئولان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، فعالیت های این دانشگاه را قابل تحسین دانست و گفت: فعالیت های دانشگاه شهید رجایی در حوزه معرفتی قابل تقدیر است و از آقای دکتر عظمتی دعوت کرد به منظور آشنایی با فعالیت های ستاد همکاری ها و نیز شناخت ظرفیت های حوزه علمیه قم برای توانمند سازی اساتید و دانشجویان به میزبانی دبیرخانه ستاد همکاری ها به قم سفر نمایند .

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در این دانشگاه گفت: موثر ترین اقدامی که برای تربیت دینی دانش آموزان می توان کرد، توانمند کردن معلمان و دبیران در بدنه آموزش و پرورش است واعتقاد دارم تجهیز 50 معلم رسمس شاغل در آموزش و پرورش  به آموزه های دینی و معرفتی، از حضور 500 مبلغ فصلی موثر تر خواهد بود .

*قابلیت اجرای برنامه های ستاد در دانشگاه شهید رجایی

علیرضارحیمی معاون برنامه ریزی و پژو هش ستادهمکاریها نیز دراین نشست گفت:فعالیت های دانشگاه شهید رجایی، امید به آینده را بیشتر میکند، و با فرایندی که برای تحصیل علاقمندان به شغل دبیری و معلمی در این دانشگاه در نظرگرفته اید، در آینده نزدیک آموزش و پرورش دارای ورودی قابل قبولی از این دانگشاه خواهد شد.

وی گفت : برد و اثر گذاری توصیه های و تربیتی یک معلم فنی به مراتب بیشتر از معلمی است که به صورت تخصصی دینی را تدریس می کند .

وی گفت: سرمایه گذاری در حوزه معرفتی معلمان آینده جامعه، تضمینی برای حرکت انقلاب اسلامی در مسیر واقعی خود است.

معاون برنامه ریزی و پژوهش ستاد همکاری ها گفت: بیشتر برنامه های دبیرخانه ستاد همکاری ها که به صورت رسمی به استانها ابلاغ شده، قابلیت اجرا در دانشگاه شهید رجایی را هم دارد .

وی افزود: توجه به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از اولویت های کاری ستاد همکاری هاست، زیرا این دو دانشگاه ضامن تربیت صحیح و دینی آحاد جامع در آینده است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha