جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی

حوزه/ مدیر شبکه جهانی ولایت گفت: باید به مبلغین رسانه ای و فضلای رسانه ای یک هویت ارزشمند ببخشیم؛ حوزه باید فضلای رسانه ای را به رسمیت بشناسد؛ همانگونه که اساتید دارای یک هویت مستقل هستند و مبلغین سنتی و محققین دارای یک هویت هستند، مبلغین رسانه ای نیز به خاطر این هویت به خود ببالند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی امروز در چهارمین نشست سالانه مبلغان رسانه ای و پیش نشست نخستین اجلاسیه فضلا و روحانیون رسانه ای حوزه های علمیه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: رسانه امروزه جزیی از زندگی و خانواده بشر شده و به حدی در ابعاد مختلف نفوذ کرده که اکثریت مردم پیش از بلوغ صاحب، گیرنده وپیام رسان و خبرنگار رسانه هستند.

 سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه بیان کرد: رسانه، هویت های اجتماعی را تغییر می دهد و حوزه نیز باید به موقع و به روز با شناخت اقتضائات زمان حرکت کند، باید به فعالان تبلیغی رسانه ای حوزه تبریک گفت، زیرا این طلاب این ظرفیت و زمانه را به خوبی درک کرده اند که باید در این عرصه پیش قدم باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان کرد: برخی هنوز به این عرصه باور ندارند و تصور می کنند که دین نمی تواند در رسانه نقش آفرین باشد و یا این عرصه را دین رسانه ای می نامند که کاملا اشتباه است؛ باید از ابزار نوین در عرصه تبلیغ دین به درستی بهره برداری شود.

وی گفت: دشمنان ما سالیان سال از این ابزار استفاده می کنند و توانسته اند، در دنیا تاثیرگذار باشند؛ امروزه تحولات بسیاری در کشورها به وسیله همین رسانه های کوچک رقم می خورد.

مدیر موسسه جهانی ولایت افزود: باید به مبلغین رسانه ای و فضلای رسانه ای یک هویت ارزشمند ببخشیم؛ حوزه باید فضلای رسانه ای را به رسمیت بشناسد؛ همانگونه که اساتید دارای یک هویت مستقل هستند و مبلغین سنتی و محققین دارای یک هویت هستند، مبلغین رسانه ای نیز باید به خاطر این هویت به خود ببالند.

وی اظهارکرد: یک روحانی که فعالیت رسانه ای دارد زمانی که در جمع اصحاب رسانه وارد می شود باید خود را به عنوان یک روحانی مطرح کند و اگر چنین نکند اشتباه است؛ حتی برخی در عرصه های کوچک حوزوی نیز خود را به عنوان یک فعال رسانه ای معرفی نمی کنند.

مدیر شبکه جهانی ولایت بیان کرد: حوزه باید به فضلا و روحانیون رسانه ای هویت ارزشمند ببخشد؛ یکی از برنامه های ما همین مساله است؛ در این راستا گام های جدی برداشته شده است؛ دفتر تبلیغات با پشتیبانی های خود به دنبال همین هویت بخشی است.

دکترین رسانه دینی  در حوزه تدوین  می شود

وی گفت: اولین اجلاسیه فضلای رسانه ای در همین راستا و با هدف شناسایی و هویت بخشی به طلاب و فعال رسانه ای برگزار می شود؛ به دنبال آن هستیم که دکترین رسانه دینی را در حوزه تدوین کنیم؛ در عرصه فقه با 10 دلیل بیان کردیم که واجب است که بر کسانی که توانایی دارند رسانه دینی را تاسیس و اداره کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: طلاب و فضلای فعال در این عرصه ها به صدها و هزاران نفر برسد؛ باید بهترین فیلم ها و سریال ها و تولیدات رسانه ای از فعالان رسانه ای حوزه صادر شود.

وی افزود: یکی از کارهایی که حوزه باید انجام دهد آن است که باید در حوزه اخلاق، فلسفه و فقه رسانه به عنوان درس رسمی در حوزه رایج شود؛ پیش از آغاز طرح فقه رسانه تصور می کردیم که این بحث یک ساله تمام می شود ولی این بحث سه سال است به انجام نرسیده و حداقل به سال دیگر هم خواهد شد.

وی گفت: در فقه رسانه چهارفصل به عنوان سرفصل قرار گرفت که شامل اصل تاسیس رسانه، رسانه های مجاز و حرام و...، پیام رسانه و باید و نبایدهای محتوایی، است که زیرا حتی برخی تولیدات با مبانی دینی تعارض دارد زیرا فقه رسانه را لحاظ نکردند؛ در حال حاضر در بحث محرمات پیام رسانه هستیم و حتی مورد سوال واقع می شویم که چرا این قدر به محرمات می پردازیم.

استاد فقه رسانه حوزه اظهارکرد: فصل سوم فقه رسانه، عوامل پیام و پیام رسانان و احکام فعالان رسانه ای است؛ فصل چهارم نیز کاربران رسانه است؛ یعنی آیا می توانیم جواز استفاده از رسانه ها بدهیم؟ زیرا برخی رسانه ها از کتب ضاله نیز حرام تر است.

مدیرشبکه جهانی ولایت بیان کرد: هم اکنون 4 شبکه ولایت در حال فعالیت هستند که طلاب باید از ظرفیت مرکز رسانه ای ولایت برای عرضه کردن برنامه ها و تولیدات خود استفاده کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در این دروس از فقه جواهری استفاده می شود بر لزوم توسعه درس فقه رسانه در حوزه تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha