سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بانک جهانی،دروغ سعودی را آتش زد

بانک جهانی پیش‌بینی کرد ذخایر نفتی ایران ۱۵۵ سال دیگر دوام می‌آورد که ۷۵ سال بیشتر از طول عمر ذخایر نفتی عربستان است.بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «ثروت درحال تغییر ملت‌ها» پیش‌بینی کرده است ذخایر نفتی ایران 155 سال دیگر دوام بیاورد.برآوردهای این نهاد بین المللی نشان می‌دهد میان کشورهای بزرگ نفتی، ذخایر نفتی ونزوئلا دیرتر از همه به پایان می‌رسد. پیش‌بینی شده است 345 سال دیگر ذخایر نفت این کشور به‌اتمام برسد. پس از ونزوئلا، لیبی قرار دارد و 275 سال طول خواهد کشید تا ذخایر نفت لیبی به پایان برسد.بر اساس این گزارش ایران پس از ونزوئلا و لیبی در رتبه سوم از نظر میزان پایداری ذخایر نفتی خود میان کشورهای بزرگ نفتی قرار دارد. پس از ایران کانادا قرار دارد و پیش‌بینی شده است ذخایر نفتی این کشور نیز 130 سال طول بکشد.این گزارش طول عمر ذخایر نفتی عراق را 110 سال، کویت 98 سال، امارات 97 سال، عربستان 80 سال، قطر 49 سال، نیجریه 48 سال و الجزایر را 40 سال پیش‌بینی کرده است.برآوردهای بانک جهانی در خصوص طول عمر ذخایر نفتی کشورهای جهان بر پایه میزان تولید و میزان ذخایر اثبات‌شده فعلی آن‌ها انجام شده است.

 

بازهم خزانه،تاوان دولت را پس داد

هیئتدولت با صدور مجوز واگذاری اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید به منظور تسویه بدهی مسجّل خود تا سقف ۹۵ هزار میلیارد ریال بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، خرید تضمینی محصولات راهبردی(استراتژیک) کشاورزی، مابه التفاوت قیمت تضمینی محصولات با قیمت فروش، بیمه محصولات کشاورزی، تأدیه بدهی‌های سازمان‌های بیمه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان برق به قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران موافقت کرد. دولت این تصمیم را به منظور کاهش تصدی‌­های خود و سهولت دسترسی و ارتقای سطح کیفیت ارایه خدمات به شهروندان و کاهش مراجعات مردم به دستگاه ­های اجرایی از طریق تجمیع خدمات قابل واگذاری در دفاتر پیشخوان دولت با هدف کاهش هزینه تمام شده خدمات و جلوگیری از ترددهای غیرضرور در سطح شهرها و روستاها اتخاذ کرد.بر این اساس، دولت کلیه دستگاه­ های خدمات دهنده را موظف کرد حداکثر ظرف ۲ سال از تاریخ تصویب این آیین­نامه، تمامی خدمات قابل واگذاری تعیین شده ازسوی سازمان اداری و استخدامی کشور را ازطریق دفاترپیشخوان دولت عرضه  نمایند.

 

ایمیدرو،پرده جدیدی از بازی ارزی برداشت

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اختلالات بازار ارز را موضوع جدید ندانست که تاثیر عمیقی بر فعالیت‌های اقتصادی بگذارد و با بیان این که اقدام دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار کار خوبی بود، گفت که اگر این اقدام دو - سه هفته زودتر انجام می‌شد، بحران ارز دو- سه روزه جمع می‌شد.اگرچه موضوع اختلالات ارزی می‌تواند بسیاری از فعالان اقتصادی و صنایع ایران را از خود متاثر کند اما بخش معدن از آن دسته حوزه‌هایی است که بخاطر ارزبری پایین معمولا چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، یا حتی در مواردی که بیشتر مصارف صادراتی به آن حاکم می‌شود، از افزایش قیمت ارز نیز استقبال می‌کنند. مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پیش از این نیز در هر یک از دوره‌های آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد این مدل بحران‌های ارزی یک یا دو بار تجربه شد؛ به گونه‌ای که به خاطر داریم در دولت دهم وضع به جایی رسید که طی چند هفته قیمت ارز به صورت ساعتی افزایش می یافت.وی افزود: دولت توانست در روز های گذشته، دلار را با شیوه مد نظر خود و قیمت 4200 تومان تک نرخی کند. گرچه شاید در این بین صاحب نظران بحث هایی درباره قیمت تعیین شده یا نحوه عملکرد بانک مرکزی داشته باشند اما در مجموع نتیجه این تصمیم اتفاق مثبتی بود.

 

دوحه،تاراج غربی-عربی را فاش کرد

رئیس سازمان مطبوعات قطر گفت مشخص شده است هدف کشورهای عربی از محاصره قطر، تاراج ثروت مردم این کشور بوده است.به نقل از گلف تایمز، شیخ عبدالرحمان بن حمد بن آل ثانی در حساب توئیتری رسمی خود نوشت: بحران خلیج (فارس) که با هک کردن خبرگزاری قطر آغاز شد، به بهانه واهی حمایت قطر از تروریسم وارد اوج خود شد. او در توضیح دلیل اقدامات عربستان، بحرین، امارات و مصر بر ضد این کشور نوشت: هدف از همه این کارها (محاصره و قطع روابط) که در یک شب اتفاق افتاد، تاراج پول مردم قطر بود و این موضوع بعد از مطرح شدن شروط ۱۳ گانه این کشورها برای از سر گیری روابط بیشتر مشخص شد.چند روز پیش منابع مطلع آمریکایی اعلام کردند دونالد ترامپ - رئیس جمهور آمریکا - به طور جدی از عربستان و امارات خواسته است به بحران خاتمه دهند.آمریکا به تازگی میزبان امیر قطر بود و طی دیدار او از آمریکا، دیدارهای مهم تجاری و اقتصادی و نشست‌های بین طرفین برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری برگزار شد.بحران بین قطر و چهار کشور عربی از ژوئن سال گذشته وارد مرحله جدیدی شد و عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با این کشور قطع کردند و اندکی بعد با بستن حریم هوایی و دریایی و زمینی خود بر روی قطر، این کشور را محاصره کردند.

 

 

خزانه داری برای 96،حساب سرانگشتی ارائه کرد

بودجه سال ۱۳۹۶ با رقم مصوب منابع عمومی تا ۳۴۶ هزار میلیارد تومان بسته شد. این رقم در مقایسه با ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه پیشنهاد داده بود حدود ٢٦هزار میلیارد تومان رشد داشت. به‌ هر حال نظر مجلس بر افزایش سقف بودجه بود.اما آخرین آماری که خزانه‌داری کل از عملکرد مالی دولت منتشر کرد نشان می‌دهد که در بخش منابع عمومی یعنی جایی که درآمدهای نفتی و فراورده‌های آن(تملک دارایی سرمایه‌ای)، واگذاری دارایی‌های مالی(انتشار اوراق و اسناد خزانه) و همچنین درآمدها یعنی منابعی شامل مالیات و سایر درآمدها قرار دارد در مجموع ۳۲۰ هزار میلیارد تومان تحقق وجود دارد. این رقم معادل ۱۰۰ درصد لایحه پیشنهادی دولت و ۹۲.۳ درصد رقم مصوب منابع عمومی در مجلس است. نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه- معتقد است که بودجه سال گذشته بر اساس آن چه  که این سازمان بر مبنای کارشناسی پیش‌بینی کرده بود، محقق شده و بخشی  که مجلس به آن ‌اضافه کرد با عدم تحقق مواجه است.مجموع منابع مصرف شده در سال ۱۳۹۶ در بخش جاری، عمرانی و مالی به حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با منابع ۳۲۰ هزار میلیاردی کسب شده نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان کمتر بوده است.

 

حجتی،کش و قوش کشاورزی را تمام نکرد

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی پس از هفت ماه تاخیر و کش و قوس هنوز تصویب و ابلاغ نشده است و با وجود اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر افزایش نیافتن قیمت گندم، یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که حجتی همچنان روی حرف‌های خود برای افزایش یافتن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصرار دارد.براساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸ دولت موظف است پیش از فصل کشت هر سال (‌تا پایان شهریورماه) نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مورد اشاره در این قانون را تصویب و اعلام کرده و محصولات مورد نظر را در فصل برداشت‌شان از کشاورزان خریداری کند.این در حالی است که پس از گذشت حدود هفت ماه از آنچه که این قانون برای دولتمردان مشخص کرده، هنوز خبری از نرخ‌های تضمینی نیست و کشاورزان بلاتکلیف‌اند. جالب‌تر این‌که دو محصول گندم و کلزا به فصل برداشت رسیده و به گفته حسن حنان – معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی – تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۳۱ تن گندم به ارزش ۱۶ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان و بیش از ۹۹۳۳ تن کلزا به ارزشی بالغ بر ۲۷۶ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان از کشاورزان استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان به صورت علی‌الحساب و با نرخ تضمینی سال گذشته خریداری شده است. این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حجتی طی ماه‌های اخیر به این دلیل روی افزایش نرخ تضمینی محصولات کشاورزی اصرار و تاکید داشته که هزینه تولید برای کشاورزان افزایش یافته و باید نرخ‌ها به گونه‌ای ابلاغ و تصویب شود که جبران کننده این هزینه‌ها باشد و کشاورزان بتوانند به عنوان یکی از زحمت‌کشت‌ترین تولیدکنندگان در کشور از حاصل دست‌رنجشان حداقل سود منطقی را ببرند؛ بنابراین همچنان شاهدیم که آقای وزیر روی قیمت‌های پیشنهادی وزارتخانه‌اش اصرار دارد و هیچ چیز به صورت قطعی مشخص نیست. مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

 

پکن و مسکو،دلار را سه طلاقه کردند

چین بزرگ ترین شریک تجاری روسیه به شمار می رود و کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری با آن باعث کاهش وابستگی روسیه به دلار خواهد شد.به نقل از رویترز، سال گذشته حجم روابط دوجانبه بین چین و روسیه با افزایشی ۳۱.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۷ میلیارد دلار رسید و آن طور که وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرده است انتظار می رود این میزان امسال به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.با افزایش مبادلات تجاری اکنون ۲ کشور در نظر دارند با افزایش سهم روبل و یوان در مبادلات تجاری خود وابستگی به دلار را کاهش دهند و این اقدام به گفته بانک مرکزی روسیه باعث کاهش اثرپذیری روابط دو جانبه از "ارز سوم" خواهد شد.طبق اعلام مقامات روسی هم شرکت های روسی و هم چینی مایل هستند مبادلات خود را با استفاده از روبل و یوان انجام دهند. سال گذشته تنها ۹ درصد از مبادلات با روبل روسیه و ۱۵ درصد نیز با یوان چین انجام گرفت. این رقم در سال های نه چندان دور بین 2 تا ۹ درصدبود که این افزایش خود بیانگر عزم طرفین برای کنارگذاشتن

دلار است. ایگور ماریچ- سخنگوی صرافی مرکزی مسکو گفت: بیش از ۱۷۰ بانک و کارگزار از مناطق مختلف روسیه معاملاتی را با استفاده از یوان چین در این مرکز انجام می دهند و بانک های بزرگ چینی نظیر بانک ملی، آی سی بی سی، بانک زیرساختی چین و بانک کشاورزی دارای حساب در روسیه هستند.

 

جنگ تجاری به کمپین چینی ها،کشیده شد

کمپین جدید ایجاد شده در چین از مردم می‌خواهد با نخریدن محصولات آمریکایی از اقتصاد این کشور در برابر واشنگتن دفاع کنند.به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم چین همواره هنگام بحران سیاسی با کشوری دیگر سعی می‌کنند با نخریدن محصولات آن کشور به دولت خود کمک کنند و این اتفاق این بار هم در جنگ تجاری جدید با آمریکا افتاده است.طی روزهای اخیر پویش مردمی برای تحریم کالاها و محصولات شرکت‌های مشهوری چون "اپل"، " کی اف سی"، " استار باکس" و "مک دونالد" در شبکه‌های اجتماعی این کشور به راه افتاده است. در یکی از پیغام‌ها که در شبکه اجتماعی " وی‌چت" دست به دست می‌چرخد آمده است: هموطنان! زمان سختی برای سرزمین مادری فرا رسیده است و ما باید برای حمایت از اقتصادمان از تولیدات داخلی استفاده کنیم.دولت چین تاکنون به سرعت پاسخ جنگ تجاری ترامپ را داده است و تعرفه‌های وارداتی گسترده‌ای بر کالاهای آمریکایی وضع کرده است. سردبیر روزنامه دولتی "گلوبال تایمز" چین نیز اخیرا در یادداشتی تند نوشته بود که باید با همان روحیه جنگ کره به مقابله با آمریکایی‌ها برویم. وی افزوده بودکه چینی‌های ساکن آمریکا قدرت خریدبالایی دارند و ما می‌توانیم صدمات زیادی به اقتصاد آن‌ها بزنیم.این نخستین بار نیست که کالاهای آمریکایی توسط چینی‌ها تحریم می‌شود، در سال ۲۰۱۶ نیز در واکنش حمایت آمریکا از فیلیپین در مناقشات دریایی، چینی‌ها تلفن‌های همراه آیفون خود را شکستند.

 

جنایت آمریکایی ها،طلای سیاه را تکان داد

قیمت نفت تحت تاثیر نگرانیها نسبت به حمله نظامی آمریکا به سوریه افزایش یافت و برای کل هفته حدود ۹ درصد رشد را به ثبت رساند.نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه با ۳۲ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، در ۶۷.۳۹ دلار در هر بشکه بسته شد. قیمت پایه نفت آمریکا برای کل هفته حدود ۸.۶ درصد افزایش نشان داد که بزرگترین رشد هفتگی از اواسط سال گذشته به این طرف بود.نفت برنت برای تحویل در ژوئن ۵۶ سنت یا ۰.۸ درصد رشد کرد و در ۷۲.۵۸ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود ۸.۲ درصد افزایش داشت.آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد وظیفه ما نیست که از سوی کشورهای حاضر در توافق وین اعلام کنیم که ماموریت آنها تکمیل شده اما اگر دورنمای ما درست باشد، به نظر می رسد که هدف مذکور حاصل شده است.توافق وین شامل گروهی از تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک است که در سال ۲۰۱۶ توافق کردند به منظور حذف مازاد عرضه که قیمتها را به شدت پایین برده بود، تولیدشان را محدودکنند. گزارش آژانس بین المللی انرژی منعکس کننده گزارش ماهانه اوپک بود که نشان داد تولید این گروه ۲۰۱ هزار بشکه در روز در مارس کاهش یافته و مازاد عرضه به کلی از میان رفته است.آژانس بین المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که ادامه اختلاف تجاری میان آمریکا و چین به تقاضا برای نفت لطمه زده است.

 

دهلی،دست و پای میلیونر ها را بست

مقامات هندی تصمیم گرفتند از افراد ثروتمندی که قصد مهاجرت با روش سرمایه‌گذاری به کشورهای دیگر را دارند، مالیات بگیرند.به نقل از آر. تی، مقامات هندی در توجیه تصمیم خود اعلام کرده‌اند که چنین مهاجرت‌هایی برروی درآمدهای مالیاتی هند اثر منفی دارد. در توصیه هیات مرکزی مالیات های مستقیم هند از بانک مرکزی این کشور خواسته شده است مجموع قوانینی برای اتخاذ مالیات از افراد ثروتمندی که قصد مهاجرت از هند را دارند، وضع شود.یک گزارش جدید از بانک "مورگان استنلی" اعلام کرده است، در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۰۰۰ میلیونر هندی از این کشور مهاجرت کرده‌اند و در مجموع چهار سال گذشته بیش از ۲۳۰۰۰ نفر از ثروتمندان این کشور به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. طبق آمار "کردیت سوئیس" در حال حاضر حدود ۲۴۵ هزار میلیونر در هند زندگی می‌کنند.ییگر سائیا - از مسئولان بخش قانون‌گذاری مالیاتی- گفت: برخی از کشورها در جهان مالیات خروج و ورود به کشور دارند. برای مثال اشخاصی که از کانادا خارج می‌شوند، باید مالیات بپردازند. بسیاری از اشخاص هندی از سوی کشورهای مختلف در لیست‌های سیاه فرار مالیاتی قرار دارند. برای مثال در اسناد فاش شده موسوم به " اسناد پاناما" نام ۱۲۱ شخص هندی به چشم می خورد که مظنون به فرار مالیاتی هستند.

 

جنگ تجاری به تحریم رسید

به نقل از راشاتودی، سرگی ریابوخین، یکی از نمایندگان دومای روسیه اعلام کرد: مجلس فدرال این کشور قصد دارد در قالب قوانین جدید، تحریم‌های علیه این کشور را پاسخ دهد که احتمالاً در قالب این طرح صادرات قطعات تیتانیومی به آمریکا و به مقصد شرکت هواپیماسازی بوئینگ را متوقف کند.این مقام روس تأکید کرد: تیتانیوم یکی از عناصر کمیاب در جهان است که روسیه به آمریکا صادر می‌کند و در چرخه تولید هواپیمای بوئینگ بسیار مهم هستند.این سناتور روس گفت: روسیه همچنین می‌تواند صادرات موتورهای RB180 به آمریکا را که از سوی ناسا و پنتاگون مورداستفاده قرار می‌گیرند، را تحریم کند. بنا به اعلام ایوان مل‌نیکوف، معاون مجلس دومای روسیه، این تحریم‌ها شامل پایان دادن به همکاری روسیه با آمریکا در حوزه صنعت هسته‌ای، ساخت هواپیما و ماهواره می‌شوند.پیتر پوشکاروف، کارشناس مؤسسه تله‌ترید معتقد است روسیه می‌تواند از طریق توقف کامل یا محدود کردن قابل توجه همکاری با آمریکا در حوزه فضایی و یا توقف صادرات قطعات تیتانیومی به بوئینگ، آمریکا را عصبانی کند.بنا به طرح ارائه‌شده از سوی دولت روسیه، در صورت تصویب، آمریکا و متحدان این کشور از حضور در توافقات بخش خصوصی در روسیه نیز منع خواهند شد. هم‌اکنون بانک‌هایی نظیر گلدمن ساکس، جی‌پی مورگان، کردیت سوئیس، مورگان استنلی، بی‌ام‌پی پاریباس، یو‌بی‌اس و سیتی به همراه برخی دیگر از بانک‌های خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی روسیه را دارند.

 

ایران،آماده سبقت گازی از قطر شد

با بهره‌برداری از اولین سکوی دریایی فاز 14 و دو ردیف شیرین سازی گاز در فازهای 13، 22 تا 24 پارس جنوبی با ثبت یک رکورد جدید ظرفیت تولید گاز شیرین ایران در پارس جنوبی از 550 به حدود 565 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. در شرایط فعلی پیشرفت ساخت پنج فاز 13، 14، 22، 23 و 24 پارس جنوبی به عنوان تنها مگا پروژه‌های باقیمانده از توسعه مرحله اول این میدان مشترک گازی با قطر به بیش از 85 درصد رسیده که بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران امسال چهار فاز 13، 22 تا 24 پارس جنوبی به طور کامل در مدار بهره برداری قرار می‌گیرند که در این صورت ظرفیت تولید گاز شیرین ایران با افزایشی حدود 80 تا 100 میلیون مترمکعبی به 630 تا 650 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و عملا ایران از شریک قطری در این حوزه مشترک سبقت می‌گیرد. همزمان با مرور آخرین تحولات ساخت این پنج مگاپروژه صنعت گاز ایران، ساخت خط لوله میانی فازهای ٦ تا 8 و ٤ و٥ پارس جنوبی هم به پایان رسیده که عملا با ساخت این خط لوله امکان انتقال گاز ترش بیشتری توسط فازهای جدید و فاز 6 تا 8 پارس جنوبی به پالایشگاه‌های موجود و افزایش بیشتر ظرفیت تولید گاز شیرین ایران فراهم خواهد شد.

 

 

فسیل ها،ایران را جهانی کردند

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت ثروت کشورهای جهان اعلام کرد ایران چهارمین کشور ثروتمند جهان از نظر ذخایر سوخت فسیلی محسوب می شود.بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی کل ذخایر اثبات شده سوخت فسیلی ایران بالغ بر 2.4 تریلیون دلار است که بیشتر از همه کشورهای جهان بجز عربستان، روسیه و چین است. نفت و گاز مهمترین بخش ذخایر سوخت فسیلی ایران را تشکیل می دهند.بر این اساس عربستان با ذخایر سوخت فسیلی 7.6 تریلیون دلاری ثروتمندترین کشور جهان از این نظر محسوب می شود. روسیه با 4.9 تریلیون دلار در رتبه دوم و چین با 4.1 تریلیون دلار رد رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.کشورهای عراق با 2.38 تریلیون دلار، آمریکا با 2.37 تریلیون دلار، امارات با 2.36 تریلیون دلار، کویت با 2.35 تریلیون دلار، قطر با 1.4 تریلیون دلار، و نیجریه با 1.3 تریلیون دلار نیز رتبه های پنجم تا دهم را از این نظر به خوداختصاص داده اند.

 

پشت پرده پاداشهای نجومی برخی دولتی ها،لو رفت

بررسی دلایل بازنشستگی تعدادی از مدیران در پایان سال ۹۶ با پاداشهای نجومی نشان می‌دهد، حکم مجلس در قانون بودجه ۹۷ دلیل این بازنشستگیهای خودخواسته بوده است.در همین خصوص دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه  با بیان اینکه، آقای سیف در اواخر سال گذشته یکی ازمعاونان خود را بازنشسته کرد و به این معاون 700 میلیون تومان به پاداش پایان خدمت و 500 میلیون هم به عناوین دیگر مانند طلب مرخصی‌ها و... پرداخت کرد، گفت: معاون آقای سیف بالغ‌بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان به پاداش گرفته است؛ اما آقای سیف بلافاصله مجدداً او را به سرکار برمی‌گرداند؛ بدون اینکه این مبالغ (پاداش میلیاردی) برگشت داده شود و این معاون دوباره در همان سمت مشغول به کار شد.همچنین محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به پرداخت پاداش پایان خدمت نجومی در بانک مرکزی، گفته بود،  ارقام نجومی بالای 800 میلیون تومان از پاداش پایان خدمت و مانده مرخصی خودشان را دریافت کردند و عجیب این است که در ابتدای سال 97 این افراد باز مجدد به کار خودشان ادامه دادند. قانون مدیریت خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت تا سقف سی‌سال که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد، خواهد بود. هرگونه پرداخت خارج از ضوابط این قانون تحت این عنوان و عناوین مشابه در حکم تصرف در اموال عمومی است.

 

پالم،گمرک را دور زد

جزییات دستورالعمل معافیت گمرکی برخی روغنها از جمله پالم در ازای خرید تضمینی دانه‌های روغنی سال ۹۷ مشخص شد. بر اساس بخشنامه جهاد کشاورزی دستورالعمل معافیت گمرکی در ازای خرید تضمینی دانه‌های روغنی(کلزا-گلرنگ-افتاب گردان) سال 97 به منظور استفاده از معافیت حقوق ورودی دانه های روغنی، روغن خام و روغن پالم به شرح جدول زیر مشخص شده است.

 

ترازوی دولتی ها،تعمیر شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه از ارسال لایحه اصلاح قانون خدمات کشوری به مجلس، با هدف یکسان سازی حقوق کارکنان دولت خبر داد.محمدباقر نوبخت در خصوص افزایش حقوق کارکنان که اخیرا از سوی وزارتخانه های کشور و جهاد کشاورزی مطرح شده، گفت: همه مباحث مربوط به حقوق دستمزدها و فوق العاده‌ها را در قانون مدیریت خدمات کشوری دیده ایم و قرار است اصلاح ویکپارچه شود،لایحه اصلاحی آن اکنون درنوبت بررسی مجلس است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مصوبه مجلس در قانون بودجه سال ۹۷، اظهار داشت: مجلس در مبحث ارز قانون بودجه تصویب کرده است که اگر دولت به هر دلیلی برای تنظیم بازار نرخ ارز را به جای ۳۵۰۰ تومان هر عدد دیگری در نظر گرفت، درآمد جدیدی کسب و این منبع درآمدی جدید در ردیف های مصرفی مشخصی هزینه شود، بنابراین مازاد درآمد ارز به خزانه واریز و باید متناسب با سر فصل هزینه ها استفاده شود.

 

حساب سرمایه ای،آبروی برجام را برد

آمار بانک مرکزی از منفی شدن حساب سرمایه کشور پس از برجام خبر می‌دهد به طوری که خالص حساب سرمایه کشور در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ منفی ۳۲ میلیارد دلار شده است. حساب سرمایه نشان‌دهنده میزان سرمایه ورودی و خروجی کشور و بیانگر خالص سرمایه‌گذاری‌ خارجی در داخل کشور است، بدان معنا که چنانچه این حساب مثبت باشد حاکی از افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در داخل کشور و منفی بودن آن نشانه معکوس شدن روند جریان سرمایه به سمت خارج از کشور است. به عبارت دیگر مازاد در حساب سرمایه به معنای جریان داشتن سرمایه به داخل کشور است و کسری در این حساب،‌ به‌عنوان جریان سرمایه از داخل به سوی خارج از کشور است.

 

96،طلای سرخ را آباد کرد

نایب رئیس شورای ملی زعفران ، از افزایش ۱۰ درصدی نرخ زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ ۴ میلیون و ۲۰۰ و حداکثر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.وی افزایش قیمت را ناشی از کاهش عرضه زعفران در تعطیلات نوروز دانست و افزود: با افزایش عرضه پس از تعطیلات پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها به روال سابق بازگردد.میری با اشاره به آخرین وضعیت صادرات زعفران، بیان کرد: بعد از تعطیلات نوروز صادرات طبق روال معمول در حال انجام است.نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: براساس آمار یازده ماهه گمرک، صادرات زعفران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است.به گفته وی، براساس آمار یازده ماهه سال۹۶، ۱۹۴تن و ۶۶۴ کیلو زعفران با ارزش بیش از ۲۸۰ میلیون دلار به ۴۷ کشور دنیا صادر شد.میری میزان صادرات زعفران در سال جدید را پیش‌بینی کرد و گفت: اگر موانعی سد راه صادرات نباشد، میزان صادرات در مقایسه با سال ۹۶ از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد بود.

 

ترامپ،پای جنگ را به بانک جهانی کشید

به نقل از رویترز، سه منبع آگاه و نزدیک به تصمیمات دولت ترامپ اعلام کردند که آمریکا قصد دارد افزایش سرمایه ۱۳ میلیارد دلاری برای بانک جهانی را در دستور کار خود قرار دهد. این افزایش سرمایه از سوی دولت آمریکا در جهت انجام اصلاح قوانین وام دهی بانک توسعه و افزایش سهم چین است.به گفته یکی از منابع، از جمله دلایل افزایش سرمایه از سوی آمریکا در بانک جهانی به چالش های غیر پیش بینی شده نسبت داده می شود. البته دولت ترامپ در ابتدا نسبت به تلاش بلند مدت بانک جهانی به منظور افزایش سرمایه خود خوش بین نبود و سال گذشته پیشنهاد کرده بود که بانک های توسعه ای چند جانبه را کمتر کند. همچنین وزارت خزانه داری آمریکا بانک های توسعه ای چند جانبه را به دلیل کمک برای افزایش بدهی در کشورهای فقیر مورد انتقاد قرار داده بود و وام دهی بانک جهانی به کشورهای با درآمد بالا از قبیل چین را نکوهش کرده بود.تا زمانی که بانک جهانی به اعطاء این نوع وام ها پایان ندهد، بودجه و تسهیلات کمتری برای دسترسی کشورها به منظور توسعه بیشتر وجود خواهد داشت و بار اضافی بر روی سرمایه سهامدار قرار می گیرد.

 

روبل،زیر پای تحریم ها،رنگ باخت

به دنبال وضع بسته جدید تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو، روبل طی ۳ روز اخیر بیش از ۱۱ درصد ارزش خود را در مقابل دلار و یورو از دست داده است. به نقل از اسپوتنیک، به دنبال وضع تحریم های جدید آمریکا علیه شرکت ها و برخی افراد حقیقی روس در ابتدا بورس این کشور در روز دوشنبه سقوط کرد و بلافاصله پول این کشور هم در مسیر نزولی قرار گرفت.این در حالی است که پول روسیه، روبل برای سومین روز متوالی با روند کاهشی به کار خود ادامه می دهد و اکنون طی ۳ روز گذشته بیش از ۱۱ درصد ارزش خود را در مقابل دلار و یورو از دست داده است. بر همین اساس هر ۸۰ روبل به یک یورو رسید و در مقابل هر ۶۴ روبل در برابر یک دلار قرار گرفت که کمترین رقم در ۲ سال اخیر محسوب می شود.بر پایه این گزارش، ایالات متحده  در روز جمعه ۳۸ شرکت و اشخاص روسی را در فهرست جدید تحریم های خود قرار داد و به دنبال آن سفارت روسیه در آمریکا گفت: بسته جدید تحریم ها علیه مسکو ضربه دیگری به روابط دوجانبه روسیه و آمریکا وارد کرد و هزاران شهروند روسی که در فعالیت های اقتصادی مشارکت دارند از تاثیر آن بی بهره نخواهند بود.وزارت خارجه روسیه در اطلاعیه ای اعلام کرد که مسکو جواب این تحریم ها را بدون پاسخ کوبنده نخواهد گذاشت؛ البته سخنگوی کاخ کرملین گفت: از هر گونه تصمیم گیری عجولانه پرهیز می کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha