جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احمد الربح معارض سیاسی عربستان

حوزه/ احمد الربح گفت: ما و فلسطینی ها به یک اندازه در تلخی و سختی به سر می بریم جز اینکه سختی و ناگواری ما بیشتر و شدید تر است و ملت شبه جزیره عربستان از ساده ترین حقوق خود محرومند.

احمد الربح معارض سیاسی عربستان و رئیس جمعیت رشد و تغییر که در تبعید به سر می برد در گفت‌وگوی ویژه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گفت: زمانی که ولی عهد آل سعود اجازه می دهد زنان چادرشان را از رنگ مشکی به رنگ های دیگر تغییر دهند، جهانیان باید بدانند چقدر ملت های شبه جزیره عربستان طی دهه های گذشته زیر سلطه استبداد سعودی رنج و سختی کشیده اند!

متن گفت‌وگو به شرح زیر است:

حوزه: لطفاً شرحی از آخرین تحولات منطقه العوامیه و قطیف و سرکوب مردم به دست نیرو های آل خلیفه ارائه بدهید؟

بعد از ویرانی محله "المُسَوَرة" (سازمان ملل آن را به عنوان بنای تاریخی ثبت کرده است) در اواخر سال گذشته که منجر به آوارگی و مهاجرت هزاران نفر و شهادت بیش از 30 نفر و مجروح شدن ده ها نفر شد، نیرو های آل سعود به بازاداشت ساکنان این محله روی آوردند که همچنان ادامه دارد و چند روز پیش "سعود بن نایف" فرمانده امنیتی آل سعود با حفاظت شدید و به همراه خودروهای نظامی و زرهی به منطقه العوامیه آمد تا قدرت رژیم را در سرکوب و شکنجه مردمانی که به سیاست های آن اعتراض کردند، نشان دهد.

اهالی این منطقه در مراسمی که وی برگزار کرده بود شرکت نکرده و تنها تعدادی افراد از منطقه معروف به الشرقیه حضور یافتند. از سوی دیگر خانواده های بازداشت شدگان منطقه الشرقیه از قرار گرفتن فرزندانشان زیر انواع شکنجه در زندان های آل سعود در میان سانسور و سکوت رسانه ای شدید حرف می زنند و اینکه سازمان های حقوق بشر از ارتباط با بازداشت شدگان و ملاقات آنان منع می شوند. روزنامه های عربستان به صورت هفتگی ما را از وضعیت بازداشت شدگان و احکام صادر شده در اتاق های تاریک و سیاه مطلع می کنند که از جمله آن احکام اعدام با بریدن سر یا زندانی شدن به مدت سال ها به اتهام تظاهرات و سر دادن شعار هایی علیه رژیم آل سعود است.

حوزه: چرا رژیم آل سعود به مردم این منطقه هجوم می‌برد؟

شرق شبه جزیره عربستان یا آنچه رژیم آل سعود آن را "منطقه شرقی" نامیده است، در واقع مرکز و قلب تپنده اقتصاد عربستان سعودی است که نخست در بردارنده بزرگترین مخازن نفتی جهان است و دوم از نظر جغرافیایی، تنها گذرگاه دریایی منطقه "نجد" است که به ریاض پایتخت عربستان متصل است و بدون آن راه ارتباطی ریاض بسته می شود و از کشور های جهان مثل کشورهای آفریقای میانی دور می افتد و سوم اینکه اهالی منطقه الشرقیه به خاطر جنبش مستمر برای رسیدن به حقوق خود مایه دردسر و رنجش رژیم آل سعود بوده است و به همین خاطر بسیاری از شهدا، کشتار در خیابان ها، مهاجرت داخلی و وضعیت های اضطراری پی در پی، متعلق به این منطقه است که از نمونه های آن حضور خودرو های زرهی به صورت دائمی در پیرامون و ورودی های شهرهای استان القطیف است.

حوزه: خواسته های شما از رژیم آل سعود چیست؟

در سال 1913 میلادی دولت نجد با قدرت سلاح بر منطقه "احساء" تسلط یافت و سپس با تهدید قطیف را به کنترل در آورد و نام آن را به منطقه الشرقیه تغییر داد و برای آن یک حاکم امنیتی تعیین کرد و حاکم امنتی که رژیم آل سعود تعیین می کند، همان نقشی را دارد که پیشینیان داشته اند به گونه ای که فرزندان این منصب را از پدران به ارث می برند.

امروز شرق جزیره عربی زیر سلطه کامل دولت ریاض است به گونه ای که امیر منطقه الشرقیه به عنوان یک حاکم مطلق بر ساکنین این منطقه حکومت می کند و همچنین زیر شاخه های وزارت های رژیم در منطقه زیر سلطه گروهی است که دولت ریاض با این هدف در آنجا مستقر کرده است.

مدیریت شهری، نظامی و امنیتی باید به ساکنین منطقه واگذار شود و این گروه باید بروند؛ این خواسته اصلی است و ما بقی جزئی است.

حوزه: ادعای رژیم آل سعود مبنی بر وجود اغتشاش و بر هم زدن استقرار از سوی شیعیان در قطیف را چگونه ارزیابی می کنید؟

طبیعی است که دست نشانده های رژیم آل سعود، جنبش و تحرکات ساکنان و صاحبان این منطقه را اغتشاشگر توصیف کند! خواسته تحویل اداره محلی به ساکنان منطقه، اغتشاش است!

تظاهرات مسالمت آمیز، اغتشاش است! خواسته خروج دست نشانده رژیم و عدم دست بردن به آمار جمعیت، اغتشاش است! ما می گوییم که اینان هیچ حکمی از سوی مردم ندارند که این منطقه را اداره کنند.

حوزه: چگونه به جنبش مسالمت آمیز خود ادامه می دهید؟

جنبش مسالمت آمیز از زمان سیطره آل سعود در سال 1913 میلادی آغاز شده و ملّت ما از جانفشانی بسیاری داشته و بسیاری شهید، بازداشت و تبعید شدند. ملّت ما تحرکات خود را از طریق بیانیه ها و تقاضانامه هایی که یکی پس از دیگری تحویل پادشاهان ریاض داد شده یا از طریق هیئت هایی که خواسته های خود را زبانی بیان کردند یا از طریق جنبش سیاسی که در طول تاریخ طولانی رژیم آل سعود، راه اندازی شده، ادامه داده است.

 امروز خواسته های ملّت ما با یپکر شهدای که نزد رژیم مخفی شده و در رأس آن شهید آیت الله شیخ نمر باقر النمر و صد ها بازداشت شده در زندان های آل سعود و فعالانی که در تبعید به سر مبی برند، به خواسته خود ادامه می دهد.

فعالان سیاسی، حقوقی و رسانه ای در تبعید از طریق سایت ها و رسانه های مختلف فعالیت های خود را برای نزدیکی و همراهی با مردم انجام می دهند و این تنها راهی است که به خاطر محدودیت امکانات برایشان مهیا است.

حوزه: آیا رابطه و شباهتی میان هجوم آل سعود به شما و هجوم صهیونست ها به فلسطینی ها وجود دارد؟

تنها حامی رسمی برای تأسیس دور رژیم اسرائیل و آل سعود، انگلیس است. سعودی ها با تانک های انگلیسی ها به قدرت رسیدند و نیروی هوایی انگلیس قبیله های عربی که حکومت آل سعود را بپذیرفتند را بمباران کرد. طبیعی است که اسلوب هایی که رژیم آل سعود و اسرائیل استفاده می کنند، یکی باشد. اسلوبی که برای سرکوب فلسطینی ها استفاده می شود، همان چیزی است که آل سعود علیه ملّت ما به کار می گیرد مثل: ناپدید شدن اجباری، ترور سیاسی، انواع شکنجه ها در زندان ها، ویرانی خانه ها همچنان که در محله "المسوره" اتفاق افتاد، ناپدید شدن پیکر شهدا و عدم تحویل آن به خانواده ی آن ها برای به خاکسپاری.

رژیم آل سعود در جنایت هایش گوی سبقت را از رژیم اسرائیل ربوده است و مانع رسیدن آمبولانس ها به مجروحین یا خودرو های آتش نشانی برای خاموش کردن آتش در خلال اعتراضات شده است و به سوی تظاهر کنندگان تیر اندازی کرده است و لازم به ذکر است که نیرو های امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان هیچگاه از گلوله پلاستیکی و گاز های اشک آور استفاده نکرده اند. این ها همه نمونه هایی از جنایت های آل سعود علیه ملت ماست.

امّا در عرصه اداری، اسرائیل اداره شهرداری و تشکیلات خودگردان را به عهده فلسطینی ها گذاشته است امّا رژیم آل سعود مردم منطقه الشرقیه را از این هم محروم کرده و مقایسه محرومیت رسانه ای یا تشکیل احزاب و سازمان های سیاسی بسیار طولانی است.

حوزه: آیا مسئله فلسطین برای شما اولویت دارد؟

ما و فلسطینی ها هر دو به یک اندازه از سختی ها و تلخی ها رنج می بریم جز اینکه سختی و ناگواری ما شدید تر است؛ لذا ما درد ها و رنج های آنان را درک و با انتفاضه فلسطینی ها و تمام آنچه فلسطینی ها بر آن توافق دارند، اعلام همبستگی و همراهی می کنیم.

حوزه: سکوت جامعه بین المللی را در مقابل ستم رژیم آل سعود چگونه ارزیابی می کنید؟

مسئله ما به خاطر منافعی که کشور های جهان در ارتباط با رژیم آل سعود دارند، حساس است، لذا راه بسیار طولانی نیاز است تا موازین قدرت ها تغییر کند و در پی آن موضع کشور های جهان بر اساس منافعشان تغییر یابد. امیدواریم که آن روز دور نباشد که منافع کشور های جهان همسو با ملت های منطقه ما باشد ه با سازمان های استبدادی که بر آن حکومت می کنند.

حوزه: نظر شما در خصوص توجه ایران به ویژه علمای دینی ایران و رسانه های ایرانی به مسئله شما چیست؟

صدای هر مسئول ایرانی یا عالم دینی که با حق ملّت ما در رسیدن به حقوقشان ابراز همدردی می کند، برای ما مورد احترام است و از آن تشکر و قدر دانی می کنیم و همچنین  از هر رسانه ایرانی که از این حق حمایت می کند و رنج های ملّت ما را منعکس می کند، تشکر  و قدرانی به عمل می آید.

حوزه: نظر شما در خصوص اصلاحات و تغییرات صورت گرفته از سوی محمد بن سلمان ولی عهد سعودی در برخی زمینه های داخلی چیست؟

 بهرمندی از برخی آزادی های اجتماعی، ساده ترین حقوق ملّت های شبه جزیره عربستان است که بیش از هشت دهه از آنان سلب شده است. زمانی که ولی عهد عربستان سعودی اجازه می دهد که رنگ چادر زنان از مشکی به رنگ های دیگر تغییر کند، جهانیان باید به عمق رنج های ملت های شبه شبه جزیره عربستان زیر سلطه استبداد سعودی در طول دهه های گذشته پی ببرند!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha