پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست گفتمان‌سازی تصوف در مقابله با پدیده افراطی‌گری در پاكستان

حوزه/ نشست «گفتمان‌سازی تصوف در مقابله با پدیده تکفیری و افراطی‌گری» با مشارکت جمعي از شخصیت‌های مختلف دانشگاهی، علماي صوفیه و چهره‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی در پاکستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» نشست "گفتمان‌سازی تصوف در مقابله با پدیده تکفیری و افراطی‌گری"، به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اسلام‌آباد و با همكاري مؤسسه درباره عاليه موهره شريف و انجمن روشنفکران بلوچستان پاكستان در محل تالار اجتماعات هتل اسلام‌آباد، برگزار شد.

در اين نشست كه جمعي از شخصیت‌های مختلف دانشگاهی، علماي صوفیه و چهره‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی پاکستان حضور داشتند، بر نقش عرفان و تصوف در مقابله با پدیده تکفیری و تروریسم در منطقه به ویژه نقش اسلام در ایجاد جامعه امن و پایدار و فضای صلح و دوستی و آشتی تأكيد كردند.

محمد عبدالباسط، رئیس مؤسسه تحقیقات سیاسی اسلام‌آباد در این نشست بيان كرد: لازم است ریشه‌های تروریسم را به صورت دقیق مورد مطالعه قرار دهیم. جهان غرب باید از ربط دادن تروریسم به اسلام خودداری کند، زیرا اسلام حقیقی، هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد.

وی هر نوع تفکر مبنی بر جدا بودن دین از سیاست را رد کرد و گفت: دین مبین اسلام شیوه حکومت‌داری بر اساس عدالت و احترام به عقاید و نظرات یکدیگر را به ما آموخته است.

تأكيد بر پیروی از دين مبین اسلام

شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامي ایران در اسلام‌آباد پاکستان نیز در این نشست، گفت: اسلام دین صلح رحمت، آشتی و برادری است باید زمینه برای معرفی چهره واقعی دین مبین اسلام به دنیا فراهم شود.

وی ضمن تشریح ارزش‌های مقدس اسلام افزود: برای رفع مشکلات و سوء تفاهم‌ها باید از دستورات دین راستین و مبین اسلام پیروی کرد.

دارایی در ادامه، خاطرنشان كرد: عرفا و اهل طریقت نقش مهمی در تشکیل جامعه‌ای صلح طلب و دین‌مدار داشته و دارند.

وی ضمن اشاره به مشکلات جهان اسلام در زمان حاضر گفت: متأسفانه در زمان کنونی جهان اسلام با مشکلات زیادی روبروست، زیرا که برخی مسلمانان از مسیر اسلام واقعی منحرف شده‌اند و به احکام قرآن عمل نمی‌کنند.

دارايی به شخصیت والای امام خمینی(ره) در جهان کنونی اشاره كرد و گفت: شخصیت ایشان برای ما به عنوان کسی که علیه استکبار ایستادگی کرد به الگو تبدیل شده است. امام خمینی(ره) نقش مهمی در اتحاد بین امت اسلام دارند.

شیخ افتخار حسین نقوی، عضو شورای ایدوئولوژی اسلامی پاکستان نیز، ضمن تأکید بر هوشیاری مسلمانان در قبال توطئه‌های کشورهای غربی گفت: غرب با استفاده از رسانه‌های انحصاری خود در جهان سعی می‌کند تا چهره بدی از اسلام به دنیا معرفی کند و در چنین موقعیتی، وظیفه هر مسلمان این است تا پیام واقعی اسلام یعنی صلح و دوستی را به مردم جهان ابلاغ کنند.

دیگر سخنرانان نیز در این سمینار، هر یک با اشاره به گوشه‌هایی از دین مبین اسلام بر رفع سوء تفاهم‌ها و مقابله با افکار تکفیری تأکید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha