پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، با بیان اینکه دشمنان با شاخصه‌های حقانیت، پیشرفت و اقتدار انقلاب اسلامی از جمله دفاع مقدس مشکل دارند،گفت: دفاع مقدس پدیده‌ای ایرانی و شیعی نیست؛ در دوران دفاع مقدس بسیاری از برادران اهل سنت، اقلیت‌های دینی و مذهبی و پیروان سایر ادیان به شهادت رسیدند و از همه مهم‌تر شهدای بسیاری از دیگر کشورها داشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با بیان اینکه برنامه راهیان نور به‌صورت منسجم و با تغییرات ملموس در بُعد خدماتی و لجستیکی و فرهنگی رو به پیشرفت حرکت می‌کند، اظهارداشت: اقبال مردم هم بسیار خوب و نشان می‌دهد که اردوهای راهیان نور فرصتی برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است.

*لزوم برجسته‌سازی وقایع دوران دفاع مقدس

مدیرعامل خبرگزاری رسمی حوزه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب راهیان نور را یک ابتکار فوق‌العاده و فناوری نوین برای آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس قلمداد کردند، گفت: نقش روحانیون به عنوان مرجعیت فکری و عملی انقلاب اسلامی برجسته است و همان‌طور که در دفاع مقدس برجسته بود پس از پایان جنگ به‌ویژه در قالب راهیان نور چه در یادمان‌ها و برنامه‌های کاروان‌های راهیان نور نقش مؤثر و قابل قبولی دارند.

وی به ساماندهی و نظم‌بخشی بسیار خوب روحانیت برای کاروان‌های راهیان نور اشاره کرد و ادامه داد: راهیان نور مسئله‌ای چندی بُعدی و ظرفیتی چند جانبه دارد که یکی از ظرفیت‌های آن جنبه‌های معرفتی است که از این کانال می‌توان سطح دانش و بینش و تحلیل معرفت زائران به‌ویژه جوانان را افزایش داد.

*روایت گری کافی نیست باید معرفت افزایی کرد

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری اضافه کرد: در این معرفت افزایی، باید نسبت به مسئله جنگ تحمیلی، انقلاب اسلامی و اسلام ناب، آشنایی با اندیشه‌های کلی اسلام و معارف اهل‌بیت(ع) اهتمام داشت و صرفاً اکتفا کردن به موضوع روایت گری وقایع دفاع مقدس کافی نیست.

*توجه به ظرفیت‌های معنوی و انگیزشی راهیان نور

وی با بیان اینکه باید به ظرفیت‌های معنوی و انگیزشی در راهیان نور توجه ویژه‌ای شود، افزود: فضای معنوی، عاطفی و احساسی در راهیان نور وجود داد که در صورت آمیخته شدن با جنبه معرفتی همچون دو بالی خواهند بود که زائران را به اوج می‌رسانند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور، الگوگیری و الگودهی را دیگر ویژگی راهیان نور برشمرد و گفت: جوانان می‌توانند نمونه‌های عینی انسانی‌هایی که در روزگار کنونی با خدا مرتبط و به اوج رسیدند، را در قالب راهیان نور مشاهده و الگوگیری کنند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس عرصه‌ای است که در آن انقلاب اسلامی حقانیت، مظلومیت و اقتدارش را ثابت کرده است، تصریح کرد: دشمنان نظام اسلامی با اقتدار و حقانیت انقلاب اسلامی سازگاری نداشته و در پی اثبات موقتی، کوتاهی، تک بُعدی و غیرمردمی بودن آن هستند.

تلاش دشمن برای تحریف شاخص‌های انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، ادامه داد: دشمنان در پی تحریف شاخص‌های انقلاب اسلامی از جمله دفاع مقدس هستند تا از تلألؤ چنین ذخیره و گنجینه بزرگ ارزش‌ها و معنویت‌ها جلوگیری کنند و جوانان از گرایش به سمت ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منع شوند.

مدیرعامل خبرگزاری رسمی حوزه با بیان اینکه هر از چندگاهی گروه‌های فعال در شبکه‌های بیگانه تلاش به تحریف و شایعه‌سازی درباره دفاع مقدس دارند، تصریح کرد: بیگانگان تلاش دارند تا با تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس آن را خشونت‌طلبی و بازگشت به گذشته تلقی کنند و آن را از حقیقت مردمی و معنوی بودن، تهی سازند.

*دفاع مقدس پدیده‌ای ایرانی و شیعی نیست

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه دشمنان نظام اسلامی با شاخصه‌های حقانیت و پیشرفت و اقتدار انقلاب اسلامی از جمله دفاع مقدس مشکل دارند، اظهار داشت: دفاع مقدس پدیده‌ای ایرانی و شیعی نیست؛ در دوران دفاع مقدس بسیاری از برادران اهل سنت، اقلیت‌های دینی و مذهبی و پیروان سایر ادیان به شهادت رسیدند و از همه مهم‌تر شهدای بسیاری از دیگر کشورها داشتیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حقانیت دفاع مقدس بر همگان آشکار بود، ابراز داشت: شهیدانی از کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و حتی عراق داشتیم چون همگی دفاع مقدس را نبرد بین جبهه حق و باطل می‌دانستند؛ از این رو تاریخ جبهه مالامال از چنین ایثارگری‌ها و رشادت‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: امروزه خانواده‌های شهدا و رزمندگان غیرایرانی و غیر شیعی از یادمان‌های شهدا بازدید می‌کنند و برای الهام گیری از جبهه‌های جنگ در مناطق عملیاتی حضور پیدا کرده‌اند.

*الهام گیری غیرایرانی ها از دفاع مقدس

وی با بیان اینکه الهام گیری غیرایرانی ها از دفاع مقدس محدود به راهیان نور و حضور فیزیکی در یادمان‌ها نیست، اظهار کرد: بسیاری هستند که علی‌رغم عدم حضور در یادمان‌ها اما از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس الهام گرفتند که در این باره روحانیونی که فعالیت‌های تبلیغی در خارج از کشور دارند، چنین واقعیتی را به خوبی مشاهده کردند.

*شهدای ایرانی سنبل مقاومت و اسطوره تاریخی مردم کشورهای جهان هستند

مسئول مرکز ارتباطات و اموربین الملل حوزه های علمیه کشور با اشاره به تأثیرپذیری و الگوبرداری جوانان غیرایرانی از شهدای دوران دفاع مقدس عنوان کرد: کتاب‌های دفاع مقدس به زبان‌های دیگر ترجمه و مورد استقبال قرار گرفته است، شخصیت‌های دفاع مقدس ما برای خارجی‌ها شناخته شده و اسطوره‌هایی تاریخی شدند و به عنوان سمبل مورد استقبال آزادگان جهان قرار گرفتند.

این مقام مسئول ادامه داد: در یک جمع‌بندی کلان دفاع مقدس اگر بخواهیم در زمینه دفاع مقدس نگاهی به گذشته، حال و آینده داشته باشیم باید گفت که در برنامه‌های راهیان نور نگاه به گذشته برجسته و خوب بود یعنی که دفاع مقدس، شخصیت‌ها و ابعاد آن در قالب کتاب‌ها، بروشورها، رزمایش‌ها و کارهای هنری بسیار عالی طراحی شد.

*توجه به روحیه ایثارگری از شاخصه‌های دستیابی به تمدن نوین اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، با بیان اینکه دفاع مقدس تنها برای رسیدن به یک واقعه تاریخی در گذشته نیست، گفت: دفاع مقدس برای رسیدن به امروز خودمان و از امروزمان به فردایمان رسیدن است و میزان تأثیرگذاری آن در زندگی امروزی و برای آینده در روحیه شهادت، ایثارگری، جهاد و ولایت‌پذیری که ما را به شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی خواهند رساند، بسیار قابل‌توجه است.

وی با اشاره به اینکه شهدای ما نه‌تنها در یک صحنه مذهبی و جغرافیایی خاص، بلکه در پهنه جهان و بین‌الملل تأثیرگذار هستند، افزود: باید تأثیرگذاری شهدا را به منصه ظهور برسانیم؛ از این رو چنین ابعاد دفاع مقدس در برنامه‌های راهیان نور تقویت شود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه راهیان نور یادآور دوران دفاع مقدس و شهادت به‌ویژه برای جوانان است، خاطرنشان کرد: جوانان در راهیان نور به گذشته خود افتخار می‌کنند و قدر چنین حقیقتی را باید دانست، اما قرار نیست که تنها به حقیقت تاریخی در گذشته بسنده کرد.

*پا به پای شهدا پیش برویم

مدیرعامل خبرگزاری رسمی حوزه عنوان کرد: باید از گذشته راهی را برای امروز و آینده پیدا کنیم و پا به پای شهدا پیش برویم و از آنها برای امروز و آینده درس بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، بیان داشت: ابعاد امروزی و آینده‌نگر راهیان نور و دفاع مقدس در برنامه‌های راهیان نور باید تقویت شود و قطعاً حوزه‌های علمیه نقش تعیین کننده‌ای برای نشان دادن چنین پیوند و پیوست تاریخی خواهند داشت.

وی، دفاع مقدس و شهدا را حلقه تاریخی تأثیرگذاری دانست که ما را از عمق تاریخ(دوران زندگی انبیاء، معصومین و واقعه کربلا) به آینده روشن و درخشان که همان حکومت عدل مهدوی و تمدن نوین اسلامی است، سوق خواهند داد.

*لزوم نوآوری و خلاقیت در برنامه های راهیان نور

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور، در پایان اظهار داشت: راهیان نور در عین ضروری بودن اگر به یک کار روتین و تشریفاتی تبدیل شود، آسیب خطرناک و بزرگی است، لذا همواره باید در کنار برنامه‌ریزی و نظم و تدبیر، از خلاقیت و ابتکار بهره برده شود.

 

انتهای خبر./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha