جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مفتی سالم

حوزه/ مفتی سالم اشرف قاسمی در واکنش به درخواست یک سازمان مردم نهادی هند که در دادگاه این کشور درخواست حذف قانون مجازات برای خودکشی ارائه کرده بود در جلسه دادگاه گفت: دادگاه عالی در این درخواست باید دقت کند، زیرا در اسلام خودکشی جایز نیست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مفتی سالم اشرف قاسمی از علمای دیوبند هند در در جلسه دادگاه هند در واکنش به درخواست یک سازمان مردم نهادی هند که در دادگاه این کشور درخواست حذف قانون مجازات برای خودکشی ارائه کرده بود را شدید محکوم کرده و گفت: دادگاه عالی باید در این درخواست دقت کند، زیرا در اسلام خودکشی جایز نیست.

قاضی دادگاه عالی هند در جلسه گفت که انسان مانند زندگی باعزت می تواند باعزت بمیرت و در جواب قاضی مفتی سالم اشرف، اظهار داشت: در اسلام خودکشی حرام است و دادگاه باید در حکم خود تجدید نظر کند.

 

گفتنی است دولت هند مرگ فرد را در صورتی که این ۳ شرط را دارا باشد، به عنوان خودکشی طبقه ‌بندی می‌ کند:

مرگ، غیرطبیعی باشد؛

تصمیم به مردن را خود شخص گرفته باشد؛

شخص برای مرگش دلیلی داشته باشد. این دلیل ممکن است در یادداشت خودکشی که شخص از خود به جای می‌گذارد عنوان شده یا نشده باشد.

چنانچه یکی از این سه شرط حائز نشود، مرگ فرد خودکشی قلمداد نمی‌شود و در دیگر گروه‌ها همچون قتل طبقه‌بندی آماری می‌شود.

لازم به ذکر است که همه ساله نزدیک به ۸۰۰٬۰۰۰ تن در جهان خودکشی می‌کنند که ۱۳۵٬۰۰۰ تن از آنان (۱۷٪) اهل کشور هند هستند؛ کشوری که مردمانش ۱۷٫۵٪ کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۷، نرخ خودکشی در این کشور از ۷٫۹ به ۱۰٫۵ تن در هر ۱۰۰٬۰۰۰ تن افزایش یافت و البته این میزان در مناطق جنوبی و شرقی هند بیش‌تر هم هست.

در سال ۲۰۱۲ تامیل نادو با ۱۲٫۵٪، ماهاراشترا با ۱۱٫۹٪ و بنگال غربی با ۱۱٫۰٪ بیش‌ترین نرخ خودکشی در این کشور را به خود اختصاص دادند. همچنین نسبت مردان به زنان در خودکشی ۲ به ۱ است.

آمارها از میزان خودکشی در این کشور گوناگون است. به طول مثال در تحقیقی به سال ۲۰۱۰ عنوان شد که ۱۸۷٬۰۰۰ تن خودکشی کرده‌اند. در حالی که دولت هند نرخ خودکشی در سال ۲۰۱۰ را ۱۳۴٬۶۰۰ مورد اعلام کرده است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ خودکشی بر پایه جنسیت در هند ۱۶٫۴ تن در هر ۱۰۰٬۰۰۰ تن برای زنان (ششمین کشور از نظر نرخ خودکشی زنان) و ۲۵٫۸ برای مردان (بیست‌ودومین کشور از نظر نرخ خودکشی مردان) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha