شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدير حوزه علميه خواهران مازندران

حوزه/ دولت در اولین گام باید در تسهیلات بانکی دقت کرده تا بانک ها چند برابر وامی که به تولیدکنندگان داده اند را از آنها نگیرند و کاری نکنند تا کارخانه ها و شرکت ها ورشکسته شده و آنها را تصرف کرده و به چند برابر قیمت بفروشند، مثلا در مازندران کارخانه گونی بافی، چیت سازی، نساجی و ... ور شکسته و بانک ها آنها را تصرف کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از ساري، حجت الاسلام والمسلمین علی غفاری مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در نشست نوروزی با کارکنان این مدیریت بیان کرد: نظام آفرینش بر اساس اهداف خاص و محورهای مشخصی بنا شده است و نظام اسلامی زمانی تحقق پیدا می کند که عناصر آن، حول محورهایی که خداوند تعریف کرده، چرخیده و بر اساس یک ستون فقرات مشخص استوار باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران افزود: در نظام اسلامی، پروردگار متعال، پیامبر(ص) را به عنوان الگو معرفی و پیامبر(ص) نیز علی(ع) را به عنوان محور عدالت و حقانیت جریانات دینی و نظام اسلامی معرفی کرده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی نظام اسلامی، عدالت بوده و امیرالمومنین(ع) محور عدالت و اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان مصادیق شاخص یک نظام دینی هستند؛ لذا از حضرت علی(ع) گرفته تا امام عصر(عج)، همه در یک مسیر واحد حرکت می کنند؛ نه شعارشان فرق می کند و نه حزب چپ و راست دارند. "کلهم  نور واحد" بوده و در "صراط مستقیم" در حرکتند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: اگر نظام شیعی به عنوان یک نظام بسیار قدرتمند در دنیا مطرح بوده و هست، به خاطر انسجام بین هدف، حرکت، شعار و عناصر آن نظام است.

وی گفت: وقتی امیرالمومنین(ع) حرفی از عدالت و مبارزه با ظلم می زند؛ فرزندانش هم همین گونه اند. امام حسین(ع) زمانی که به جنگ با یزید می رود شعارش هم همین است؛ حضرت زینب(س) نیز در واقعه کربلا تحت ثاثیر عواطف و فشارهای روانی قرار نگرفته و سخن ایشان" ما رأیت الاّ جمیلا" همان ترجمه  " هیات مناالذله" امام حسین(ع)  بوده و بعد از  شهادت عزیزانش در عاشورا نیز  تحفظ هدف و رسالت امام حسین(ع) مورد اهتمام زینب(س) است.

وی اظهار کرد: امروز دشمن این همسوئی، هم جهتی و هم شعاری را هدف گرفته و تلاشش این است که این محوریت را ضعیف کرده و مهره های آن را  پراکنده و بر آن غلب نماید؛ لذا جناج چپ و راست، قرائت های مختلف و غیره را درست کرده است؛ ما به عنوان پیروان  اهل بیت(علیهم السلام) باید مراقب بوده تا از اصل نظام اسلامی و رهبری فاصله نگرفته و از این مسیر جدا نشده و هر یک جداگانه حرکت نکنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران اضافه کرد: در حال حاضر نوک حمله دشمنان خارجی انقلاب و همفکران داخلی شان به سوی جایگاه رهبری معظم، حبل المتین و عروة الوثقی نظام اسلامی بوده و تلاش می کنند تا از طرق مختلف مانند حمله به حوزه ها، سیاه نمائی در بودجه های حوزه ها، توهین به روحانیت و متهم کردن فرزندانشان به فساد مالی و ...، این جایگاه را تضعیف نمایند، لذا باید با بصیرت و دوراندیشی لازم مواظب باشیم تا در دام دشمن قرار نگیریم.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در آغاز هر سال شعاری را مطرح می کنند که امسال "حمایت از کالاهای ایرانی" را بیان نموده که نشان از ژرف اندیشی و توجه ویژه ایشان نسبت به این امر دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران اعلام کرد: تحقق شعار امسال را می توان از چهار  بعد مورد بررسی قرار داد که اولین آن، تولید کنندگان هستند؛ آنها باید به این باور برسند که می توانیم نیاز جامعه را خودمان در داخل کشور تامین نمائیم.

حجت الاسلام غفاری در ادامه بیان کرد: تولیدکنندگان نباید تنها به فکر منفافع شخصی خود باشند؛ اگر ما در جنگ تحمیلی پیروز شدیم، به خاطر این بود که فرزندان این کشور به دنبال منفعت طلبی نبوده و به فکر مصلحتها و تکلیف بوده اند؛ لذا اگر تولید کنندگان  نیزچنین نگاهی داشته باشند، قطعا در مصارف اقتصادی موفق خواهند شد.

وی گفت: حرکت تولید کنندگان باید دانش بنیان بوده و از این طریق و بر اساس دانش و آورده های علمی جدید، کارهایشان را انجام دهند تا در منابع کشور صرفه جوئی حداکثری شده و از هدر رفت منابع جلوگیری شود؛ زیرا منابعی که در دست ما است امانت بوده و قرار نیست همه را مصرف کنیم؛ بلکه باید آنچه را داریم به بهترین وجه مصرف کرده و حداکثر صرفه جوئی را داشته باشیم تا این منابع به نسل آینده برسد.

وی افزود: تولید کنندگان باید با رعایت انصاف، اعتماد مردم را جلب کنند تا به سمت کالای خارجی نروند. همچنین آنها باید قبل از تولید، نیاز سنجی از جامعه نموده تا منابع را برای تولید کالاهای با اولویت،  مصرف نمایند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران با اشاره به بعد دوم  تحقق شعار امسال گفت: مسله بعدی، خود تولید و محصول است و  باید کیفیت، ظرافت و جذابیت کالا مورد توجه قرار گرفته و کیفی سازی و ظریف سازی در محصولات داخلی صورت گیرد که در این خصوص سازمان استاندارد باید به خوبی ایفاء نقش نماید.

وی تصریح کرد: در صورتی که تولید، دانش بنیان و اراده تولید کننده بر کیفی سازی بوده و کالای با کیفیت خوب ارائه شود؛ قطعا تولیدات ما رشد نموده ، منابع ما صرفه جوئی شده و موجب رضایتمندی مردم و بی نیازی جامعه از ورود محصولات خارجی، برند شدن کالای ایرانی و زمینه برای رقابت کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران اظهار کرد: بعد سوم خود مردم به عنوان مصرف کننده هستند که باید جنس ایرانی هرچند با کیفیت پایین نسبت به مشابه خارجی را خریداری کرده تا کارخانه های ما فعال بمانند؛ متاسفانه در حال حاضر بسیاری از شهرکهای صنعتی و کارخانه های کشور تعطیل شده است.

حجت الاسلام غفاری یادآور شد: مردم باید از خود هزینه کنند تا امنیت فرزندانشان در آینده تامین شود، زیرا خریداری محصولات ایرانی باعث رونق چرخه تولید داخلی، فعالیت صنایع و کارخانه های داخلی، کاهش بیکاری و به دنبال آن کاهش مفاسد اقتصادی و اجتماعی و حل شدن مشکل ازدواج، فرزندآوری و ... خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران با اشاره به بعد چهارم تحقق شعار سال، گفت: مهمترین بخش در تحقق شعار سال مقام معظم رهبری، دولت است که بسیار نقش اساسی در این زمینه را دارد.

وی بیان کرد: دولت در اولین گام باید در تسهیلات بانکی دقت کرده تا بانک ها چند برابر وامی که به تولیدکنندگان داده اند را از آنها نگرفته و کاری نکنند تا کارخانه ها و شرکت ها ورشکسته شده و به دنبال آن مال و اموال آنها را که سرمایه ملی است را تصرف کرده و به چند برابر قیمت بفروشند؛ مثلا در مازندران کارخانه گونی بافی، چیت سازی، نساجی و ... ور شکسته شده و بانک آنها را تصرف کرده اند.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: سیستم بانکی کشور بیمار بوده و باید اصلاح شود؛ در غیر این صورت، نمی توانیم صنایع و تولید کشورمان را تقویت کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران اضافه کرد: در حال حاضر  بانک ها  تبدیل به بنگاه اقتصادی شده اند که این امر غلطی است و نیاز به تحول اساسی دارد تا مردم به راحتی بتوانند پول گرفته و در چرخه تولید استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر نگرش بانکها  سودجویانه باشد، دیگر جوانان کشور رغبت و جرات حرکت به سوی تولید را پیدا نمی کنند که این امر همت سه قوه به خصوص دولت را می طلبد.

حجت الاسلام غفاری در ادامه بیان کرد: دومین گام دولت در خصوص واردات است که در این زمینه باید کنترل جدی صورت گیرد،  زیرا با وجود جنس کافی( به اندازه کفایت) در داخل کشور، نیازی به وارد کردن آن از خارج وجود ندارد. چرا در مازندران با این که برنج و مرکبات فراوانی تولید می شود، متاسفانه شاهد برنج و مرکبات خارجی در بازارهای استان هستیم.

وی گفت: سؤال این است که چه کسی این محصولات را وارد کشور می کند؟ آیا این واردات سوزنی است که در انبوهی از کاه گم شده است یا تن تن محصولاتی است که با کانتینرهای آنچنانی حمل و نقل می شود! با توجه به این که گمرکات در دست دولت است، چرا جلوی این واردات بی رویه گرفته نمی شود؟ چرا در کشور پر محصول ما، باید شکر، سیب زمینی، خلال دندان و ... را وارد کنیم؟ این امر نشانگر سیاست غلط دولتهاست که باید اصلاح شود.

حجت الاسلام غفاری افزود: در برخی از کشورها، محصولات را از کشاورزان پیش خرید کرده و بعد تولید در صورت عدم صادرات و نیاز به دریا میریزند ولی نمی گذارند چرخه تولید متوقف شود؛ آیا در کشور ما از کشاورزان اینگونه حمایت می شود، آیا سموم، کود و ...به راحتی در اختیار آنها قرار می گیرد؟ چرا باید پسته، زعفران و بسیاری از تولیدات ما، به بیرون از کشور برده شده و در آنجا بسته بندی شده و به چند برابر قیمت توسط آن کشورها فروخته شود؟ چرا نیابد صنایع تبدیلی و بسته بندی در کشور ما وجود داشته باشد.!

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: گام سومی که دولت باید به آن توجه کند، بخش صادرات است. چقدر مسئولین از تولیدات داخلی حمایت و راهکارهای قانونی صادرات را فراهم کرده و اگر موانع قانونی وجود داشته، با همکاری مجلس، قوانین موجود را اصلاح کرده اند!. متاسفانه دیده می شود که برخی از دولتمردان آنقدر موانع قانونی ایجاد می کنند که تاجر و تولید کننده ما به راحتی نتواند کالای خود را صادر کرده و رغبت به این کار پیدا نمی کند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بارها فرمودند که آیا جوانی که می تواند موشک بسازد، قلب اتم را شکافته، سلولهای بنیادی و ... ایجاد کند نمی تواند ماشین با سوخت کم و... بسازد.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران افزود: قسمت عمده مشکل ما در صادرات به دولت برمی گردد؛ اگر مسئولین از تولید کنندگان در امر صادرات صادقانه حمایت کنند، قطعا ملت ایران که وفادارترین مردم در جهان بوده و جان و مال و فرزند و... خود را برای این انقلاب فدا کردند تمام قد پای کار خواهند آمد. تاریخ انقلاب ثابت کرده است که هر جا دولتمردان به مردم میدان داده اند، مردم خوب نقش آفرینی کرده اند که نمونه بارز آن جنگ تحمیلی، بالاترین ظهور و بروز اجتماعی مردم است.

حجت الاسلام غفاری گفت: خواسته اصلی مردم از مسئولین نه کنسرت است که عده ای بزرگش کرده اند، نه باشگاه و ورزش است و ...، بلکه درخواست آنها، باز کردن موانع قانونی، فراهم کردن زمینه فعالیت تولید داخلی، رونق اقتصادی و به دنبال آن ایجاد اشتغال است.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه حوزه های علمیه خواهران اعلام کرد: حوزه های علمیه به عنوان علمداران نظام اسلامی، رسالت سنگینی نسبت به تحقق شعار امسال یعنی حمایت از تولیدات داخلی، دارند، چرا که تکلیف گرائی وظیفه و رمز توفیق حوزه ها است.

وی تصریح کرد: مدارس علمیه خواهران در تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری باید در امور پژوهشی، فرهنگی و... با برگزاری نشست ها، فراخوان ها، مسابقات، همایش ها و ... فعایت نمایند. همچنین مبلغین ما باید در خصوص اهمیت خرید و استفاده از کالای ایران و تشویق مردم به این امر همت ویژه نمایند.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha