شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الا سلام سید موسی هاشمی مدیر کل دفتر اطلاع رسانی توسعه فرهنگ پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ جشنواره علامه حلی یکی از مهمترین عرصه های رقابت سالم علمی پژوهشی میان طلاب جوان و زیر ۳۱ سال حوزه های علمیه به شمار می رود که حدود هزار و ۸۰۰اثر در دوره پنجم به دبیرخانه جشنواره استان قم ارسال شده است.

حجت الاسلام سید موسی هاشمی دبیر جدید جشواره علامه حلی(ره) حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» جایگاه جشنواره، اهداف، ضرورت، شرایط، برنامه ها و فعالیت های دبیرخانه را تشریح کرده است .

اشاره ای به جایگاه جشنواره علامه حلی(ره) در حوزه های علمیه داشته باشید؟

 این جشنواره منتسب است به مرحوم علامه حلی(ره)،علامه حلی یکی از بزرگترین علمای اواخرقرن هفتم و اوایل قرن هشتم(648-726)است، مرحومه علامه حق بزرگی بر گردن مذهب شیعه دارد، این شخصیت بزرگ  درسنّ جوانی به درجه ی اجتهاد می رسد، و در این سنّ از بزرگان عصر خویش پیشی می گیرد و شیخ طائفه و علامه زمان خود می شود و ریاست شیعه در آن زمان به او منتهی می شد.

خدمت علمی که این شخصیت بزرگ به مکتب تشیع می کند این است که حوزه ی درس شیعه را از کتاب های اهل سنت در فقه و اصول بی نیاز می کند، و درسه سطح ابتدایی، متوسطه و عالی در حوزه فقه و اصول کتاب تالیف می کند.

این بزرگ مرد،در عرصه های دیگر علمی نیز سرآمد همه اقران بود و کتاب های گران سنگی در علم کلام و منطق قبل از بیست و شش سالگی تالیف نمود.

در عرصه ی سیاست نیز با شیعه  نمودن سلطان مغول(سلطان محمد خدابنده)خدمت بزرگی به شیعه نمود.از این رو مرحوم علام حلی(ره)الگوی بسیار بزرگی است برای طلاب جوان،و این جشواره مهم علمی پژوهشی با نام این بزرگ مرد تاریخ مزین شده است. و جایگاه بسیاربا اهمیتی میان طلاب،اساتید و مسئولان حوزه های علمیه دارد،و یکی ازمهمترین عرصه های رقابت سالم علمی پژوهشی میان طلاب جوان به شمار می رود.

اهداف جشنواره علامه حلی(ره)چیست؟

مهمترین اهداف جشواره علام حلی(ره):تقویت روحیه وانگیزه های پژوهش وتحقیق ،ترویج فرهنگ پژوهش و گسترش فرهنگ نگارش ،شناسایی نخبگان و تلاش علمی طلاب جوان حوزه های علمیه و تشویق و حمایت از نویسندگان برتراست،

تقویت نشاط علمی وگسترش روحیه پژوهش در بین طلاب؛  شناسایی نخبگان و استعدادهای علمی برترطلاب و حمایت از آنان؛ تقویت فرهنگ پژوهش و نگارش اثار علمی؛ افزایش سطح مشارکت ورقابت طلاب درعرصه های علمی- پژوهشی.؛ زمینه سازی و هدایت طلاب مستعد به گرایش های تخصصی علوم حوزوی؛ جهت دهی فعالیت های پژوهشی طلاب به سمت نیاز های پژوهشی و نظام اسلامی؛  کمک به کاربردی کردن علوم اسلامی از طریق شناسایی مسائل ونیاز های حوزه های علمیه،جامعه و نظام اسلامی از جمله اهداف این جشنواره است که در آئین نامه آن آمده اشت.

مهمترین شرط شرکت در جشنواره چیست؟

هیچ شرط و محدودیتی برای مشارکت طلاب حوزه های علمیه برادرو خواهرایرانی وغیر ایرانی با هر زبانی وجود ندارد، و همه ی طلاب مشغول به تحصیل در حوزه های علمیه زیر 31 سال می تواند در جشنواره شرکت نماید.

طلاب درچه موضوع هایی می توانند دارای اثر باشند؟

جشنواره ی علامه حلی(ره)در 10 گروه علمی آثار را ارزیابی می کند،آن 10 گروه عبارتند از: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث ودرایه ، کلام ، اخلاق و تربیت ، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه ، تاریخ اسلام،  ادبیات، علوم انسانی مرتبط با حوزه و دین، و در هر سال به فراخور موضوعات روز و ضروری جامعه ی اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی دارای بخش ویژه است که در دوره گذشته بخش ویژه جشنواره عبارت بود از: نقش شیعه در پیدایش وگسترش علوم اسلامی، قرآن و علوم انسانی، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت.

از این رو طلاب می توانند در گروه های ده گانه یاد شده و بخش ویژه جشنواره دارای آثار باشند و در جشنواره شرکت کنند؛و آثارمی تواند در قالب های،مقاله، تحقیق پایانی،پایان نامه و کتاب باشد.

در بدو ورود به دبیرخانه جشنواره علامه حلی(ره)چه برنامه ها و اقداماتی  انجام خواهید داد؟

بنده با شعار شور و نشاط علمی، ارتقاء و توسعه کمی و کیفی جشنواره علامه حلی(ره) حوزه علمیه قم وارد دبیر خانه جشنواره شدم. طبیعتا برای تحقق این شعار و اهداف کلان و خرد جشنواره باید فعالیت و اقدامات کوتاه مدت و میان مدت انجام می شد.

فراخوان جشنواره پنجم از تیر ماه سال جاری آغاز شده بود تا 15 دی ماه امسال،که با درخواست طلاب و موافقت شورای سیاستگذاری جشنواره، مهلت ثبت آثار تا30 دی ماه تمدید شد، حدود 400 اثر در سامانه ثبت شده بود،  لذا ناچار بودیم با کار جهادی، نسبت به ارتقاء کمی و کیفی آثار اقداماتی داشته باشیم و لذا با در خواست های مکرر روبرو شدیم نسبت به تمدید مجدد زمان ثبت نام و لذا تا 20 بهمن ماه،مهلت ثبت آثار تمدید شد، امروز که فراخوان به پایان رسید 1800اثر در سامانه دبیرخانه ثبت شده و رشد 1400 اثر در این بازه کوتاه یک ماه داشتیم.

در این فرصت کوتاه چند اقدام را به عنوان برنامه کوتاه مدت انجام دادیم که به این رشد رسیدیم برخی از آن ها عبارت بود از: ارسال 15هزار پیامک به طلاب؛ چاپ و توزیع8 هزارتراکت تبلیغ جشنواره در میان طلاب؛ فراهم نمودن ثبت آثار طلاب در دبیرخانه؛ . ثبت پایان نامه های  محترم دبیرخانه؛ یکی از مهمترین اقدامات حضور در مدارس علمیه در جمع طلاب و تشکیل کار گروه های تخصصی از میان معاونان پژوهش مدارس،به ویژه مدارس و مراکزتخصص فقه و اصول بوده است.

هفت کار گروه تخصصی

هفت کار گروه تخصصی تشکیل شد که عبارت اند از: کارگروه هدف گزاری و برنامه ریزی جهت شور و نشاط علمی در میان طلاب محترم حوزه علمیه قم؛کارگروه هدف گزاری و برنامه ریزی جهت ارتقاء کمی و کیفی جشنواره؛ کارگروه آسیب شناسی و شناسایی تهدید های جشنواره؛ کارگروه شناسایی فرصت ها و راهکار های تحقق اهداف جشنواره؛ کارگروه هدف گزاری و برنامه ریزی جهت تبدیل جشنواره حوزه علمیه قم به قطب علمی و شاخص در میان استان ها؛کارگروه ساماندهی شرکت کنندگان و برگزیدگان جشنواره؛ کارگروه پژوهش و ضرورت در حوزه و برای هرکارگروه تخصصی ماموریت های تعریف شد که دنبال می شود.

و همچنین رایزنی با مدیر و معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم،و برخی از مراکز علمی و پژوهشی ودانشگاهی و جامعه المصطفی العالمیه از دیگر اقدامات بوده و برخی از برنامه ها و اقدامات میان مدت می باشد که در دست اقدام است برخی از آنها باید در شورای سیاستگذاری طرح شود و مصوب گردد.

برگزاری کارگاه های آموزش مهارت های پژوهشی؛ هدفمند سازی پژوهش های جشنواره منطبق بر نیازسنجی ها و اولویت های حوزه علمیه،نظام و جامعه اسلامی؛ نگارش مقالات،تحقیقات پایانی، پایان نامه ها و کتاب ها با رویکرد جشنواره علام حلی(ره)؛ ساماندهی تکالیف پژوهشی طلاب بر اساس ضوابط جشنواره؛  برنامه ریزی واقدام جهت چاپ ونشر آثار برگزیده جشنواره؛ برنامه ریزی واقدام جهت معرفی آثار برگزیده جشنواره به نشریات معتبروچاپ وانتشار آثار؛ ساماندهی،بهره برداری وبکارگیری برگزیدگان جشنواره و معرفی آنها به مراکز علمی پژوهشی؛ معرفی پروژه تحلیل و توصیف خروجی جشنواره علامه حلی(ره) ازحیث آثار،قالب ها،گروه های دانشی وشرکت کنندگان و برگزیدگان جهت پیشبرد اهداف کلان مدیریت دانش در حوزه های علمیه؛ برگزاری جشنواره های مدرسه ای علامه حلی(ره) و تقدیر از آثار برگزیده مدرسه؛ استفاده از ظرفیت و توانایی معاونان پژوهش مدارس و مراکز آموزش عالی واساتید با تجربه در پروسه ارزیابی ها و گروه های علمی از دیگر اقدامالت این دبیرخانه بوده است.

آثار جشنواره چگونه ارزیابی می شوند وبه برگزیدگی می رسند؟

کلیه آثار ارسالی به جشنواره بعد از تفکیک مقالات،تحقیق پایانی،پایان نامه وکتاب ابتدا در گروه های علمی مختص به خودشان تحت نظارت دبیر جشنواره بر اساس معیارها و شاخص ها تعیین شده مورد ارزیابی اجمالی قرار می گیرند،آثارحائز امتیاز 75 به بالا از صدامتیاز، به ارزیابی تفصیلی راه پیدا می کنند،و وارد چرخه ارزیابی تفصیلی می شوند،در صورتی که اثر در ارزیابی تفصیلی اول نمره کمتر از 70 کسب کند،متوقف شده و نمره کسب شده نمره نهایی آن اثر خواهد بود،و در صورتی که اثر در ارزیابی تفصیلی اول نمره 70 به بالا کسب کند،به ارزیابی تفصیلی دوم ارجاع می شود(ارزیاب دیگری از همان گروه)در این صورت میانگین دو نمره ارزیابی تفصیلی اول و دوم،نمره نهایی آن اثر خواهد بود.

در صورتی که اختلاف نمره ارزیابی تفصیلی اول و دوم،بیش از 20 امتیاز باشد،اثر به ارزیابی سوم ارجاع می شود،در این صورت،نمره نهایی اثرعبارت است از میانگین نمره ارزیاب سوم و نمره ای که به ارزیاب سوم نزدیک تر است.

از ویژگی های جشنواره این است که همه آثار در یک سطح ارزیابی نمی شوند بلکه در چهار سطح ارزیابی می شوند،تا رقابت علمی طلاب در میان هم سطحشان باشد نه سطوح بالاتر و نه پایین تر سطوح چهارگانه عبارت اند از:

سطح یک:برادران ،پایه یک تا سه ؛ خواهران و سفیران هدایت، پایه یک تا سه  سطح  2. سطح دو:برادران،پایه چهار تا شش؛خواهران وسفیران هدایت:پایه چهار و پنج، سطح2 و پایه یک سطح 3. سطح سه:برادران،پایه هفت تا نه؛خواهران و سفیران هدایت:پایه دو و سه سطح3 . سطح چهار:برادران،پایه ده و درس خارج؛خواهران و سفیران هدایت:سطح 4.

و همچنین آثار طلاب دارای مدرک لیسانس یک سطح بالاتر، ارشد دو سطح بالاتر و دکتری در سطح  چهار ارزیابی می شوند،البته فقط در مقالات و کتابها.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد جشنواره علامه حلی(ره) این است که برای تمام آثارشرکت کننده ،حائز امتیاز غیرحائز امتیاز کارنامه علمی صادر می شود و نقاط قوت و ضعف اثر را به شرکت کننده اطلاع می دهد.

اما شیویه انتخاب و برگزیدگی به این شکل است که آثار حائز امتیاز 80 به بالا ،به تعداد سقف تعیین شده برای هر سطح در هر دوره،از بالاترین امتیاز و در سه رتبه در مراسم اختتامیه جشنواره به عنوان آثار برگزیده معرفی می شوند.

برگزیده رتبه یک:آثار دارای امتیاز90تا100

برگزیده رتبه دو:آثاردارای امتیاز 85 تا 89.99

برگزیده رتبه سه:آثار دارای امتیاز80 تا 84.99

از همه طلاب جوان درخواست میکنم حتما به سایت جشنواره علامه حلی(ره) مراجعه کنند در آن جا کلیه آیین نامه ها و دستور العمل ها و نیز آموزش و راهنمایی های لازم ذکر شده است.

در پایان اگر صحبتی باقی مانده است بفرمایید؟

از همه طلاب حوزه های علمیه،برادر و خواهر، ایرانی و غیر ایرانی با هر زبانی تقاضا دارم که حتما در این رقابت سالم علمی و مسابقه ی معتبر حوزوی  و جشنواره علامه حلی(ره)که امروز به یکی ازمحوری ترین جشنواره های حوزه علمیه تبدیل شده است شرکت کنند،و از این فرصت نشر علم و دانش محمد وآل محمد(ص)بهره ببرند و مصداق حدیث زکات العلم نشره و اینکه علم و دانش از حوزه علمیه قم منتشر می شود بشوند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha