جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرزبانی

حوزه/مدير حوزه علميه خراسان شمالی با بیان اینکه امروز مرزبانی تنها به مرزهای جغرافیایی منتهی نمی‌شود، گفت: دعای ۲۷ صحیفه به عنوان دعایی برای مرزبانان، درس‌ نامه‌ای کامل درباره توانمندسازی نیروهای نظامی و انتظامی به لحاظ ایمان، خودسازی، پیشبرد اهداف نظامی و ارتقا توان دفاعی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ حجت سالاری مکی، صبح امروز در ستاد فرماندهی انتظامی خراسان شمالی، در جمع مرزداران این استان اظهار داشت: امروز مرزبانی تنها به مرزهای جغرافیایی منتهی نمی‌شود و آرامش و امنیت کشور مرهون تلاش‌های مرزبانان است.

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی، تجهیز قوا به ایمان و سلاح کارآمد جنگی، ارتقا بینش سیاسی و معرفتی، رسیدگی به امور اقتصادی و معیشتی به همراه دشمن‌شناسی را از مفاد مهم نیروی نظامی مقتدر، کارآمد، مجاهد، مؤمن و انقلابی عنوان کرد.

وی به دعای ثغور امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: امام سجاد می‌فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِینَ بِعِزَّتِک، وَ أَیدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِک، وَ أَسْبِغْ عَطَایاهُمْ مِنْ جِدَتِک» اظهار داشت: نیروهای نظامی و انتظامی به ارتقا روحیه ایمان و معرفت الهی نیازمند هستند که امام سجاد نیز در این دعا برای وضعیت معیشتی نیروهای نظامی در درگاه خداوند متعال دعا می کند.

حجت الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه در زمانی که امام سجاد(ع) این دعا را بیان فرمودند، مصلحت کلی اسلام را در نظر گرفته بودند، گفت: امام بزرگوار اعتقاد راسخ داشتند که برای اعتلای کلمه‌الله، عزت اسلام عزیز و پاسداشت کیان اسلام در آئین محمدی در برابر کفار و مستکبران باید غیرت دینی داشت و همه باید با یکدیگر متحد در راه هدف متحد باشند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت اسفناک سیاسی، اقتصادی و امنیتی حاکم بر جامعه در زمان امام سجاد(ع)، تصریح کرد: اشرافی گری، تجمل‌گرائی و دنیاپرستی بزرگان، جامعه را در دین‌داری سست و روح تعبد، امربه‌معروف و نهی از منکر و جهاد به واسطه لذت و شهوت گرایی را در بین افراد متدین سوزانده بود.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه امنیت جامعه اسلامی در زمان امام سجاد(ع) یکی از نیازمندی‌های مسلمانان بوده که این نعمت به عنوان یکی از دغدغه‌های حضرت قرار گرفته بود، گفت: دعای 27 صحیفه به عنوان دعایی برای مرزبانان، درس‌ نامه‌ای کامل درباره توانمندسازی نیروهای نظامی و انتظامی به لحاظ ایمان، خودسازی، پیشبرد اهداف نظامی و ارتقا توان دفاعی است.

وی افزود: در آن زمان حاکمیت به دست کسانی بوده که لیاقت تصدی حکومت را نداشته و اختلاف مبانی زیادی بین امام و حاکمان بوده است، اما بااین‌حال امام سجاد(ع) با توجه به اهمیت و منزلت اسلام و جایگاه مسلمانان چنین دعایی را انشاء فرموده‌اند که امروز باید معارف مورد تأکید در این دعا به‌خوبی در جامعه اسلامی تبیین شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: باید خراسان شمالی به عنوان یکی از استان‌های مرزبان کشور در راستای اجرایی شدن معارف دعای ثغور، هیئت اندیشه ورزی تشکیل داده و در اندیشه عملیاتی کردن آموزه‌های این دعا در جامعه باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha