پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ استقبال از دو شهید گمنام دفاع مقدس در بیرجند

حوزه/ با ورود پیکر پاک ۱۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس به شهر بیرجند، باری دیگر عطر شهادت در خراسان جنوبی وزیدن گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، آسمان حال و هوای دیگری دارد. خورشید نمی تابد و باد زمستانی هم اولین دقایق صبح زمستانی را تازیانه نمی زند. قدم های صدها منتظر در مقابل مسجد امام صادق(ع) بیرجند، قصه عشق و دلدادگی مردمان نیکو سرشت بیرجند را روایت می کند. مردمانی که اینبار هم برای بیعتی دوباره با 12 شهید گمنام آمده اند.

از همه قشر آمده اند. از کودکی شاید هنوز از شهادت چیزی نمی داند تا مادرانی که در فراق یوسف هایشان گیسو سپید کرده اند. بوی مه آلود سپد می آیند. به راستی که زیبا محفلی است، محفل شهیدان گمنام.

در عین هم همه و صداهای مختلف، سکوتی به پاست. صدای مداح، صلوات مرا به خود متوجه می سازد. جمعیت به یکدیگر نزدیک می شوند. تابوت های شهدا یکی پس از دیگری با نظم خاصی بر دستان مردم روانه می شود. هرکس به گونه ای با خود خلوت کرده و تنها با نگاه هایش سخن می گوید و دنیایش را با عطر سلام و صلوات آراسته می کند.

شفای مادرم را از تو می خواهم

«رفتی تا ما به آسایش برسیم. آسمانی شدی تا من زمینی ماندن را تجربه کنم. عروج کردی تا مراهم به ارج برسانی . پس اکنون یاری ام ده و شفاعتم کن» این ها را فاطمه 20 ساله در نجواهایش با شهدا می گوید.

آهسته اشک می ریزد و پیوسته نجوا می کند. گویی بغض های 17 ساله اش را بر تابوت ریخته و هق هق هایش امان نمی دهد.

دستی بر شاخه های گل روی تابوت کشیده و در حالی که صلوات می فرستد، می گوید: امروز کلید حل مشکلاتم را از این شهدا می خواهم و می دانم شاه کلید حل همه مشکلاتم هستند.

سرش را بر تابوت می گذارد و همراه با ضجه ای از هویدای دل می گوید: شفای مادرم را می خواهم و می دانم که از توجه این لاله های پرپر بی نصیب نمی مانم.

شهید گمنام دوران دفاع مقدس

شهدا میراثی برای جامعه هستند

از هر مکانی صدایی به گوش می رسد. یکی نابودی دشمن را می خواهد و دیگری تسلی خاطرش را. کمی آن طرف تر هم خانمی درحالی که به نشانه ادب، کمر خم کرده، به آرامی نجوا می کند.

از گفته هایش می پرسم. خودش را زهرا بیدختی معرفی می کند و در گفت و گو با حوزه می گوید: شهدا میراثی برای جامعه هستند که نباید فراموش شوند.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال به فراموشی سپردن آرمان های شهدا است، می گوید: حفظ انقلاب اسلامی یکی از آرمان های شهدا بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیدختی ادامه می دهد: همچنین خانواده های شهدا چشم و چراغ هایی برای جامعه بوده که باید قدر دان آن ها باشیم و اجازه ندهیم دست تاریخ آن ها را به فراموشی بسپارد.

شهید گمنام دوران دفاع مقدس

شهدای گمنام نعمتی در خراسان جنوبی هستند

یکی دیگر از افراد حاضر در محفل استقبال از شهدای گمنام در گفت و گو با خبرگزاری حوزه از بیرجند بیان می کند: شهدای گمنام نعمتی برای استان بوده که باید قدر آن را بدانیم.

حکیمه رحمتی با بیان اینکه هرکسی لیاقت شهادت ندارد، می گوید: کاش بتوانیم در شرایط کنونی روز دنیا، شهدایی زندگی کنیم.

وی می افزاید: ما مدیون خون شهدا هستیم و باید در حفظ آرمان های اسلام کوشا باشیم و همیشه به ندای رهبری گوش فرا دهیم.

رحمتی با بیان اینکه امروز به جای خواهر شهدا به استقبال این شهدا آمده ام، می گوید: پیدا کردن تکه ای از استخوان بعد از گذشت سال ها جز به لطف خداوند میسر نیست.

شهید گمنام دوران دفاع مقدس

پیام شهدا را به نسل جوان منتقل کنیم

یک کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بیان کرد: شهدا گنج هایی هستند که باید از آن ها استفاده کنیم و نگذاریم دشمن یاد آن ها را به یغما ببرد.

حجت الاسلام محسن محمدزاده با بیان اینکه حضور شهدا در خراسان جنوبی افتخاری برای استان است، گفت: باید قدردان این نعمت های الهی باشیم.

وی با بیان اینکه دشمن برای از بین بردن آرمان های شهدا از چهل سال گذشته تلاش می کند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از جمله آرمان های شهدا بوده که نباید فراموش شود.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان اینکه باید پیام شهدا را به نسل جوان منتقل کنیم، افزود: حضور شهدا در خراسان جنوبی یکی از زمینه های مناسب برای انتقال مفاهیم ارزشمند انقلاب به نسل جدید است.

دشمن به دنبال تحریف شهادت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با حوزه بیان کرد: امروزه دشمن به دنبال تحریف شهادت است که نباید او را در این امر یاری کنیم.

حجت الاسلام احمد رضایی افزود: باید با ادامه دادن راه شهدا و الگوبرداری از سیره و روش زندگی آن ها، دشمن را از رسیدن به اهدافش ناامید کنیم.

وی با اشاره به هشت سال جنگ دفاع مقدس بیان کرد: انقلاب اسلامی حاصل خون هزارن شهید دفاع مقدس بوده که باید آن را حفظ کنیم.

حجت الاسلام رضایی با تاکید بر اینکه باید قدر دان انقلاب و ارزش های آن باشیم، گفت: نباید اجازه دهیم که تلاش هزاران رزمنده وشهید از بین برود.

وی بیان کرد: حضور شهدا باعث بیداری ملت شده و باعث می شود که هیچگاه از اهداف نظام که برای آن جنگیده ایم، غافل نشویم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین حضور تدریجی پیکر شهدا باعث حشور جوانان در صحنه های انقلاب و نظام می شود.

شهید گمنام دوران دفاع مقدس

دفن 133 شهید گمنام در ۵۲ نقطه استان

معاون فرهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت و گو با حوزه بیان کرد: این پیکرهای مطهر بعد از نماز ظهر و عصر روز جاری برای وداع به روستاها و شهرستان های خراسان جنوبی منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه پیکر مطهر این شهدای گمنام همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) خاکسپاری می شوند، گفت: پیکر مطهر دو شهید گمنام در روستای حاجی آباد بیرجند و دو شهید نیز در شهرک دستگرد بیرجند تدفین می شوند.

رحیم آبادی بیان کرد: همچنین پیکر یک شهید در حوزه علمیه بیرجند و یک شهید در ستاد فرماندهی پدافند هوایی شرق کشور خاکسپاری خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان کرد: پیکر مطهر شش شهید دیگر به شهرستان فردوس، روستای چاهک موسویه قاین و  روستای بورنگ منتقل می شوند.

وی بیان کرد: با تدفین این شهدا در خراسان جنوبی، دارای ۱۳۳ شهید گمنام در ۵۲ نقطه از استان خواهیم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha