پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
درس اخلاق با مدیران

حوزه/نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: پیامبر گرامی اسلام، علت العلل همه قضایا را در این خلاصه فرمودند که یا موحد نیستیم و یا توحید ما آلودگی به شرک دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، صبح امروز در جمع مدیران ادارات کل استان خراسان جنوبی در قالب درس اخلاق مدیران، ضمن عرض تبریک و تهنیت اعیاد شعبانیه اظهار داشت: با توجه به شرایط دنیا و جامعه اعتراف داریم که مشکلات هست.

وی با بیان اینکه اگرچه ممکن است زمانی از این مشکلات بی تفاوتی باشیم، ولی به نسل آینده منتقل می شود، گفت: زمانی احساس می کنیم که بس است و باید برگردیم که در این صورت مسئله یک مسئله ریشه ای است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: پیامبر گرامی اسلام، علت العلل همه قضایا را در این خلاصه فرمودند که یا موحد نیستیم و یا توحید ما آلودگی به شرک دارد.

اهرم توحید و شرک را کفار به دست گرفته اند!!!

حجت الاسلام والمسلمین عبادی گفت: یکی از بلایای آخرالزمان زمانه ما این شده است که اهرم توحید و شرک را بدترین کفار به دست گرفته اند و از جهل جوامع بشری حداکثر سوءاستفاده را کرده اند و آنها هستند که برای مردم توحید و شرک را تعریف می کنند.

وی با انتقاد از سیاست های ضد دین مستکبرین گفت: نه از توحید عقلانی و نه توحید وحیانی خبری است و همه چیز را به بازی گرفته اند، انگلیس و صهیونیست و یا آمریکا عواملی دارند که توحید و شرک را برای ما تعریف می کنند و نتیجه همین می شود که می بینیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اضافه کرد: دشمنان از این جهل حداکثر سوءاستفاده را کردند و می کنند و به اسم توحید بدترین جنایات را که نه تنها یک انسان مومن نمی کند بلکه یک انسان کافر هم از آن منزجر است و به اسم شرک بهترین موحدان عالم را مورد آزار قرار می دهد، انجام می دهند.

استعدادهای انسان باید در پای توحید حاصل شود

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم درست شود باید به کلام انبیا و کلام "قولوا لا اله الا الله تفلحوا" برگردیم گفت: معنای تفلحوا این است که آنچه در استعدادهای انسانی و کمالات برای انسان ممکن است در پای توحید حاصل می شود.

وی افزود: فلاح به فعلیت رسیدن استعدادهاست، انسان وقتی از مادر متولد می شود حیوان بالفعل است و این عالم رحم پرورش انسان است، اینجا باید انسان شود تا در عالم بعدی به آنچه که باید نائل شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: تنها یک راه دارد و آن راهی است که انبیا نشان داده اند و راه دیگری ندارد، که اول آن یک دو راهی بیشتر نیست که یک راه آن خدا و هوا است و کثرت هایی که بعد آن حاصل می شود شعب همان راه است.

سجده مردم برای نان و نام و مقام

حجت الاسلام والمسلمین عبادی متذکر شد: هرجا مطامع نفسانی انسان حاصل شود آنجا پرستش حاصل می شود، روایتی داریم که می گوید مردم در آخرالزمان برای نان، نام و جاه و مقام سجده می کنند که می فرماید هر قطعه پول برایش بتی است.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از این گمراهی باید از سر دو راهی پا پس کشید وگرنه دلها قساوت پیدا می کند، گفت: اگر جلوی نفس را نگیریم فطرت چراغش خاموش می شود و عقل دیگر نمی تواند در مقابل هوای نفس فعالیت کند و کار به جایی می رسد که کار خوب را بد می پندارد و برعکس.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تبیین کرد: اگر بخواهد اصلاح شود از آن راهی که راهش است که شروعش از مبدأ فطرت است و به عنوان یک قطب نما است باید اقدام کند و خدا می فرماید براساس این قطب نما حرکت کن وگرنه سرگردان می شود.

باید به خدا برگردیم

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با بیان اینکه عمر یک چیز تکراری نیست و یک روزش هم که گذشت دیگر برنمی گردد، گفت: اگر قرار است درست شویم باید عذر تقصیر  بخواهیم،  به خدا برگردیم؛ من خودم را می بینم که نه فکرم و نه صحبتم و نه اعمالم به یک انسان مومن شبیه نیست.

هیچ عملی زیباتر از عمل ایمانی نیست

وی توحید را زیباترین بحث از نظر اندیشه و نظر دانست و افزود: توحید زیباترین مورد از نظر اجرا و عمل است و هیچ لذتی بالاتر از توحید نظری از جهت دریافت نیست و هیچ عملی زیباتر و مطمئن تر و مفرح تر از عمل ایمانی نیست.

تبیین شرک جلی و خفی

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه مسئله ریشه ای همین قولوا  لا اله الا الله تفلحوا حضرت خاتم الانبیا است گفت: اینجا دو بحث است یکی بحث توحید و شرک جلی است که همان کفر یا شرک علنی است که به دلیل اینکه افکار عمومی بشر را آسیب می زند قابل برخورد است چون حق همه جامعه انسانی را زایل می کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: اما در عین حال مقید است به اینکه برخورد آن حتما باید توسط پیغمبر و امام معصوم صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه توحید و شرک خفی مرحله بعدی است که باطنش یک چیز دیگر است گفت: در این نوع شرک، به دلیل اینکه پیامبران و معصومین تا ظهور حضرت مهدی(عج) به باطن امور کاری ندارند هر انسانی است که در زمینه مساعدی در جامعه توحیدی انجام می شود باید برای سعادت خودش قدم بردارد و برای کمالش به توحید برسد.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه در شرک خفی آنچه که اظهار می کند از توحید باید قابل قبول باشد حتی اگر ابوسفیان باشد، گفت: کسی به شرک خفی کاری ندارد چون حق جامعه را ضایع نمی کند و صحنه را یک صحنه کفرآمیز قرار نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین  عبادی با بیان اینکه گوینده شهادتین پیرو هر مذهبی که باشد از نظر ما مسلمان است و خون و ناموسش محفوظ است، اعلام کرد: اما این که نفاق است از کفر هم بدتر است و برای عالم برزخ و آخرت او بلاست چون فرصت زندگی را میدان هوای نفسش قرار داده است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن می فرماید «آیا به بشر به اندازه لازم وقت ندادیم که حق را از باطل جدا کنیم و به شما هشدار هم داده شد و چرا برای کمال خود قدمی برنداشتید، چه عذری داشتید؟»

بدترین مرض، شرک خفی است

امام جمعه بیرجند بدترین مرض را شرک خفی دانست و اضافه کرد: دل اگر همراه ستمگران باشد، فرد ستمگر است؛ چراکه کسی که نسبت به اینهمه جنایت و ظلم بی تفاوت است جزو همان ها است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی بیان داشت: امام صادق(ع) جمله "قولوا لا اله الا الله تفلحوا" پیامبر را تفسیر کرده و می فرماید "من قال لا اله الا الله مخلصا، دخل الجنة"، کسی که با اخلاص بگوید به سرمنزل نهایی می رسد، اما از کجا بفهمیم که با اخلاص است که می فرماید اگر لا اله الا الله می گوییم همه همتمان باید خدا باشد.

وی افزود: سخنی که می گوییم، لقمه ای که می خوریم و هر عملی که می خواهیم انجام بدهیم اگر اول متوجه این هستیم که خدا راضی است، این نشان دهنده این است که لا اله الا الله را از روی ایمان گفته ام نه نفاق، اما اگر بعد از گفتن آن، کارهایم را براساس منافع حیوانی خودم انجام می دهم و نماز اول وقت هم می خوانم این یعنی نفاق چون اخلاص در آن نیست.

در پیش خدا چه جایگاهی داریم؟

امام جمعه بیرجند گفت: سوال شد که در پیش خدا چه جایگاهی داریم؟ پاسخ این بود که ببین خدا در پیش تو چه جایگاهی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی تصریح کرد: اگر در هر مسئله ای خدا مطرح است، شما هم در پیش خدا جایگاه بالایی داری اما در غیر اینصورت جایگاهی نداریم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم کارهای ما درست شود و دنیا از بن بست نجات پیدا کند کلید آن توحید است.

امام جمعه بیرجند خاطرنشان کرد: دنیا هیچ چیزش نمی ارزد چه برسد به اینکه غصبی، دروغ، حرام و... باشد، اگر بخواهیم آینده درست شود باید به کلام پیغمبران و به توحید برگردیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha